مقالات

حرز شرف الشمس چیست؟

حرز شرف الشمس

حرز شرف الشمس چیست؟

جواهرات نقوی تصمیم دارد در این مطلب به فواید و خواص انگشتر شرف شمس بپردازد. هم چنین حرز شرف شمس را برای شما رمزگشایی خواهد کرد و دعایی که در پشت نگین عقیق زرد که با آداب خاص در روز ۱۹ فروردین حرکاتی می شود را برای شما توضیح خواهد داد. در ادامه به بررسی نظر برخی از بزرگان دینی در مورد این دعای با ارزش می رسیم. با ما همراه باشید.

خواص انگشتر شرف شمس

انگشتر شرف الشمس، سنگ شرف شمس، گردنبند شرف شمس و یا نیم ساعت و دستبند آن به هر شکلی که با شخص همراه باشد به منظور ایمن ماندن در سفر ها و دور کردن بدی ها و حفاظت جان انسان موثر است.

از دیگر فواید به همراه داشتن حرز شرف الشمس می ‌توان به خیر و نیکی فرزندان و همین طور افزایش رزق و روزی اشاره کرد.

حرز شرف الشمس

فواید استفاده از انگشتر حرز شرف الشمس

آرامش خیال از خواص استفاده از عقیق زرد شرف الشمس می باشد. هم چنین این حرز می تواند چشم زخم را برطرف کند. برآورده شدن خواسته ها و آرزو ها و یا بهبود بخشیدن برخی از بیماری های جسمی و روحی از دیگر فواید استفاده از انگشتر حرز شرف شمسی می باشد.

این حرز می تواند قدرت بدنی را بالا برده و باعث پاک کردن و تصفیه دستگاه گوارش فرد شود. از این رو می تواند تاثیر مثبتی بر روی هضم غذا و سیستم گردش خون در بدن بگذارد. حرز شرف الشمس می تواند چاکرای ۳ و لوزالمعده و همین طور غدد پانکراس و دیواره مربوط با این دو غدد را پاکسازی نماید.

خاصیت استفاده از انگشتر حرز شرف الشمس

در طول سالیان گذشته و حتی امروز استفاده از زیورآلات بسیار بین مردم رواج داشته است. امروز انگشتر ها در بین اکسسوری های مختلف بسیار پرکاربرد هستند انگشتر حرز شرف الشمس یکی از همین زیورآلات می باشد که علاوه بر کاربرد زینتی از نظر اعتقادی نیز با ارزش است.

از این رو استفاده و به همراه داشتن آن خواص و فواید زیادی را برای شخص به همراه دارد در اسلام نیز انگشتر ها و نقش ها و دعا هایی که بر روی آن ها حک شده است از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشند. به همین خاطر افراد زیادی به دنبال تهیه انگشتر حرز شرف الشمس و استفاده از خواص آن می ‌باشند که توصیه بسیاری در روایات در مورد آن شده است.

به طور کلی از فواید و خواص به همراه داشتن انگشتر حرز شرف الشمس یا سایر زیورالاتی که به حرز شرف الشمس مزین شده ‌اند می ‌توان به این اشاره نمود که خداوند به واسطه این دعا همیشه حافظ و نگهدار آن شخص خواهد بود و دوری از فقر افزایش روزی از مهم ترین فواید استفاده از انگشتر شرف الشمس می باشد.

حرز شرف الشمس

فواید به همراه داشتن انگشتر حرز شرف الشمس

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که چون حرز شرف الشمس بر روی عقیق زرد نوشته می ‌شود، فرد به همراه دارنده این حرز، از خواص ویژه عقیق زرد نیز بهره مند خواهد شد. در احادیث و روایات نیز سنت این است که برای بهره بردن و استفاده از خواص انگشتر شرف الشمس و به ‌طور کلی سایر انگشتر هایی که ارزش معنوی دارند در دست راست قرار بگیرند.

نحوه رمز گشایی حرز شرف شمس چگونه است؟

روایت شده است که هر ساله در روز ۱۹ فروردین ماه، خورشید به مکان خاصی از آسمان می رسد و حالتی معادل باشد و قدرت را به وجود می آورد. در این روز خورشید در مقایسه با سایر کواکب روی زمین تسلط بیش تری دارد و آداب و رسوم خاصی برای این روز بیان شده است. پیش از این که به توضیح آداب و رسوم این روز خاص بپردازیم بهتر است با شکل های حرز شرف الشمس که بر روی نگین عقیق که همان عقیق زرد می ‌باشد حکاکی می شود، آشنا شوید.

حرز شرف الشمس که بر روی سنگ و یا عقیق زرد حکاکی می گردد، آداب مختص به خود را دارد و برای استفاده و بهره وری کامل از خواص انگشتر شرف الشمس باید این آداب به صورت کامل رعایت شود. این دعا از پنج اسم اعظم خدا تشکیل شده است که آن ها را کلمه های مبارکه نور، مومن، رحما،ن جمیل و الله تشکیل می دهد. اما لازم است بدانید به جای نوشتن و نگارش این اسم ها از پنج حرف اول این اسامی به صورت (ن.م.ر.ج.ا) استفاده می شود.

حرز شرف الشمس

نحوه رمز گشایی حرز شرف الشمس

این نقش ها به طور کلی از ۱۳ حرف تشکیل شده اند، چهار حرف از کتاب تورات، چهار حرف از کتاب انجیل و پنج حرف از کتاب قرآن مجید. تصویر حرز شرف الشمس را در زیر برای شما آورده ایم تا در زمان حکاکی انگشتر شرف شمس به صورت کامل با آن آشنا باشید.

حرز شرف الشمس

تصویر حروف رمزی حرز شرف الشمس

توجه داشته باشید که حرز شرف الشمس باید بر روی نگین عقیق زرد حکاکی شود. در صورتی که این نگین در دسترس نبود می توانید آن را بر روی یک تکه کاغذ زرد به نگارش در بیاورید. در این صورت عموم مردم می توانند از فواید شرف ‌الشمس استفاده کنند البته لازم به ذکر است که توصیه اکید برای حکاکی روی عقیق زرد شده است چرا که هر جامدی ظرفیتی دارد.

به طور کلی بر روی این حرز از اسامی اعظم خداوند به شکل مخصوص نوشته می شود. البته لازم است بدانید که حکاکی حرز شرف شمس را هر کسی نمی ‌تواند انجام دهد و رعایت مواردی برای این که فواید استفاده از سنگ شرف الشمس حفظ شود، الزامی می‌باشد.

نقل شده است که به منظور نتیجه بهتر گرفتن از خواص انگشتر سنگ شرف الشمس نویسنده‌ این اسم های الهی باید فردی پاک و آگاه باشد. هم چنین باید بتوانند آداب نگارش این حرز را به خوبی رعایت کند. به طور مثال در زمان حکاکی حرز شرف الشمس نمی ‌توان یک خط را دو بار حکاکی نمود.

در برخی از زمان ها بر روی نگین عقیق زرد کلمات نور مومن رحمان جمیل و الله با خط های خاصی حکاکی می شود. هم چنین برخی از زمان ‌ها حکاکان حرز شرف الشمس به جای نوشتن این حروف از حروف ابجد استفاده می کنند که در واقع نشان دهنده همین اسماء الهی می باشند و همان حروفی هستند که از قرآن انجیل و تورات گرفته شده اند.

هم چنین در گاهی اوقات حکاکان به جای این که از اول حروف اسمای الهی استفاده کنند همان کلمات را به شکل رمزی که توسط شیخ بهایی بیان شده است حکاکی می نمایند.

علاوه بر شرایط گفته شده، حرز شرف الشمس دارای چند شرکت دیگر نیز می باشد. از جمله این که برای استفاده از فواید شرف الشمس باید این ذکر در ساعات مشخصی از روز ۱۹ فروردین ماه به نام و نیت شخص استفاده کننده حکاکی گردد. همین شرط باعث شده است که عده ‌ای از سود جویان این ذکر با ارزش را در روز ۱۹ فروردین حکاکی نکرده و در زمان ‌های دیگر به نگارش دربیاورد. از این رو آن ها را به فروش رسانده، درصورتی که هیچ ارزش و فایده ‌ای برای دارنده آن ندارد.

شرف شمس در صورت نیاز در سالیان بعد دقیقاً در روز ۱۹ فروردین ماه بازنویسی می شوند. اما بسیاری از بزرگان بر این باور هستند که اگر نگین شرف الشمس به درستی یک بار نوشته شود، دیگر نیازی به تمدید کردن نوشته نمی باشد.

فواید استفاده از عقیق شرف الشمس از دیدگاه معصومین (ع)

همه ما در ابتدا اول به خداوند و سپس به اهل بیت علیه السلام امید داریم و باید از آن ها حاجت خود را بخواهیم و در کنار آن می‌ توانیم از خواص سنگ شرف الشمس نیز بهره ‌مند شویم. خواص شرف الشمس از دو جنبه دارای اهمیت بسیاری می باشد یکی خواص خاص خود سنگ عقیق است که به همراه داشتن آن باعث بهره مند شدن از خواص سنگ عقیق خواهد شد و دیگری در قدرت اسامی اعظم الهی است که پشت نگین به عنوان حرز شرف الشمس حکاکی شده است.

حرز شرف الشمس

فواید استفاده از حرز شرف الشمس از دیدگاه معصومین (ع)

از مهم ترین خواص استفاده از حرز شرف الشمس می توانیم به از بین بردن فقر، حفاظت جان و مال، زیاد شدن رزق و روزی، درمان برخی بیماری ها، حفاظت از گزند جانوران، ایمنی از بلایا، دشمنان و دریافت عزت و مقام اشاره کنیم.

بیش تر آثار سریع و متداوم حرز شرف شمس در افزایش رزق و روزی مورد تایید تمامی استفاده کنندگان می باشد. همین طور این افراد گشایش امور را به شکل کاملاً مشهودی تایید کرده اند. در ادامه به شرح برخی از احادیث در مورد استفاده از انگشتر حرز شرف الشمس خواهیم پرداخت.

  • از امام موسی کاظم (ع) در حدیثی نقل شده است که انگشتر زرد در دست کنید که سبب آسانی می باشد و در آن هیچ دشواری نباشد.
  • پیامبر (ص) می فرمایند: هر کس که انگشتر عقیق در دست کند حاجتش برآورده خواهد شد.
  • پیامبر (ص) هم فرموده اند: هر شخصی که یکی از عقیق‌ های سفید و زرد و سرخ را در دست داشته باشد جز خیر و نیکی و افزایش روزی و سلامتی از جمیع بلا‌ ها نمی ‌بیند و از شر انسان ظالم و از هر چه آدمی از آن می ‌ترسد و حذر می‌ کند، در امان می‌ ماند.
  • امام صادق (ع) فرموده اند: انگشتر عقیق در دست داشته باشید که مبارک بوده و صاحب آن عاقبتش به خیر و نیکی است.
  •  پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: انگشتر عقیق در دست داشته باشید مادامی که آدم آن را با خود همراه داشته باشد اندوهی به او نمی رسد.
  • امام علی (ع) نیز می فرمایند: دو رکعت نماز با انگشتر عقیق بهتر می باشد از هزار رکعت بدون سنگ عقیق.

نظر برخی از علما در مورد حرز شرف الشمس

حضرت آیت الله مبشر کاشانی با در نظر گرفتن نکات جالبی در مورد حرز شرف الشمس، این دعا را بخشی از علوم غریبه دانسته و بیان کرده اند:

مورخان تاریخ در چند قرن گذشته حرز شرف الشمس را معتبر می دانند و مباحثی در مورد شرف الشمس و روش گسترش آن به شکل مربع یا مسبع و غیره و نیز آثار و برکات آن مطالبی ذکر کرده اند و برخی آن را ماخوذ از اسامی اعظم تلقی کرده اند و در کتب جواهر مکنونه که از کتاب های خطی اذکار می باشد و هم چنین در کتب السحاب اللئالی تالیف سید عبدالله بوشهری و کتاب های دیگر، به بعضی از خواص سنگ شرف الشمس از جمله دفع فقر و بیماری ها و محافظت از گزند جانوران و ایمنی از بلایا و دریافت عزت و بزرگی بیان شده است.

از آیت الله مبشر کاشانی در ادامه نقل شده است: کفعمی هم در کتاب جنت الواقیه بیان کرده است که این حروف شکل اسامی اعظم می باشد و در برخی کتاب های علمای شیعه مشاهده کردیم که این شکل از امام علی علیه السلام می باشد.

حرز شرف الشمس

نظر برخی از علما در مورد حرز شرف الشمس

مرحوم شیخ بهائی در کتب سرالمستتر، در مورد این شکل که به عنوان شرف الشمس مشهور شده، می گویند:
آیت الله مبشر کاشانی به زمان و آداب و کیفیت حکاکی حرز شرف الشمس نیز اشاره کردند و یادآور شدند: می گویند که دعای شرف الشمس می بایست در روز ۱۹ حمل که برابر با روز ۱۹ فروردین می باشد.

از طلوع آفتاب تا ظهر (در ساعات مشخصی که هر سال توسط منجمان تعیین می شود) بر روی نگین عقیق زرد و در صورت عدم وجود نگین عقیق زرد بر روی کاغذ زردی نوشته شود و با خود همراه داشته باشید ولی در تجدید آن در روز یاد شده در سال های بعد شرط نشده است و نیازی به بازنویسی آن نیست و این جزئی از خاصیت شرف الشمس است.

علاوه بر آیت الله مبشر کاشانی، حضرت آیت الله روحانی نیز بخش های خواندنی دیگری از حرز شرف الشمس را گفته اند و مکتوب کرده اند:
اهل این گونه فنون بیان می کنند که اگر یک بار شرف الشمس به روش مخصوص خودش حکاکی شود، دیگر نیازی به تکرار در سال های بعدی نیست و خواص شرف الشمس باقی می ماند، ولی چون در طریقه نوشتن آن اختلاف است، مانند شکل ستاره آن یا حرف میم آن، برخی به همه وجوه حرز شرف الشمس را می نویسند، به طور مثال یک بار با ستاره پنج گوشه و بار دیگر با ستاره شش گوشه آن را حکاکی می کنند.

ایشان در انتها برای داشتن خواص شرف الشمس در هر سال را لازم ندانسته و بیان کردند:
“در هر صورت تجدید حرز شرف الشمس در ۱۹ فروردین هر سال توصیه نمی شود و نیازی به این کار نیست.

منابعی معتبر در مورد حرز شرف الشمس

در کتاب “جواهر مکنونه” که از کتب خطی اذکار می باشد به خواص شرف الشمس اشاره شده است.

مرحوم شیخ بهائی در کتاب سرّ المستتر بیان کردند: که این ذکر را باید در روز ۱۹ حمل که برابر با روز ۱۹ فروردین می باشد، در ساعات مشخص شده بر روی عقیق زرد و در صورت وجود نداشتن عقیق زرد بر روی کاغذ زرد رنگی نوشته و همراه شخص باشد.

در کتاب «هزار و یک نکته»، نکته ۹۷۷، تألیف آیت الله حسن زاده آملی نیز مطالبی مربوط به خواص شرف شمس آمده است.

در کتاب های قدیمی مثل «السحاب اللئالی» تالیف سید عبدالله بوشهری در مورد خاصیت شرف الشمس نقل شده که این ذکر از علوم غریبه می باشد و از جمله خواص شرف الشمس می توان به دفع فقر و بیماری ها و محافظت صاحب آن از گزند جانوران و ایمنی از بلایا و دریافت عزت و بزرگی اشاره کرد.

در کتاب ریحانه الادب هم زیر اسم  “ابو البدر” از دانشمندان قدیم شهر اردبیل ، به نقل از او توضیح مفصلی در مورد خاصیت شرف الشمس و حروف آن و اشعاری که به امیر المومنین (ع) در رابطه با این حروف منسوب است و روش نوشتن این حروف داده است.( ریحانه الادب، مدرس تبریزی ، ج۷، ص۲۳-۲۴، چ چهارم، تهران، خیام، ۱۳۷۴؛)

حرز شرف الشمس

منابعی معتبر در مورد حرز شرف الشمس

دانشمند دانا مبشر کاشانی در کتاب خود به زمان، آداب و نحوه نگارش این ذکر اشاره کرده است.

حضرت آیت الله مظاهری بیان کرده اند: می توان به حرز شرف الشمس و خواص شرف الشمس اعتماد کرد.

در کتاب «جنه‏ الوافیه» معروف به «مصباح کفعمی» نقل شده است: این حروف (حرز شرف شمس) شکل اسم های اعظم خدا می باشد، هم چنین در حاشیه کتاب یاد شده می گوید: در برخی از کتاب های شیعه دیدم که از امیر المؤمنین (ع) بیان شده است. (بحار الانوار، ج ۵۴، ص ۲۲٫)

آیا می توان با حرز شرف شمس وارد دستشویی شد؟

حرز شرف شمس به شکلی رمزی و با استفاده از حروف ابجد حکاکی شده است. به همین خاطر نیاز نیست که برای دست زدن و به همراه داشتن آن، دائما با وضو باشید. همین طور در صورتی که انگشتر شرف الشمس را خریداری کرده اسد، می توانید با آن به دستشویی و حمام بروید. اما به طور کلی توصیه شده است برای حفظ و استفاده از فواید حرز شرف شمس، از به همراه داشتن آن خودداری کنید.

برخی از آداب حکاکی حرز شرف شمس

لازم است بدانید که حکاکی حرز شرف شمس بر روی نگین عقیق زرد، دارای آدابی می باشد تا فرد به همراه دارنده آن، از فواید و خواصی که حرز شرف شمس دارد، بهره مند شود. در ادامه این آداب را برای شما شرح داده ایم:

  • پیش از حکاکی حرز شرف شمس باید فرد حکاک، دو رکعت نماز به جا آورد.
  • حکاک باید رو به قبله بوده و حکاکی حرز شرف شمس را رو به قبله انجام دهد.
  • فرد حکاک باید پاک و به روز از هر گونه کثیفی باشد تا بتوان از خواص سنگ حرز شرف شمس استفاده نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *