مقالات

نحوه تشخیص سنگ فیروزه اصل

سنگ فیروزه اصل

نحوه تشخیص سنگ فیروزه اصل

سنگ فیروزه یکی از پر طرفدار ترین سنگ ها و نگین ها در بین مردم به شمار می آید که در رنگ های آبی تیره، روشن و یا سبز یافت می گردد. نوع نیشابوری سنگ فیروزه یکی از با ارزش ترین انواع فیروزه در جهان می باشد. به دلیل تنوعی که در این نگین وجود دارد، لازم است با نحوه تشخیص سنگ فیروزه اصل آشنا باشید.

سنگ فیروزه اصل

نحوه تشخیص سنگ فیروزه اصل

تفاوت و تنوع زیادی را می توان در مورد سنگ فیروزه از نظر کیفیت، رنگ و شکل آن مشاهده نمود. هم چنین نمی توان برای قیمت سنگ فیروزه قیمتی مشخص را تعیین نمود. از این رو تصمیم داریم در این مطلب شما را با نحوه تشخیص سنگ فیروز اصل آشنا کنیم. در این مطلب شما با نحوه نگهداری از این نگین نیز آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

معرفی انواع سنگ فیروزه و قیمت آن ها

به طور کلی سه ویژگی برای انواع سنگ فیروزه و قیمت آن تعیین شده است که آن ها را در این بخش از مطلب مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رنگ

نگین فیروزه طیف گسترده ای از رنگ ها را در بر می گیرد. شما می توانید رنگ های آبی تیره، آبی کم رنگ تا سبز پر رنگ را از این سنگ مشاهده کنید. هر چه رنگ آبی سنگ فیروزه تیره تر باشد و رنگ سبز آن غالب شود، سنگ فیروزه اصل از ارزش و قیمت بیش تری برخوردار می باشد.

معدن

محل استخراج سنگ و هویت آن یکی از مهم ترین عوامل در تعیین قیمت سنگ فیروزه اصل می باشد. این نگین با ارزش در بسیاری از نقاط زمین استخراج می شود. اما در ایران، تبت، آمریکا و مصر مهم ترین معادن این گوهر وجود دارد. لازم است بدانید که مهم ترین معادن سنگ فیروزه اصل در کشور ایران و در شهر های نیشابور، دامغان و کرمان می باشد.

نوع نیشابوری سنگ فیروزه اصل از با ارزش ترین نوع آن در دنیا از نظر تجاری می باشد. سنگ فیروزه کرمان و دامغان نیز از دیگر انواع سنگ فیروزه به شمار می آیند که کیفیت به نسبت پایین تری نسبت به نوع نیشابوری و مصری دارد. لازم است بدانید که قیمت این نوع از سنگ فیروزه اصل نسبت به فیروزه نیشابور کم می باشد.

سنگ فیروزه اصل

معرفی انواع سنگ فیروزه اصل

به دلیل کیفیت بالایی که سنگ فیروزه نیشابور اصل دارد قیمت آن نیز بالا تر بوده و جزو سنگ ‌های محبوب در بین مردم در جوامع مختلف به شمار می آید. متاسفانه روش غیر اصولی استخراج از معادن شهر نیشابور باعث شده رگه های فیروزه نیشابور اصل تا ۵ سال آینده ناپدید شود.

شکل ظاهری

به طور کلی از نظر شکل ظاهری دو نوع عجمی و شجری از سنگ فیروزه اصل موجود می باشد. برخی از این سنگ ها دارای رگه هایی هستند، اما برخی دیگر کاملاً صاف و یک دست و بی رنگ می باشند که روی سطح آن ها هیچ گونه رگه و شکستگی به چشم نمی‌خورد.

عرب ها این نوع سنگ فیروزه اصل را به نام عجمی می ‌شناسد. در ادامه بیش تر در مورد تفاوت قیمت سنگ فیروزه اصل عجمی و شجری توضیح خواهیم داد. اما لازم است بدانید که قیمت نوع عجمی بیش تر از نوع شجری آن با همان رنگ و اندازه می باشد.

بررسی تفاوت های سنگ فیروزه شجری و عجمی

سنگ فیروزه اصل عجمی یا همان نوع پاک و صاف که بدون رگه به چشم می‌خورد، صرفاً در ایران استخراج می گردد و در بین عرب ها طرفداران بسیاری دارد. اما برای ایرانی ها و سایر کشور ها نوع رنگ دار و یا صاف نگین فیروزه اصل تفاوت چندانی ندارد و از فیروزه های رگ دار که در بازار به آن عنکبوتی یا اسپایدر گفته می‌شود، مورد استقبال قرار گرفته است.

آن چه که برای خریداران انگشتر فیروزه اصل بسیار اهمیت دارد، نگین سنگ می باشد که اگر دارای رگه های طلایی در درون خود باشد از قیمت بیش تری برخوردار است.

آن چه که بیش تر در سنگ فیروزه اصل به چشم می‌خورد، وجود رگه یا شجر های سیاه یا قهوه ‌ای رنگ برجسته است که مربوط به سنگ مادر تشکیل دهنده آن ها می باشد. این رگه ها در برخی از اوقات در طرح های منظم و غیر منظم تشکیل می‌شوند که در این حالت شبکه عنکبوتی و در اصطلاح بازار به آن شجری می گویند.

هر چه این طرح منظم شفاف و زیبا تر باشد قیمت سنگ فیروزه اصل افزایش پیدا می کند و هر چه نامنظم و نا خالصی در آن به صورت نقطه و این که به چشم بخورد از قیمت هر گرم فیروزه اصل کاسته خواهد شد.

رگه های موجود به روی سنگ فیروزه اصل نیشابور به شاخ و برگ درختان شباهت زیادی دارد.  به همین خاطر به نام فیروزه شجری شناخته می شود. هر چه رگه هایی که بر روی این کانی قرار گرفته است به شاخ و برگ شباهت بیش تری داشته باشد، قیمت سنگ فیروزه شجری اصل گران تر خواهد شد. اما لازم است توجه داشته باشید که نوع عجمی با توجه به کمیاب بودن آن، نسبت به نوع شجری از قیمت بسیار بیش تری برخوردار می باشد.

بررسی تفاوت قیمت سنگ فیروزه ایرانی و غیر ایرانی

سنگ فیروزه آمریکایی و مصری در کشور ایران جزو سنگ ‌های نایاب می باشند. سنگ فیروزه اصل تبت نیز براق تر و سطح صاف تری نسبت به نوع ایرانی آن دارد. به طور کلی رگه های روی نوع تبتی، حالت نازک و مویرگی دارند و به صورت تکه های کوچک و ریز استخراج می گردند که در نتیجه می توان از آن ها برای ساخت انگشتر فیروزه اصل استفاده نمود.

نوع ایرانی این نگین با ارزش بزرگ تر از نوع تبتی آن می باشد. هم چنین شجره های روی آن به صورت ترک های درشت و تیره به چشم می‌ خورد. نمونه سنگ های فیروزه اصل ایرانی با ابعادی بزرگ تر و درشت استخراج می ‌شوند و در مینا کاری نیز از آن ها استفاده می گردد.

فیروزه مصری در ایران به دلیل نایاب تر بودن از قیمت بیش تری برخوردار است. اما قیمت سنگ فیروزه زنده آمریکایی نسبت به نوع مصریان پایین‌ تر است. نگین های نیشابوری نیز به دلیل موجود بودن از قیمت های مناسبی برخوردار هستند. اما بسته به اندازه رنگ و شکل می ‌تواند قیمت فیروزه نیشابور اصل بسیار بالا باشد.

سنگ فیروزه اصل

بررسی قیمت سنگ فیروزه اصل عجمی و شجری

البته لازم است بدانید که یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت سنگ فیروزه اصل نیشابور ای رنگ و اندازه آن می باشد اما به طور کلی در شرایط یکسان به ترتیب نیشابوری مصری آمریکایی و تبت بیش ترین قیمت را دارا می باشند.

لازم است بدانید در بین معادن سنگ فیروزه اصل نوع نیشابوری آن با اختلاف بیش ترین قیمت را نسبت به نوع دامغانی و کرمانی دارد. تا حدی که در برخی از موارد شما سنگ فیروزه اصل نیشابوری را تا ۱۰ برابر گران تر از نوع دامغانی و کرمانیان خریداری خواهید کرد!

نحوه شناسایی سنگ فیروزه اصل

به منظور استفاده از خواص و فواید استفاده از سنگ فیروزه، باید حتما از اصل بودن آن اطمینان خاطر کسب کنید. در دهه اخیر بدل های زیادی از سنگ فیروزه مانند انواع پلاستیکی، سرامیکی و شیشه ای تولید و روانه بازار شده اند.

یکی از روش های مطمئن برای خرید سنگ فیروزه اصل، مراجعه به فروشگاهی معتبر و شناخته شده می باشد. چرا که تشخیص سنگ فیروزه اصل برای افرادی که مهارت و تجربه کافی ندارند، کار دشواری محسوب می شود.

اما اگر به دنبال راه های تشخیص سنگ فیروزه اصل هستید، در ادامه روش های مختلفی را بیان کرده ایم که قطعا با مطالعه آن ها می توانید به راحتی نگین فیروزه اصل را خریداری کنید. اطلاع داشتن از نوع رنگ، سختی و واکنش آن به مواد شیمیایی، بهترین روش های تشخیص سنگ فیروزه اصل به شمار می آیند.

تشخیص سنگ فیروزه اصل بر اساس رنگ

یکی از روش های تشخیص سنگ فیروزه اصل، اطلاع داشتن از رنگ آن می باشد. برای شناخت فیروزه اصل لازم است بدانید که این گوهر به دلیل وجود مقداری مس در آن، معمولاً به رنگ آبی دیده می ‌شود. اما اگر کروم یا وانادیوم در آن وجود داشته باشد، رنگ ‌فیروزه اصل به سبز متمایل می ‌شود.

همچنین وجود آهن در آن سنگ فیروزه را به زرد یا دامنه ‌ای از آبی کم رنگ تا آبی مایل به سبز و همین طور تا سبز مایل به زرد قرار می دهد.

رنگ سنگ فیروزه اصل به طور معمول کمی مات است. فیروزه مرغوب آن سنگی به شمار می ‌آید که از رنگ آبی آسمانی برخوردار باشد. اما نه این که رنگ آبی آسمانی آن به صورت افقی باشد. بلکه رنگ آسمانی باید از سمت راس سنگ شروع شده باشد.

در صورتی که میزان مس موجود در این کانی بالا باشد به رنگ آبی و در صورتی که در سنگ به مقدار زیادی آهن وجود داشته باشد به رنگ سبز دیده می شود. اما وجود درصد بالایی از آلومینیوم در این نگین آن را به رنگ سفید به نمایش در می آورد و همین طور از ارزش آن می کاهد. پس در نتیجه رنگ آبی یکی از با ارزش ترین انواع سنگ فیروزه به شمار می آید.

سنگ فیروزه اصل

روش ها و راهکار هایی برای تشخیص سنگ فیروزه اصل

این امکان وجود دارد که رنگ سنگ فیروزه است به تدریج به رنگ سبز تغییر حالت دهد. اما قرار گرفتن این نگین در زیر نور شدید و یا حرارت بالا یا هم چنین در تماس با چربی می تواند باعث رنگ پریدگی و در نهایت کم ارزش شدن آن شود. رنگ آبی این نگین حاصل از cu2t آبدار می باشد. در صورتی که آب از دست برود رنگ آن به سفید تغییر می کند! مانند کات کبود که در اثر حرارت آب تبلور خود را از دست می ‌دهد و چون یون دیگری در محیط موجود نمی باشد، به رنگ سفید در می آید.

تشخیص سنگ فیروزه اصل بر اساس سختی

نوع تقلبی سنگ فیروزه از پلاستیک ‌های فشرده ساخته می ‌شود که به آن رنگ آبی اضافه می‌ کنند. برای این که بدانید سنگ فیروزه اصل را چگونه بشناسید، یک سوزن را روی آن بکشید. اگر خطی عمیق به روی آن ایجاد شد، شک نکنید که سنگ فیروزه مصنوعی است.

چرا که سنگ فیروزه اصل نه تنها خطی بر رویش ایجاد نمی شود، بلکه با استفاده از آن نیز می ‌توان روی شیشه هم شیار نازک ایجاد نمود. به خاطر همین یکی از بهترین روش های تشخیص سنگ فیروزه اصل در نظر گرفتن و بررسی سختی آن می ‌باشد.

روش های دیگر برای شناخت سنگ فیروزه اصل

از دیگر روش هایی که می توان برای شناخت سنگ فیروزه اصل نام برد، قرار دادن آن در مدت زمان کوتاهی در معرض مستقیم تابش نور خورشید می باشد. در صورتی که رنگ آن تغییر کرد، سنگ فیروزه مصنوعی است. لازم به ذکر است که قیمت سنگ فیروزه مصنوعی و یا پلاستیکی، خیلی خیلی پایین تر از نوع اصلی و معدنی آن می باشد!

اصول تعیین قیمت سنگ فیروزه اصل

پیش تر اطلاعاتی را در مورد نحوه قیمت گذاری و تعیین قیمت سنگ فیروزه اصل برای شما گفتیم. پس از این که توانستید فیروزه اصل را از نوع تقلبی آن تشخیص دهید، لازم است بدانید که چه عواملی تعیین کننده قیمت سنگ فیروزه اصل می ‌باشند.

به ‌طور کلی عواملی که بر روی تعیین قیمت این نگین با ارزش تاثیر می‌ گذارند، علاوه بر رنگ شیوه تراش سنگ، اندازه و صافی آن می باشند.

قیمت هر گرم فیروزه است که به روش سنتی با دست و ابزار از دل سنگ بیرون آورده شود و از صافی لازم و مرغوبیت کافی برخوردار باشد، بسیار زیاد است. به طور کلی در مورد قیمت سنگ فیروزه اصل باید گفت هر چه این نگین دارای رنگ آبی پر رنگ تری باشد و همین طور از سطح صاف و بدون رگه ای برخوردار باشد، از نظر اندازه سطح و گوشت آن بیش تر باشد، از قیمت بالا تری برخوردار است. هم چنین معدنی که این گوهر از آن استخراج می شود تاثیر مهمی بر روی قیمت فیروزه اصل دارد.

در بین نگین های فیروزه معادن کشور های مختلف در دنیا، فیروزه نیشابور اصل یکی از بهترین و با کیفیت ترین و زیبا ترین و خوش رنگ ترین نوع خود می باشد. از این رو قیمت فیروزه اصل نیشابور از نمونه های مشابه خود بیش تر است! اما باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که کمیاب بودن انواع مختلف این نگین در سایر کشور ها باعث افزایش قیمت فیروزه اصل شده است.

سنگ فیروزه اصل

اصول تعیین قیمت سنگ فیروزه اصل

نکته مهم و اساسی که باید در مورد خرید سنگ فیروزه اصل نیشابور بدانید این است که باید بتوانید نمونه های اصلی را از نمونه سنگ های دیگر مناطق جهان و حتی ایران تشخیص دهید.

این کار با وجود انواع مختلفی که از سنگ فیروزه در بازار موجود است، کار چندان ساده ‌ای به شمار نمی آید. به همین خاطر به شما توصیه می کنیم برای خرید سنگ فیروزه از حتماً به فروشگاهی معتبر و شناخته شده مراجعه کنید. توجه داشته باشید که شما می توانید در زمان خرید سنگ فیروزه از یک فرد متخصص و با تجربه که می ‌تواند نوع تقلبی و اصل آن را تشخیص دهد کمک بگیرید.

بررسی قیمت هر گرم فیروزه اصل

اساس فروش نگین فیروزه اصل در زمان خرید و فروش عمده آن، به صورت گرمی می باشد. در زمان خرید عمده باید به این نکته توجه داشته باشید که نگین ها خود و بد با هم فروخته می شود و امکان سوا کردن آن ها از یکدیگر وجود ندارد.

همین مسئله باعث شده است که قیمت هر گرم فیروزه اصل به صورت عمده تا حد زیادی نسبت به خرید و فروش تکی آن کاهش پیدا کند. چرا که تلفات ‌و نگین های بی کیفیت نیز در بار وجود دارد. در حال حاضر قیمت هر گرم سنگ فیروزه اصل با توجه به کیفیت کلی آن بین 0.5 دلار تا 10 دلار معامله می شود.

سنگ فیروزه اصل نیشابور، با ارزش ترین در دنیا

سنگ فیروزه اصل نیشابور یکی از با ارزش ترین انواع فیروزه ها می باشد. به همین خاطر قیمت آن نسبت به نوع کرمانی و دامغانی بسیار بیش تر است. فیروزه های نیشابور ماتریس ندارند و رنگ آن ها به طور یک دست آبی می باشد. به جرات می توان گفت که یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر روی افزایش قیمت هر گرم فیروزه اصل نیشابور، رنگ آن می باشد.

فیروزه مرغوب دارای رنگ آبی آسمانی است. سنگ فیروزه اصل نیشابور به طور معمول دارای نقاط و رگه های سیاهی در پشت نگین است و این یکی از بهترین روش های تشخیص سنگ فیروزه اصل محسوب می شود.

برای تشخیص سنگ فیروز اصل، می توانید داشتن تکه های سنگ در پشت آن را مورد بررسی قرار دهید. حتی با کیفیت ترین نگین ها از نظر پاکی باید رگه ای از این نا خالصی های طبیعی در خود داشته باشد. در واقع این مشخصه به عنوان شناسنامه فیروزه نیشابور شناخته می شود و یک روش قابل اتکا برای شناخت فیروزه اصل محسوب می شود.

به همین خاطر اگر در هیچ طرف از این سنگ، این رگه های طبیعی را مشاهده نکردید، با در نظر گرفتن قیمت هر گرم فیروزه اصل نیشابور، در خرید خود دقت کنید. توجه داشته باشید که حتی فیروزه های دامغان و آمریکایی و… نیز دارای چنین رگه هایی می باشند!

سنگ فیروزه اصل

بررسی سنگ فیروزه اصل نیشابور

در نهایت این مشخصه به عنوان کم ترین کمکی به شمار می آید که می توان به راحتی سنگ فیروزه اصل را از نوع تقلبی آن تشخیص داد. در صورتی که این رگه ها را در سنگ نیشابوری خود مشاهده کردید، شک نکنید که آن اصل است.

تعیین قیمت فیروزه نیشابور اصل و تشخیص این که یک نگین صد در صد اصل است یا نه، با توجه به شباهتی که به انواع دیگر این سنگ دارد، کار دشواری محسوب می شود. به همین خاطر به شما توصیه می کنیم حتما برای خرید سنگ فیروز اصل به فروشگاهی معتبر مراجعه کنید و یا با فردی متخصص در این زمینه مشورت کنید. به شما پیشنهاد می دهیم در این زمینه با مشاورین فروشگاه نقوی در تماس باشید.

قیمت سنگ فیروزه نیشابور

همان طور که پیش تر اشاره شد، فیروزه اصل نیشابور یکی از محبوب ترین و با کیفیت ترین از انواع سنگ فیروزه محسوب می شود. مانند سایر سنگ های قیمتی موارد مختلفی از جمله رنگ، وزن، اصالت و نحوه تراش آن بر روی قیمت گذاری این سنگت اثیر گذار هستند.

به طور کلی قیمت سنگ فیروز نیشابور از دیگر انواع سنگ فیروزه مانند فیروزه کرمانی و دامغانی، بیش تر می باشد و این نگین از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رنگ این گوهر یکی از اصلی ترین معیار های تعیین قیمت آن به شمار می آید. به طور کلی نمی توان یک عدد مشخص و خاص برای قیمت سنگ فیروز نیشابور تعیین نمود. چرا که موارد زیادی بر روی آن تاثیر می گذارد و تنوع زیادی در شکل و ظاهر آن به چشم می خورد.

با در نظر گرفتن قیمت سنگ فیروزه زنده، بهتر است در زمان خرید حتما با یک فرد با تجربه مشورت کنید و یا به فروشگاهی معتبر مراجعه نمایید.

نکاتی دیگر برای تشخیص سنگ فیروز اصل

لازم است بدانید که انگشتر با نگین فیروزه نوع رگه دار که امروزه جزو انواع با کیفیت به شمار می آید، به صورت محدود در بازار مشاهده می شود. اگر چه نوعی از آن به عنوان رنگ ثابت در بازار نیز موجود می باشد که با مواد پلیمری ترکیب شده اند. این نوع از نگین ها به دلیل تولید مصنوعی تغییر رنگ نخواهند داد و در هر اندازه و ابعاد در بازار موجود هستند.

سنگ فیروزه اصل

نکاتی دیگر برای تشخیص سنگ فیروزه اصل

در قدیم به منظور افزایش قیمت سنگ فیروزه از روش های اشباع کردن آن با روغن های رنگین، واکس و مواد پلاستیکی رنگی استفاده می کردند. در نتیجه با اتصال فلز داغ به این نقاط بر روی نگین بوی بسیار زننده از پلاستیک به مشام می خورد.

واکس و روغن در تماس با فلز داغ آب شده و در نگین باقی می ماند. این نوع از به اصطلاح سنگ فیروزه، وزن سبک تری دارند و در ابعاد یکسان و مشخص به عنوان سنگ فیروزه اصل به فروش می رسند.

سنگ فیروزه زنده

سنگ فیروزه اصل تا زمانی که در معرض تماس با روغن و مواد شیمیایی و چرب قرار نگیرد، رنگ آن تغییر نخواهد کرد و به عنوان سنگ فیروزه زنده شناخته می شود. زمانی که این خواص و ارزش ها از بین برود، اصطلاحا سنگ فیروزه می میرد.

سنگ فیروزه مرده ارزش مادی، از ارزش مادی کم تری برخوردار می باشد. برای این که خواص سنگ فیروزه اصل خود را حفظ کنید، باید روش های صحیح نگهداری را اعمال کنید تا باعث زنده ماندن سنگ فیروزه شود. در این صورت می توانید از خواص به همراه داشتن آن بهره مند شوید.

نحوه نگهداری از سنگ فیروزه اصل

به دلیل حساسیت زیاد و بالا بودن قیمت سنگ فیروزه اصل، باید در نگهداری آن بسیار دقت کنید. مهم ترین و بیش تری خطری که می تواند این نگین با ارزش را تهدید کند، ایجاد خراش به روی آن، آب داغ، مواد شیمیایی و مواد شوینده خانگی می باشد. چرا که ترکیبات هیدراتی حاضر در نگین با این مواد واکنش نشان خواهند داد.

سنگ فیروزه اصل

نحوه نگهداری از سنگ فیروزه اصل

به منظور حفظ ارزش و قیمت سنگ فیروزه زنده و نگهداری از آن بهتر است موارد زیر را در زمان استفاده از نگین فیروزه در نظر بگیرید:

  • از تماس مستقیم نگین فیروزه با کرم، روغن و ادکلن به شدت خودداری کند.
  • این کار باعث تغییر رنگ این گوهر خواهد شد.
  • در زمان کار و استفاده از مایع دستشویی، انگشتر را از دست خود دربیاورید.
  • از تماس انگشتر فیروزه اصل با آب کلر دار جلوگیری کنید.
  • با در نظر گرفتن قیمت سنگ فیروزه زنده، به طور کلی باید از تماس آن با مواد چربی دار جلوگیری نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *