مقالات

همه چیز در مورد سنگ عقیق

سنگ عقیق

سنگ عقیق

سنگ عقیق یکی از پر استفاده ترین و پر فایده ترین گوهر ها در بین تمامی نگین های به شمار می آید. اما این بدان معنا نیست که سایر سنگ ها و گوهر هایی که امروزه در ساخت جواهر سازی مورد استفاده قرار می گیرند هیچ فایده ای نداشته باشند.

اگر شما هم تصمیم دارید که نگین و سنگ عقیق را خریداری کنید، لازم است نکاتی را در مورد تشخیص اصل بودن، نگهداری از سنگ عقیق، قیمت سنگ عقیق و نحوه شارژ آن به دست آورید. فروشگاه جواهرات نقوی در این مطلب یک به یک موارد گفته شده را به صورت تخصصی برای شما شرح خواهد داد. با ما همراه باشید.

سنگ عقیق

معرفی سنگ عقیق

تاریخچه ای مختصر در مورد سنگ عقیق

تئوفراسیوس سنگ عقیق را در قرن چهارم در رودخانه کشف نمود. کاسه ها و ظروف ساخته شده از جنس این سنگ، در دوران امپراتوری بیزانس (روم شرقی – قسطنطنیه) از محبوبیت بسیاری برخوردار بودند و جمع آوری این ظروف در خانواده های ثروتمند اروپا در دوره رنسانس بسیار رواج داشت.

امروزه در بسیاری از موزه ها مانند موزه لوور فرانسه، می توانیم این ظروف و یا کاسه های ساخته شده از سنگ عقیق را مشاهده کنید. لازم است بدانید که این کاسه ها و ظروف علاوه بر سنگ عقیق، از چند عنصر شیمیایی دیگر نیز ساخته شده اند.

ترکیب شیمیایی آن ها سیلییس می باشد که البته گاهی عناصر دیگری مانند آلومینیوم، کلسیم، منیزیم و… در کنار آن قرار می گیرد.

از ویژگی های آن می توانیم به ریز دانه بودن و روشنی رنگش اشاره کنیم. انواع بافت نگین عقیق نیمه شفاف، مات و دارای جلای شیشه ای می باشد.

تقریبا از 3 هزار سال پیش مصری ها از خواص سنگ عقیق به منظور ساختن مهره، انگشتر و تزیین کردن ظروف استفاده می کردند. با در نظر گرفتن خاصیت سنگ عقیق، این گوهر ارزشمند در گذشته بسیار مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه نیز این نگین از محبوبیت بسیاری در بین مردم برخوردار است. لازم است بدانید که بهترین خاصیت ها و ویژگی های سنگ عقیق تاثیر معنوی و روحی آن می باشد که به دفعات  در روایات مختلف اسلامی نیز از آن یاد شده است.

تنها با بررسی در یک مجموعه که بیش از سه هزار کاسه از جنس عقیق که توسط پادشاه پونتوس، بهرام جمع آوری شده است، می توان متوجه شد که گوهر عقیق تا چه مقدار با ارزش است و در گذشته بسیار مورد توجه قرار می گرفته است. حتی خانواده های ثروتمند به دنبال جمع آوری این گوهر ارزشمند بوده اند.

سنگ عقیق

تاریخچه و پیشینه ای کوتاه در مورد سنگ عقیق

اولین بار جلا و تراش نگین عقیق در سال 1548 میلادی رخ می دهد. در متون تاریخی نیز به این مسئله اشاره شده است. با این حال تراش نگین های جواهری این گوهر از ابتدای قرن شانزدهم آلمان به صورت رسمی آغاز شده است.

امروزه ایدار – اوبراشتاین در آلمان از بهترین مراکز برای تراش کاری سنگ عقیق در جهان به شمار می آید. روزانه حجم بسیاری زیادی از انواع سنگ های قیمتی از تمام دنیا به منظور تراش کاری و حکاکی به این مجموعه ورود پیدا می کنند.

همان طور که پیش تر گفته شد، ارزش نگین عقیق در گذشته بسیار زیاد بوده است. اما در حال حاضر ارزش آن نسبت به گذشته  کم شده است. به جز نوع قرمز رنگ و یا آبی هلی و یا نوع سبز که بسیار نادر و کمیاب می باشد و به نام کریزوپراس شناخته می شود، ارزش بیش تری دارند.

معرفی انواع سنگ عقیق

نگین عقیق دارای انواع مختلفی می باشد. در این بخش از مطلب سعی نموده این به صورت تخصصی شما را با انواع سنگ عقیق آشنا کنیم.

به طور کلی سنگ عقیق را با توجه به شکل و ساختار لایه هایی که دارد می توان به دسته بندی های زیر تقسم کرد:

خزه ای

اولین نوع از انواع عقیق، عقیق خزه ای می باشد. این سنگ دارای محتویاتی از بلور های سبز رنگ است که شکل آن ها شبیه به خزه می باشد.

شجری (مشا)

نوعی سنگ به رنگ خاکستری و یا بی رنگ و نیمه شفاف به شمار می آید که بر روی سطح آن اشکال مختلفی شبیه به درخت نقش بسته شده است.

چشمی

این نوع از انواع سنگ عقیق از لایه های دایره شکل موازی تشکیل شده اند که دارای یک نقطه تیره رنگ در مرکز خود می باشند.

آبدار

در این نوع از نگین های عقیق، مقداری آب وجود دارد که به زمان پیدایش آن مربوط می باشد. در تراش های نازک از سنگ، آب در داخل آن به وضوح مشاهده می شود.

مجوف

مجوف در واقع سنگی است که دارای حفره های متعدد و توخالی زیادی در ساختار خود می باشد.

سنگ عقیق

معرفی انواع مختلف سنگ عقیق

دژی

نوع دیگر از سنگ عقیق که رو و یا درون آن نقشه ای مانند دژ های قدیمی وجود دارد.

منظره ای

درون این سنگ عقیق، اشکالی شبیه به شکل درختان و مناظر طبیعی به چشم می خورد.

لایه ای

در این نوع از نگین عقیق، لایه های سنگ به صورت موازی با یکدیگر شکل گرفته اند.

تمامی مواردی که در بالا مطالعه کردید، مهم ترین و شناخته شده انواع سنگ عقیق می باشند. از دیگر مدل های نگین عقیق می توانیم به آبی هلی، بنفش سلوی، آبی نواری و نوع آتشی آن اشاره کنیم.

معرفی انواع سنگ عقیق از نظر رنگ بندی

نگین عقیق به طور معمول یه شکل لایه های مسطح دیده می شود. وجود ناخالصی هایی با شکل های مختلف، گاهی اوقات منجر به وجود آوردن منظره جذابی می شود. از این رو ارزش آن ها چند برابر می شود.

سنگ عقیق از نظر رنگ بندی نیز انواع مختلفی دارد. این گوهر در بیش از 30 رنگ مختلف دیده شده است. با در نظر گرفتن رنگ و پدیده هایی که نشان می دهد، در زمره سنگ های نیمه قیمتی قرار می گیرد. ساختار میکروسکوپی آن ها، وجود ادخال های مایع، جامد گاز و به ویژه حضور عناصر فلزی رنگ زا مانند آهن، کروم، مس، تیتان، منگنز، کبالت و نیکل از عوامل تاثیر گذار بر روی رنگ سنگ عقیق به شمار می آیند.

رنگ های دیگر مانند قهوه ای، سفید، قرمز، خاکستری، صورتی، سیاه و سفید، کبود، سبز و زرد دیگر رنگ بندی سنگ عقیق می باشند. البته لازم است بدانید که از دیگر انواع عقیق می توانیم از عقیق یمانی، سلیمانی و… نام ببریم.

سنگ عقیق بر روی بدن چه تاثیری می گذارد؟

در کتب فارسی نقل شده است که اگر کشته سنگ عقیق را با آب و یا شربت میوه سیب حل نمایید و آن را استفاده کنید، به منظور جلوگیری از خونریزی معده، لخته شده خون، کثرت حیض و همین طور درمان جنون، بیماری های طحال و سایر بیماری ها بسیار مفید می باشد. همین طور می توانید در کوتاه ترین زمان، تاثیر شگرف آن را مشاهده کنید.

از دیگر فواید سنگ عقیق بر روی بدن می توانیم به برطرف کردن خونریزی لثه و محکم کردن دندان ها اشاره کنیم. البته سرمه ساخته شده از نگین عقیق، می تواند منجر به تقویت بینایی شده و چشم ها را درخشان تر کند.

سنگ عقیق

تاثیرات سنگ عقیق بر روی بدن

در صورتی که معده ای ضعیف دارید، بهتر است از سنگ عقیق استفاده نکنید، چرا که این امکان وجود دارد خاصیت آن شما را آزار دهد.

نگین عقیق بر روی روح و روان چه تاثیری دارد؟

از دوران های گذشته، قبایل و ملل کهن دنیا، نگین عقیق را مقدس می دانسته اند و آن را از خود دور نمی کردند. بر اساس باور هایی که از گذشته تا به امروز رسیده است، حرز و حامی انسان ها می باشد و می تواند مالک خود را در مقابل بلایا و حوادث به ویژه در جنگ ها محافظت کند.

سنگ عقیق می تواند ترش و خوف را از مالک خود دور کند و باعث قوی شدن دل شود. هم چنین جانوران موذی و سمی را دور کرده و از شخص را از گزند آن ها در امان نگه می دارد.

استفاده از انگشتر نگین عقیق، باعث می شود تا هر گونه خونریزی در فرد درمان شود. تعالی، شادابی و آرامش روح و همین طور از بین رفتن غم و غصه و ناراحتی های روحی از دیگر فواید استفاده از سنگ عقیق می باشند. انگشتر عقیق می تواند برای تقویت نقاط مختلف بدن و هم چنین برقرار تعادل و هماهنگی در آن ها بسیار مفید واقع شود.

البته لازم است بدانید که استفاده و به همراه داشتن انگشتر عقیق می تواند باعث از بین رفتن انرژی های منفی از محیط شده و هاله فرد را از انرژی های منفی پاکسازی می کند.

فضایل نگین عقیق در روایات

همان طور که پیش تر اشاره شد، سنگ عقیق فواید و فضایل بسیاری دارد که در این بخش از مطلب، تمامی فضایل آن را از دیدگاه ائمه معصومین (ع) شرح خواهیم داد. لازم است بدانید که حکاکی شرف الشمس بر روی عقیق زرد رنگ، از دیگر فضایل این نگین گران بها می باشد که در روایات مختلفی استفاده از آن توصیه شده است.

پیامبر اکرم (ص) به امام علی (ع) فرمودند: ای علی! انگشتر را در دست راست کن تا مقربان الهی باشی. حضرت علی (ع) پرسید: چه انگشتری در دست کنم؟ پیامبر فرمودند: عقیق قرمز، زیرا اولین کوهی بود که به وحدانیت خداوند، به نبوت من و به وصی بودن تو یا علی و امامت فرزندان تو و این که بهشت برای محبان تو و شیعیان فرزندانت است، اقرار کرد.

سنگ عقیق

فضایل استفاده از سنگ عقیق در روایات معصومین

امام صادق (ع) فرمود: دوست دارم که هر مؤمنی پنج انگشتر را در دست داشته باشد (یکی از آن ها) عقیق است و آن مخلص ترین نگین ها برای خدا و ما اهل بیت است و این خاصیت سنگ عقیق است.

نگین عقیق، سنگی ولایت مدار

حضرت رضا (ع) فرمودند: در روز غدیر، خداوند ولایت علی (ع) را بر آسمان های هفت گانه و سپس بر کوه ها عرضه داشت. اولین کوه هایی که به ولایت اقرار نمودند، سه کوه بود: کوه عقیق، کوه فیروزه و کوه یاقوت.

شکرگزار الهی

شخصی خدمت امام (ع) عرض کرد: فدایت شوم! چه نگینی بر روی انگشتر بگذارم؟ حضرت فرمود: ای بشیر! چرا از استفاده عقیق قرمز و زرد و سفید غافلی؟ زیرا این سه، سه کوه در بهشت هستند؛ عقیق قرمز بر در خانه رسول خدا (ص) سایه افکنده است و عقیق زرد بر خانه فاطمه زهرا(س) در بهشت و سفید نیز بر خانه امیرمؤمنان (ع) در بهشت سایه افکنده است و همه این خانه ها یکی است… و به راستی این سه کوه، خدا را تسبیح و تقدیس و تمجید می گویند و برای دوستداران خاندان پیامبر (ص) آمرزش می طلبند.

معراج

پیامبر اکرم (ص) در خصوص شب معراج می فرمایند: آن قدر به پروردگار نزدیک شدم که نزدیک تر از آن قابل تصور نیست. خداوند در آن جا با من میان دو کوه عقیق سخن گفت.

فواید استفاده از نگین عقیق در احادیث و اسلام

در مورد خواص این نگین ارزشمند، روایات و احادیث بسیار زیادی وجود دارد که از ائمه اطهار بیان شده اند و با بررسی تمامی احادیث نقل شده و روایات می توان فهمید که سنگ عقیق چقدر در نزد بزرگان دین از اهمیت زیادی برخوردار است و استفاده از آن باعث خیر و برکت در زندگی افراد خواهد شد.

فقیر زدایی

حضرت صادق (ع) در مورد خواص سنگ عقیق فرموده اند که دستی که در آن، این گوهر باشد، بسیار عجیب است که از درهم و دینار خالی باشد!

همین طور از اما رضا (ع) نقل شده است که این نگین، می تواند فقر را از بین ببرد و در دست داشتن آن، نفاق را دور می سازد و نیز فرموده اند که کسی که این انگشتر را در دست کند، فقیر نخواهد شد.

غم زدایی

رسول اکرم (ص) فرموده اند که تا زمانی انگشتری از نگین عقیق در دست داشته باشید، حزن و اندوه بر شما وارد نخواهد شد و این جزیی از خواص سنگ عقیق به شمار می آید.

افزایش ثواب

امیرالمونان علی (ع) در مورد خاصیت سنگ عقیق فرموده اند که دو رکعت نماز با این انگشتر، برابر با هزار رکعت نماز است که بدون انگشتر عقیق خوانده می شود.

ایمنی از بلایا

امام علی (ع) فرموده اند این انگشتر مایه برکت خواهد بود و ایمنی از بلا ها را با خود به همراه خواهد داشت.

سنگ عقیق

فواید استفاده از سنگ عقیق از نظر اسلام

عاقب به خیری

پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: کسی که انگشتر عقیق در دست کند، عاقبت به خیر خواهد شد.

تسریع در اجابت دعا

امام علی (ع) فرموده اند که دستی محبوب تر از دستی که در آن، سنگ عقیق باشد، به سوی خدا برای دعا بلند نشده است و همین طور حضرت صادق (ع) فرموده اند که خداوند دوست می دارد دستی که در دعا به سوی او بلند می شود، در آن دست از این نگین باشد.

وسعت رزق و روی

حضرت باقر (ع) می فرمایند: هر کسی که یکی از انواع آن را در دست داشته باشد و شیعه اهل بیت نیز باشد، به جز خیر و خوبی و وسعت در رزق چیز دیگری نخواهد دید و بی نیاز از مردم خواهد شد.

دوری از عذاب به شرط حب علی (ع)

امام کاظم (ع) فرموده اند که خداوند به خودش قسم یاد کرده است که هرگز دستی را که این انگشتر را پوشیده، عذاب نمی کند، به این شرط که ولایت علی (ع) را داشته باشد.

بهترین معادن برای استخراج سنگ عقیق

به طور کلی منابع نگین عقیق به روی کره زمین به وفور یافت می شود. اما یکی از کشور هایی که بالا ترین مقدار منابع سنگ عقیق را در رنگ ها و طرح های مختلف دارای می باشد، شهرستان نمین است که در شهرستان اردبیل واقع شده است.

این معدن یکی از بزرگ ترین و شناخته شده ترین معادن این کانی در جهان به شمار می آید. همین طور در خراسان و اطراف مشهد نیز بسیاری از کوه ها و معادن غنی از سنگ عقیق مشاهده می شود. این نگین ارزشمند و قیمتی، در کشور های دیگری مانند یمن، هندوستان، ایران و چین قابل استخراج می باشد.

معادن کشور یمن در منطقه جنوبی شهر صنعا قرار گرفته اند که از نظر دینی این سنگ جز پر خواص ترین ها محسوب می شود.

در ایران شهرستان های دیگر مانند تربت حیدریه واقع در شمال غربی استان خراسان رضوی در نزدیکی روستای بایگ منطقه ای تشکیل شده از آتشفشان های ائوس تا نئوژن وجود دارد. در حد فاصل تربت حیدریه تا روستای بایگ و فدیهه کانی سازی در برش ها به چشم می خورد. معادنی از این گوهر نیز در استان قم واقع شده است.

این ذخیره از معادن معروف و شناخته شده کشور ایران می باشد که هم اکنون در حال بهره برداری از آن ها هستند.

سنگ عقیق

معرفی بهترین معادن در دنیا برای استخراج سنگ عقیق

عناصر هیدروترمال محبوس شده در حفرات و فضا های خالی سنگ های آتشفشانی به مرور زمان باعث تشکیل ژئود ها و بلور های کلسدونی شده اند. معدن خور در استان اصفهان که در 35 کیلو متری جنوب شرقی شهرستان خور واقع شده است، دارای سنگ هایی با قدمت دیرینه می باشد.

ماوی در استان آذربایجان شرقی، منطقه کانی سازی به شمار می آید که موقعیت آن در بخش کاغذ کنان شهرستان میانه می باشد. وسعت این محدوده در جدود 8 کیلو متر مربع می باشد. نگین عقیق با تنوع رنگ های خاکستری، شری، قرمز و زرد، در این منطقه قابل استخراج می باشد.

به طور کلی می توان گفت که نگین عقیق در حفره های گاز و سنگ های آتش فشانی اسیدی و شکستگی های حفره های سنگ به وجود می آید و می توانید سنگ عقیق را در مناطق نام برده شده استخراج نمود. بیش تر افراد بر این باور هستند که نگین عقیق هم زمان با تشکیل منشا خود شکل می گیرد. اما به گرفته برخی از افراد راه تشکیل عقیق میلیون ها سال پس از تشکیل سنگ منشا می باشد.

از چه روشی نگین عقیق اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

یکی از ساده ترین روش ها برای تشخیص سنگ عقیق اصل از نوع تقلبی آن، مراجعه به کارشناسان در این حوزه می باشد. اما همیشه متخصص سنگ شناس در دسترس نیست و نمی توان در لحظه اصل و یا تقلبی بودن نگین عقیق را بررسی نمود.

از این رو در این بخش از مطلب روش های شناخت سنگ عقیق اصل از تقلبی را برای شما شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

به طور معمول سنگ های تقلبی از وزنی سبک تر برخوردار می باشد. همین طور در صورتی که نگین انگشتر و یا گردنبند عقیق را خریداری کرده اید که با یک ضربه کوچک خراش برداشته، متاسفانه احتمال تقلبی بودن آن وجود دارد.

وزن

در صورتی که در زمان خرید سنگ عقیق، فروشنده بیش از حد معمول با ظرافت و حساسیت نسبت به سنگی که به شما نشان داده است، برخورد نمود، همین مساله می تواند هشدار خوبی برای توجه بیش تر شما شود.

میزان شفافیت

به مقدار شفافیت نگین عقیق حتما توجه کنید. میزان شفافیت نوع طبیعی آن به خوبی نوع مصنوعی نمی باشد. نوع طبیعی مقداری هرج و مرج در شفافیت خود دارد و در برخی از موارد می توان خطوط و ابر هایی را در ظاهر سنگ عقیق مشاهده نمود.

در حالی که در نوع مصنوعی نگین عقیق، شفافیت به وضوح و به خوبی قابل مشاهده است و می توان میزان شفافیت سنگ عقیق تقلبی را شبیه به ظروف شیشه ای دانست. اما لازم است بدانید که سنگی هم طبیعی است و از شفافیت بسیار خوبی برخوردار می باشد. هم چنین بسیار ارزشمند است.

رنگ

سنگ عقیق طبیعی دارای رنگی روشن و متمایز می باشد. در حالی که نوع تقلبی نگین عقیق، روشنایی کم تری دارد. سنگ طبیعی از رنگ های روشن و رگه های واضح برخوردار می باشد. در صورتی که با دقت نوع طبیعی نگین عقیق را مشاهده کنید، لکه های قرمز متراکم کوچکی را در نوار های قرمز رنگ آن مشاهده خواهید نمود.

نوع مصنوعی سنگ عقیق، دارای الگوی گلبرگی می باشد. هم چنین قیمت متفاوت تری نسبت به سنگ عقیق اصل دارد. قیمت عقیق سرخ اصل (قرمز) به دلیل کمیاب تر بودن و زیبایی خیره کننده ای که نسبت به سایر رنگ ها دارد، بیش تر است. به همین خاطر تشخیص سنگ عقیق اصل از تقلبی مسئله ای حساس و بسیار حائز اهمیت به شمار می آید.

نگین عقیق در تابستان خنک و در زمستان گرم می باشد. در حالی که دمای نوع مصنوعی آن، با تغییر دمای محیط تغییر خواهد نمود. در روز های گرم، گرم می شود و در روز های سرد سال، سرد است. اما این روش چندان پاسخ گو نخواهد بود.

سنگ عقیق

روش های تشخیص سنگ عقیق اصل از تقلبی

لازم به ذکر است که هیچ یک از روش های گفته شده، روش های دقیق و قطعی برای اثبات اصل بودن و یا تقلبی بودن و همین طور تعیین قیمت سنگ عقیق به شمار نمی آیند. به طور کلی برای تشخیص سنگ های اصل از تقلبی، باید تجربه کافی در این زمینه را به دست آورید.

نگاهی کوتاه به شیوه تشخیص سنگ عقیق اصل

  • امکان سوزاندن نگین عقیق اصل با آتش وجود ندارد.
  • سنگ عقیق اصل می تواند بر روی شیشه خط بی اندازد.
  • نگین عقیق یمنی در مقابل نور خورشید اشکالی مانند حباب و یا کندوی زنبور از خود به نمایش می گذارد. (البته این مورد همیشگی نیست)
  • اشیا نوک تیز بر روی سنگ عقیق اصل تاثیری ندارند و ردی از خود به جا نمی گذارند. مگر این که درجه سختی آن ها بیش تر از نگین عقیق باشد.

نحوه نگهداری و شارژ نگین عقیق

اگر برای شما هم سوال شده است که بهترین روش نگهداری از سنگ عقیق کدام روش می باشد، این بخش از مطلب را از دست ندهید. نگین عقیق به دلیل بافت کوارتزی که دارند، به اندازه سنگ فیروزه از حساسیت بالایی برخوردار نمی باشد. در واقع در زمان شست و شو معمول ظروف و استحمام می توانید از سنگ عقیق استفاده کنید. اما بهتر است کم تر نگین عقیق را در معرض مواد شوینده، تغییرات دما و ضربه قرار دهید.

برای شارژ و تقویت خواص عقیق هم می توانید آن را 2 ساعت در آب زلال قرار دهید و سپس به اندازه چند دقیقه زیر تابش مستقیم نور آفتاب بگذارید. این روش یکی از بهترین و تخصصی ترین روش های برای نگهداری از سنگ عقیق به شمار می آید.

به طور کلی قرار دادن سنگ عقیق در آب و سپس در مقابل نور خورشید، یک روش نگهداری راحت و توصیه شده است که شما می توانید با انجام آن، تا مدت های زیادی از این گوهر ارزشمند استفاده نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *