مقالات

نقد و بررسی کامل سنگ یاقوت زرد

سنگ یاقوت زرد

نقد و بررسی کامل سنگ یاقوت زرد

مجموعه جواهرات نقوی در این مطلب به صورت تخصصی به نقد و بررسی کامل یاقوت زرد پرداخته است. در ابتدا مختصری از تاریخچه سنگ یاقوت زرد برای شما بیان خواهیم نمود. همین طور به اثرات درمانی آن به روی بدن خواهیم پرداخت پس از آن این نگین را از دیدگاه معصومین (ع) در روایات و احادیث مورد بررسی قرار می دهیم. در انتهای این مطلب به بیان سنگ ماه تولد و روش های قیمت گذاری سنگ یاقوت زرد پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

سنگ یاقوت زرد

نقد و بررسی کامل سنگ یاقوت زرد

مختصری از تاریخچه سنگ یاقوت زرد

این گوهر ارزشمند، نوع سرخ رنگ و بلور شده کوراندوم می باشد که پس از الماس سخت ترین نوع کانی به شمار می آید. بیش ترین معادن این سنگ زرد رنگ با ارزش در کشور های میانمار، سریلانکا، تایلند، ماداگاسکار و کنیا واقع شده است.

لازم است بدانید که با ارزش ترین نوع سنگ یاقوت زرد در دره موگوک در کشور میانمار یافت می شود.

کوراندوم از کانی های سنگ های آذرین به شمار می باشد که به نام اکسید آلومینیوم نیز شاخته می شود. این امکان وجود دارد که سنگ یاقوت زرد دارای مقدار ناچیزی نا خالصی از آهن، کروم، منگنز، مس و تیتانیوم باشد.

این نا خالصی ها باعث شده اند تا رنگ های مختلفی از یاقوت مانند زرد، بنفش، کبود، صورتی، نارنجی و سرخ دیده شود.

کوراندوم هایی که رنگی به غیر از سرخ و صورتی داشته باشند، در دسته یاقوت های کبود که با نام سفایر شناخته می شود، قرار می گیرند. کوراندوم های سرخ رنگ و صورتی رنگ با نام یاقوت سرخ شناخته می شود. سنگ یاقوت زرد یکی از انواع یاقوت ها محسوب می شود که کم تر شناخته شده است. اما انگشتر یاقوت زرد و گردنبند یاقوت زرد اصل از زیبایی خیره کننده برخوردار می باشند.

بررسی احادیث و روایات معصومین در مورد خواص استفاده از یاقوت زرد اصل

برخی از فواید استفاده از سنگ یاقوت زرد در روایات و کتب اسلامی ذکر شده است که در ادامه یک به یک آن ها بررسی می کنیم.

از امام صادق (ع) نقل شده است: در دست داشتن انگشتر یاقوت زرد مستحب بوده و ثواب بسیار زیادی برای حمل کننده آن دارد.

پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: در دست داشتن انگشتر یاقوت زرد، باعث از بین رفتن تنگدستی و فقر می شود. همین طور ایشان خطاب به امام حسین (ع) فرمودند: فرزندم، انگشتر یاقوت و عقیق در دست داشته باش که پسندیده و مبارک است و هر زمان شخصی به آن ها نظر کند نورانیت چهره اش افزایش پیدا می کند و اقامه یک رکعت نماز با آن دو، یکسان با هفتاد رکعت نماز بدون آن ها می باشد.

از امام رضا (ع) روایت شده است که به نقل از امام جعفر صادق (ع) فرموده اند: همراه داشتن انگشتر یاقوت زرد باعث دور شدن تنگدستی شده و آن را از میان می برد.

سنگ یاقوت زرد

بررسی احادیث و روایات معصومین (ع) در مورد سنگ یاقوت زرد

در حدیث دیگری از امام هشتم علی ابن موسی الرضا (ع) نقل شده است: در دست داشتن انگشتر یاقوت زرد پریشانی و غم را از میان می برد.

در قسمتی از تاریخ اسلام در مورد نگین یاقوت زرد آورده شده است: حضرت علی (ع) همراه خود چهار انگشتر داشتند که یکی از آن ها انگشتر یاقوت بود و آن را به دلیل نجابت و شرافت در دست می کردند.

بررسی خواص سنگ یاقوت زرد برای درمان

همان طور که می دانید، نگین هایی که به طور طبیعی در طبیعت یافت می شوند، هر کدام فایده و خاصیتی دارند. در این بخش از مطلب به بررسی فواید یاقوت زرد به منظور درمان می پردازیم.

نگین یاقوت زرد باعث بهبود بخشیدن به عملکرد معده می شود. شخصی که از این سنگ استفاده می کند، به درد های دستگاه گوارش دچار نخواهد شد. در طبی سنتی ایران از یاقوت زرد به منظور درمان و بهبود بیماری هایی مانند غش، صرع، جنون و طاعون استفاده می شود.

سنگ یاقوت زرد می تواند دیواره های رگ ها را مستحکم تر کند و از خونریزی بینی جلوگیری نماید.

استفاده از این گوهر با ارزش، باعث تنظیم گردش خون می شود. همین طور می تواند سموم بدن را از بین ببرد و از این راه به تصفیه خون کمک کند. از دیگر فایده های به همراه داشتن سنگ یاقوت زرد، از بین بردن فشار خون پایین و ضعف و ناتوانی می باشد.

اگر شخصی سر درد های عصبی دارد، توصیه می کنیم که از انگشتر یاقوت زرد استفاده کند. همین طور این نگین با ارزش می تواند سرگیجه را از بین ببرد و بی خوابی را درمان کند.

در علم سنگ درمانی در اسلام، به منظور از بین بردن درد های موضعی از سنگ یاقوت زرد استفاده می شود. به این صورت که این سنگ بر روی درد های موضعی قرار داده می شود و در نهایت باعث تسکین آن می شود.

سنگ یاقوت زرد

بررسی خواص درمانی سنگ یاقوت زرد

نگین یاقوت زرد به منظور تقویت قوای جنسی و بهبود دوران قاعدگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و در نهایت باعث آسان تر شدن زایمان می شود.

یکی از مهم ترین فواید به همراه داشتن سنگ یاقوت زرد، کم به سیستم عصبی بدن می باشد. این سنگ با ارزش می تواند به تنظیم عملکرد غده تیروئید کمک کند و درمانی قطعی برای کاهش اشتها و مشکلات عصبی ناشی از قلب می باشد.

استفاده از سرمه سنگ یاقوت زرد باعث درمان بیماری های چشم و بهبود وضعیت دید خواهد شد. در صورتی که نگین یاقوت زرد در اطراف دهان باشد، بوی بد دهان از بین خواهد رفت.

در طبی سنت نیز به خواص و فواید سنگ یاقوت زرد اشاره شده است. در دست داشتن انگشتر یاقوت زرد در دست راست خانم ها، باعث دور شدن بیماری های زنانه می شود.

بررسی فواید استفاده از نگین یاقوت زرد از نظر معنوی

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، تصمیم داریم فواید استفاده از سنگ یاقوت زرد را از نظر معنوی نیز مورد بررسی قرار دهیم.

استفاده از انگشتر سنگ یاقوت زرد باعث ایجاد استقلال در فرد می شود. همین طور ترس را نابود می سازد. این سنگ زرد با ارزش، می تواند موجب بالا رفتن صبر در فرد شود. به همراه داشتن نگین یاقوت زرد عزت نفس را در شخص تقویت نموده و باعث افزایش رفعت می شود.

این گوهر یکی از سنگ های مناسب برای مدیتیشن به شمار می آید. این نگین با ارتعاشات خود انرژی استفاده کننده از آن را تقویت می نماید و او را در تصمیماتی که می گیرد، یاری خواهد داد.

در کتب قدیمی به دست رسیده آمده است که استفاده از سنگ یاقوت زرد در اطراف گردن، باعث صحبت قاطعانه در فرد شده و طرز بیان او را بسیار قوی می کند.

در دیگر فواید استفاده از سنگ یاقوت زرد، سرخ و کبود می توانیم به مصون ماندن از برقراری ارتباطات تک محوری اشاره کنیم. همین طور امکان برقرار نمودن روابط عاطفی و صمیمانه با دیگران از دیگر خواص این نگین می باشد.

فواید ماورایی نگین یاقوت زرد

یاقوت زرد یکی از موثر ترین و با ارزش ترین نگین های موجود در جهان محسوب می شود. در نوشته های باستانی توسط هندی ها نیز به استفاده از آن توصیه شده است. این نگین به عنوان پیرویج و یا پوش رجا (سانسکریت) شهرت دارد. همین طور بیان شده است که جا و مقام بسیار بالایی در دنیای طالع بینی به خود اختصاص داده است. شخص استفاده کننده از سنگ یاقوت زرد باید از متناسب بودن نگین در دنیای طالع بینی اطمینان خاطر داشته باشد!

سنگ یاقوت زرد (Yellow Sapphire) از مالک خود در برابر زشتی ها و بلا ها محافظت می کند. همین طور باعث کامروایی زناشویی شده و احساس خوشبختی فوق العاده ای به خانم ها هدیه می دهد. در صورتی که مالک انگشتر یاقوت زرد خانم باشد، برای او یک مرد واقعی و موفق، دوست داشته شدن، رضایت زناشویی و شادی و نشاط در زندگی زناشویی به ارمغان خواهد آورد.

سنگ یاقوت زرد

فواید ماورایی استفاده از سنگ یاقوت زرد

علاوه بر موارد گفته شده، در کتاب های باستانی متعلق به هند در مورد فواید یاقوت زرد نوشته شده است، چربی را در بدن کاهش می دهد و بیماری های مرتبط به پوست و گلو را درمان می نماید. همین طور به درمان فلج مغزی سرعت بخشیده و باعث منظم شدن گردش خون می شود.

از چه روشی همیشه نگین یاقوت زرد زیبا نگه داریم؟

از آن جایی که نگین یاقوت زرد از استحکام بالایی برخوردار می باشد، ذرات کثیفی به آسانی به روی آن جمع می شوند و ظاهر این گوهر با ارزش را کدر و زشت می کنند. به همین خاطر پیش از آرایش کردن و عطر زدن، حتما آن را از خود دور نگه دارید.

به منظور رفع کردن کدری نگین یاقوت زرد، می توانید از محلول آب گرم و صابون مایع ملایم استفاده نمایید. برای انجام این کار، یک مسواک به نسبت نرم انتخاب کنید و آن را به محلول گفته شده آغشته کنید. سپس سنگ یاقوت زرد را به خوبی با کمک مسواک تمیز نمایید.

پس از آن نگین را به سرعت با آب شست و شو دهید و با استفاده از یک پارچه بدون پرز، به خوبی خشک کنید. شما نیز می توانید از این روش برای تمیز نمودن طلا، نقره و سایر سنگ های قیمتی استفاده نمایید. البته لازم به ذکر است که محلول های تمیز کننده زیورآلات قیمتی نیز در بازار موجود می باشد.

برای هر فلز و سنگی محلول مخصوصی وجود دارد. از این رو در زمان خریداری آن محلول مناسب با نگین یاقوت زرد را تهیه نمایید. به شما توصیه می کنیم که برای تمیز نمودن سنگ ها و فلزات قیمتی خود از محلول های گران قیمت و معتبر استفاده کنید تا به زیورآلات شما آسیبی وارد نشود.

علاوه بر مطالب گفته شده، شما می توانید زیورآلات خود را با استفاده از دستگاه التراسونیک تمیز نمایید. این دستگاه با گرم نمودن آب و فرستادن موج هایی صوتی در داخل خود، باعث از بین رفتن هر گونه چربی و کثیفی از روی سنگ ها و زیورآلات می شود.

سنگ یاقوت زرد

نحوه نگهداری و محافظت از سنگ یاقوت زرد

در صورتی که نگین یاقوت زرد شما ضربه دیده است، در سریع ترین زمان ممکن آن را به یک جواهر ساز نشان دهید و از او بخواهید تا نگین را مورد بررسی قرار دهد. چرا که باید از ایجاد ترک های بیش تر و یا بیش تر شدن ترک فعلی جلوگیری شود.

در صورتی که از سنگ یاقوت زرد بسیار زیاد استفاده نی کنید، حتما مدام حواستان به آن باشد. چرا که بعد از گذشت زمان و یا در اثر ضربه خوردن این امکان وجود دارد که نگین شل شود. از این رو باید آن را به یک سوار کار ماهر بدهید تا برایتان چاره ای جوید. به هیچ عنوان خودتان برای درست کردن آن اقدام نکنید. چرا که نیاز به تجربه و ابزارآلات مخصوص دارد.

در هیچ زمان سنگ یاقوت زرد را در کنار سایر جواهراتی که دارید، نگهداری نکنید. بهتر است هر یک از زیورآلات به صورت جداگانه نگه داشته شوند. چرا که این امکان وجود دارد سنگ های قیمتی به روی یکدیگر خط و خش ایجاد کنند. به شما توصیه می کنیم که جواهرات را در جعبه ای جداگانه نگهداری کنید.

راه های تشخیص سنگ یاقوت زرد اصل

به طور کلی 4 روش برای تشخیص سنگ یاقوت زرد اصل وجود دارد که یک به یک آن ها در این بخش از مطلب برای شما شرح داده ایم:

  1. استفاده از دستگاه الکترونیکی در مراکز گوهر شناسی: این دستگاه ها از قیمت بسیار زیادی برخوردار می باشند و صرفا در آزمایشگاه های گوهر شناسی مورد استفاده قرار می گیرند. دستگاه الکترونیکی موجود در آزمایشگاه های سنگ شناسی، با در نظر گرفت خصوصیات و یا فرمول های شیمیایی سنگ، نگین را شناسایی نموده و اصل و تقلبی بودن آن و همین طور عیار آن را مشخص نموده و تخمین می زنند.

لازم به ذکر است که برای بررسی سنگ یاقوت زرد و تایید اصالت آن، باید صرفا به آزمایشگاه های سنگ شناسی مراجعه کنید. سایر آزمایشگاه ها مانند زمین شناسی، خاک شناسی و…، صلاحیت ارائه نظر کارشناسی در مورد اصالت نگین را ندارند.

  1. کمک گرفتن از یک کارشناس خبره: شما می توانید در صورت عدم دسترسی به آزمایشگاه های سنگ شناسی، از یک متخصص در زمان تشخیص سنگ یاقوت زرد اصل از تقلبی کمک بگیرید. توجه داشته باشید که بررسی نگین و تشخیص دادن نوع اصل آن از تقلبی، نیاز به سال ها تجربه در مورد سنگ های مختلف دارد.

روش های تشخیص نگین یاقوت زرد اصل از تقلبی که تا به این جا شرح داده شدند، بهترین روش های تشخیص به شمار می آیند. اما شما می توانید در صورت در دسترس نبودن هر یک از آن ها از روش های زیر برای تشخیص اصل بودن سنگ یاقوت زرد استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که کاری دشوار بوده و نیاز به تجربه دارد.

سنگ یاقوت زرد

روش های تشخیص سنگ یاقوت زرد اصل از تقلبی

  1. به منظور تشخیص اصل بودن سنگ یاقوت زرد، حتما آن را در نور بگیرید تا هاله های ابری و نا خالصی ها را در آن مشاهده کنید. سنگ اصلی اغلب دارای نا خالصی هایی می باشند و مانند شیشه صاف نیست. توجه داشته باشید که اگر واقعا یاقوت زرد اصلی مانند شیشه صاف باشد، از قیمت بسیار بالایی برخوردار می باشد.
  2. این سنگ با توجه به سختی بالایی که دارد، می تواند به روی شیشه و سایر سنگ ها خط بی اندازد. به منظور بررسی اصل بودن آن می توانید این کار را انجام دهید.

تعیین قیمت سنگ یاقوت زرد اصل به چه صورت است؟

همان طور که می دانید با در نظر گرفتن قیمت بالای سنگ یاقوت زرد اصل، در دسته سنگ های قیمتی قرار می گیرد. به همین خاطر فاکتور هایی برای تعیین قیمت یاقوت زرد وجود دارد. در این بخش از مطلب معیار های تعیین قیمت نگین یاقوت زرد را مورد بررسی قرار خواهیم داد. توجه داشته باشید که بسته به کیفیت، اندازه و محل استخراج آن، سنگ یاقوت زرد بین 5 دلار تا بالای 2000 دلار به ازای هر قیراط قیمت دارد.

از مهم ترین فاکتور های تعیین قیمت سنگ یاقوت زرد اصل، شفاف بودن آن می باشد. هر چه این نگین شفاف تر و آب دار تر باشد، متعاقبا قیمت بیش تری خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که سنگ های زرد تقلبی مانند شیشه صاف و شفاف هستند. پس اگر سنگ یاقوت زرد را بسیار شفاف مشاهده کردید، به اصل بودن آن شک کنید!

فاکتور بعدی برای تعیین قیمت یاقوت زرد ابعاد و اندازه آن می باشد. هر چه اندازه نگین یاقوت زرد اصل بزرگ تر باشد، قیمت آن تصاعدی و بالا تر می باشد. به طور مثال سنگ 10 قیراطی 4 برابر سنگ 5 قیراطی قیمت دارد. با این که فقط 2 برابر آن وزن دارد!

رنگ سنگ نیز جزو عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت یاقوت زرد اصل می باشد. هر چه بزرگ تر و خوش رنگ تر باشد، قیمت سنگ یاقوت زرد نیز افزایش پیدا می کند. اما به طور کلی تاثیری در خواص یاقوت زرد ندارد.

معیار های دیگر مانند تراش و… از سایر عواملی می باشند که بر روی قیمت سنگ یاقوت زرد اصل تاثیر گذار هستند.

بررسی معادن سنگ یاقوت زرد

سنگ یاقوت زرد نیز مانند سایر سنگ ها، دارای معادن و منابعی می باشد که از طریق آن ها استخراج می شود. در ادامه به معرفی معادن سنگ یاقوت زرد می پردازیم:

سنگ یاقوت زرد

بررسی معادن اصلی سنگ یاقوت زرد اصل

کشور های سریلانکا (سیلان)، میانمار، ماداگاسکار و تایلند از شناخته شده ترین مناطقی می باشند که می توان سنگ یاقوت زرد را از آن ها استخراج نمود. یاقوت زرد سیلان نسبت به سایر مناطق نام برده شده، فراوان تر و مشهور تر می باشد. نوع تایلندی نگین یاقوت زرد از قیمت کم تری نسبت به انواع دیگر برخوردار می باشد.

یاقوت زرد، سنگ ماه تولد

انواع سنگ یاقوت، جزو محبوب ترین و پر استفاده ترین سنگ ها محسوب می شوند. یاقوت سرخ، در دسته سنگ های ماه تولد اسفند، جزو سنگ های ماه تولد دی، دسته سنگ های آذر ماه، سنگ فرعی ماه تولد آبان و سنگ ماه تولد تیر می باشد.

یاقوت کبود نیز در دسته سنگ های ماه تولد اردیبهشت، سنگ فرعی ماه تولد مهر، دسته سنگ فرعی اسفند ماه و سنگ ماه تولد شهریور محسوب می شود. یاقوت سفید نیز جزو سنگ های فرعی خرداد ماه می باشد.

و اما سنگ یاقوت زرد، در دسته سنگ های آذر ماه جای دارد و خواص و فواید مختلفی را برای متولدین این ماه به ارمغان می آورد.

از این رو می توان نتیجه گرفت که یاقوت ها جزو سنگ های اثر بخشی هستند که می توان با استفاده از آن ها، از فواید و ویژگی های مختلفی بهره مند شد. لازم است بدانید که می توانید برای بهتر نتیجه گرفتن از خواص سنگ یاقوت زرد، آن را به صورت دوره ای شارژ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *