مقالات

بررسی نام سنگ های قیمتی

سنگ های قیمتی

نام سنگ های قیمتی

شاید از خود بپرسید که سنگ های قیمتی کدام سنگ ها می باشند؟ به منظور پاسخ دادن به این سوال، تصمیم داریم نام سنگ های قیمتی را در این مطلب به همراه ویژگی هایی که هر کدام دارند برای شما شرح دهیم.

شما در این مطلب علاوه بر آشنا شدن با نام سنگ های قیمتی، با عناصر تشکیل دهنده سنگ های قیمتی، نحوه قیمت گذاری آن و زمان کشف هر کدام آشنا خواهید شد. همین  طور معادن استخراج هر یک از آن ها را برای شما نام خواهیم برد. با ما همراه باشید.

بررسی نام سنگ های قیمتی

اسامی سنگ های قیمتی برای الماس، یاقوت سرخ، یاقوت کبود و زمرد مورد استفاده قرار می گیرد. چرا که این سنگ ها گران بها ترین و قیمتی ترین سنگ هایی می باشند که در بین عموم مردم شناخته شده اند. اما لازم است بدانید که سنگ های قیمتی دیگری نیز در طبیعت و در تجارت وجود دارند که لازم است با آن ها نیز آشنا شوید.

به طور کلی الماس، یاقوت و زمرد، نام سنگ های قیمتی معروف دنیا می باشد و از مهم ترین سنگ های زینتی به شمار می آیند. چرا که از سخت ترین کانی های جهان محسوب می شود و از پیوند های بین اتمی بسیار قوی ای برخوردار می باشند. در ادامه به بررسی نام سنگ های قیمتی دیگری خواهیم پرداخت که قطعا برای شما جذابیت خواهد داشت!

اسم سنگ های قیمتی: سنگ تورمالین

در ادامه بررسی اسم سنگ های قیمتی، به معرفی سنگ تورمالین خواهیم پرداخت. تورمالین یکی از سنگ های قیمتی به شمار می آید که به عنوان سنگی بلوری شده، در رنگ های زرد، سرخ و بنفش مشاهده می شود. معادن تورمالین در کشور برزیل، برمه، کشور آمریکا و سیبری می باشد. در بیش تر قیمت های ایران در پگماتیت های اطراف گرانیت های مشهور، این سنگ زینتی در رنگ های مختلفی به چشم می خورد.

منطقه خاش استان سیستان و بلوچستان، بروجرد، جنوب غربی نهبندان، شمال غرب شهر الیگودرز، سنندج سیرجان، منطقه های گرانیتوئیدی شمال و شمال شرق شهر ازنا، نمونه های اندیس شورلت و دراویت مشاهده می گردد.

سنگ های قیمتی

معرفی تورمالین یکی از سنگ های قیمتی

یک تورمالین پارایبا این توانایی را دارد تا 5000 دلار در قیراط قیمت گذاری شود. لازم است بدانید که برخی از نگین ها تا 60 هزار دلار آمریکا در قیراط قیمت گذاری می شوند.

نام سنگ های قیمتی: سنگ کهربا

یکی از جالب ‌ترین گونه انواع سنگ های قیمتی که به آن در این بخش از مطلب پرداخته ایم، سنگ کهربا می باشد. کهربا سنگی کاملا ارگانیک و از انواع سنگ های زینتی آلی به شمار می ‌آید.

به عبارتی تشکیل شده از پروسه های بیولوژیکی موجودات و حشرات زنده است. بیش ترین میزان کهربا هایی که در قاره اروپا مشاهده می شوند، مربوط به فعالیت ‌های یخچالی بوده و به همین خاطر به حوزه بالتیک مانند کشور لهستان، آلمان شرقی و یا دانمارک محدود می‌ شوند.

معدن های ساملند پنینسولا مانند معدن پالمنیکن که در سواحل بالتیک لهستان واقع شده است، یکی از مهم ترین مناطق ذخایر انواع سنگ های زینتی در دنیا به شمار می آید، که استخراج آن به صورت روباز انجام می‌شود.

منطقه ای در انگلستان به نام جزیره وایت در میان رسوبات ولدن قدیمی ترین حشرات دنیا در فسیل های کهربا را می توان مشاهده نمود. این فسیل ها مربوط به کرتاسه پیشین یعنی چیزی در حدود ۱۳۰ میلیون سال پیش می باشند. حتی در اطراف منطقه هاستینگ، رسوبات قدیمی تری به دست آمده اما در کهربای آن جا جانوری به چشم نخورده است.

در واقع صمغ برخی از درختان مانند سرو و کاج که مثل سنگ سفت و سخت شده است به رنگ ‌های مختلفی مانند زرد و سرخ و سفید دیده می‌ شود که بر اثر مالش خاصیت الکتریسیته پیدا می کند. همین طور در دمای ۲۷۸ درجه سانتی گراد ذوب می شود و سپس به صورت تیره رنگ می سوزد که در آب و الکل و جوهر سقز قابل حل شدن است.

سنگ های قیمتی

معرفی کهربا، یکی از سنگ های قیمتی

در بین انواع سنگ های زینتی کهربا در داخل خود حشره و یا جانوری مربوط به دوره های قدیمی تر دارد.  از این رو سنگ کهربا را  قیمتی تر و گران بها تر می کند و بسته به میزان کیفیت و گونه حشره قیمت سنگ کهربای صیقل داده شده این توانایی را دارد که از چند دلار تا چندین هزار دلار آمریکا به ازای هر گرم قیمت گذاری شود.

لازم است بدانید که یک گردنبند کهربای اصل با ۱۲ سنگ می تواند تا ۳۰۰ پوند قیمت گذاری شود. البته با توجه به حشرات داخل آن ارزش این گونه از سنگ های زینتی بسیار فرا تر خواهد رفت به همین خاطر در دسته سنگ های قیمتی قرار می گیرد.

اسم سنگ های قیمتی: سنگ زمرد

در ادامه مطلب اسامی سنگ های قیمتی می توانیم در این بخش از مطلب به یکی از قشنگ ترین و چشم نواز ترین سنگ ها بپردازیم. یکی از انواع آلومین که به رنگ سبز دیده می ‌شود، سنگ زمرد نام دارد.

سنگ زمرد یکی از نگین های قدیمی و سنگ های زینتی به شمار می ‌آید که هر چه میزان رنگ آن بیش تر باشد، قیمت بیش تیر نیز دارد. بر اساس یک قانون کلی یک قطعه از این سنگ سبز قیمتی هیت نشده همراه با شناسنامه چیزی در حدود ۵۰ درصد گران بها تر از زمرد هم وزن هیت نشده، سایز برابر، هم رنگ و شفافیت شبیه هم را دارد.

امروز به دلیل محبوبیت این سنگ زیبا انواع مختلفی از زیور آلات مانند انگشتر، دستبند و گردنبند را مشاهده می ‌کنیم.

در واقع یکی از انواع نادر و شناخته ‌شده سنگ های قیمتی زمرد به شمار می ‌آید که به آن تراپیچ گفته می ‌شود و در ساخت انواع زیور آلات مانند انگشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

سنگ های قیمتی

معرفی زمرد، از دیگر سنگ های قیمتی

از معادن مهم این سنگ قیمتی می ‌توانیم به کلمبیا اشاره کنیم. کلمبیا با اختلاف بسیار زیادی بزرگ ترین تولید کننده سنگ زمرد در دنیا محسوب می ‌شود و در واقع به مقدار حدودی ۵۰ تا ۹۵ درصد تولیدات زمرد جهان را بر عهده دارد. جایگاه دوم برای استخراج سنگ زمرد متعلق به کشور زامبیا می ‌باشد. لازم به ذکر است که در نیمه دوم سال ۲۰۱۱ بیش از ۳۷ هزار و ۷۴۰ کیلو گرم زمرد از معادن نقاط مختلف این کشور استخراج شده است!

اسامی سنگ های قیمتی: سنگ یاقوت

یکی از جذاب ترین سنگ های قیمتی که از ارزش بسیار زیادی برخوردار می باشد، یاقوت نام دارد. در این بخش از مطلب تصمیم داریم سنگ یاقوت را برای شما شرح دهیم.

گونه ای دیگر از گوهر های قیمتی، سنگ گران بها و ارزشمند یاقوت می ‌باشد. یاقوت در واقع سنگ شفاف و گران بهای است که از محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم برخوردار است. از این سنگ زینتی در ساخت انواع انگشتر استفاده می ‌شود.

این گونه به صورت طبیعی از معادن به دست می‌ آید و معمولاً به رنگ های سرخ، زرد، کبود، سبز و سفید مشاهده می ‌شود. نوع سفید این سنگ می ‌تواند یکی از انواع سنگ های قیمتی به شمار آید. گونه سرخ و شفاف آن پس از الماس یکی از برترین سنگ های کشف شده تا به امروز می باشد. هر چه ابعاد آن درشت تر و همین طور رنگ آن خوش رنگ تر باشد، از ارزش بیش تری برخوردار است.

لازم است بدانید که در فارسی قدیم با نام یاکند شناخته می‌ شد که در واقع جمع یاقوت می باشد.

سنگ های قیمتی

معرفی یاقوت، یکی از سنگ های قیمتی

در سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ کشور تایلند به عنوان تامین کننده اصلی یاقوت در تمام دنیا شناخته می شد. اما امروز به دلیل مسائل سیاسی و استراتژیک در بازار حضور بسیار کم‌ رنگی را به هم می رساند.

یاقوت سرخ تایلند به طور معمول به رنگ قرمز تیره و با سایه هایی از رنگ قهوه ‌ای دیده می ‌شود. کمیابی این روبی در معدن موبوک منطقه برمه باعث شد تا کارشناسان در ماسه سنگ و خاک رس منطقه چانتابوری در منطقه جنوب شرقی بانکوک مجدد به استخراج این سنگ زیبا امیدوار شوند.

بررسی نام سنگ های قیمتی: سنگ زبرجد

از دیگر سنگ های قیمتی و زیبا می توان از زبرجد نام برد. زبرجد یک گونه آلومین رنگی، مانند سنگ زمرد است که می ‌توان آن را در رنگ های سبز و یا رنگ زرد یا سبز که جزو نمونه های قدیمی آن به شمار می آید و در ساخت انواع جواهرات از آن استفاده می شود، مشاهده‌ کرد.

از شناخته شده ترین رنگ های این سنگ رنگ سبز می باشد که در کشور آمریکا، برزیل، استرالیا و روسیه مشاهده می ‌گردد. پریدوت به وزن ۲ تا ۳ قیراط نگینی قیمتی به شمار می‌آید و یک گونه خوب به وزن ۸ قیراط بسیار نادر می باشد.

نگین هایی با این وزن گونه های کلکسیونی و موزه ای به شمار می ‌آیند. در انستیتو اسمیتسونین در آمریکا و در شهر واشنگتن دی سی یک قطعه سنگ زبرجد به وزن 311.8 قیراط نگهداری می گردد.

به طور معمول ارزش نگین زبرجد در وزن بیش تر از ۲۰ قیراط گران قیمت و نادر می باشد و در اندازه‌ های بیش تر از ۵۰ قیراط می ‌توان افزایش قیمت چشم گیری را در آن مشاهده کرد.

سنگ های قیمتی

معرفی زبرجد، یکی از سنگ های قیمتی

پریدوت های با ابعاد زیاد و همین طور با کیفیت خوب از نهشته هایی در کشور میانمار که به نگین های ۲۰ تا ۴۰ قیراطی با کیفیت و رنگ بسیار عالی مشهور هستند، به دست می آید.

اسم سنگ های قیمتی: سنگ گارنت

در بین اسم سنگ های قیمتی، اسم سنگ گارنت که یک گوهر با ارزش و تقریبا نا شناخته به شمار می آید، به چشم می خورد.

یکی دیگر از نگین های گران بها و بسیار با ارزش که به رنگ سرخ دیده می شود و مانند یاقوت یک گونه آلومین رنگی به شمار می‌آید و در طبیعت بسیار یافت می ‌شود و لعل یکی از مشهور ترین آن ها محسوب می شود، سنگ گارنت می باشد.

به طور معمول گارنت ها در تماس با توده های نفوذی با سنگ های میزبان آهکی و یا در قسمتی از شیست ها، شیل ها در تکه های آذرین درونی در زمان سرد شدن و نمونه های رسوبی همانند گرانیت ها پیگماتیت ها و گرانودیوریت ها تشکیل و یافت می‌گردند.

در اصطلاح عامیانه و در بین عموم مردم لعل به بلور های قرمز از نوع آلماندین و پیروپ گفته می ‌شود. سنگ گارنت به طور معمول در بین سنگ های دگرگونی تشکیل می ‌شود همین‌ طور در مقابل هوا زدگی فیزیکی و شیمیایی مقاومت مناسبی را از خود نشان می‌دهد.

سنگ های قیمتی

معرفی گارنت، یکی از سنگ های قیمتی

لازم است بدانید که سنگ گارنت، در بین انواع سنگ های قیمتی چندان شناخته شده نیست اما از ارزش بسیار زیادی برخوردار است!

بررسی اسم سنگ های قیمتی: سنگ الکساندریت

سنگ الکساندریت مانند سنگ کهربا در بین اسامی سنگ های قیمتی یک گونه بسیار عجیب و خارق العاده به شمار می آید. زمانی که نوردن کیلوید برای نخستین بار در سال ۱۸۳۴ سنگ الکساندریت را مشاهده کرد در ابتدای امر تصور می‌ کرد که گونه ای از زمرد باشد. چرا که در معادن زمرد واقع در منطقه اورال روسیه در نزدیکی رودخانه توکوایا مشاهده شده بود. اما این سنگ زیبا و گران بها بعد ‌ها به عنوان گونه دارای کروم با قابلیت و توانایی تغییر رنگ شناسایی شد!

الکساندریت یکی از عجیب ترین و شگفت آور ترین سنگ های قیمتی به شمار می آید که در بازار امروز جهان شناخته شده است. این نگین با ویژگی چند رنگی نمونه ‌ای از کریزوبریل با پدیده کالر چنجینگ (تغییر رنگ) می باشد.

جالب است بدانید که الکساندریت یا کریزوبریل با پدیده ای کالر چنجیگ به زمرد روز و یاقوت شب شهرت پیدا کردند. شاید این اصطلاح به دلیل نمونه‌ ای از آن که توانایی تغییر رنگ سبز تا سرخ دارد استفاده می ‌شود. این سنگ زیبا در برابر نور لامپ و یا شمع و یا سایر نور های دیگر به طیف های مایل به قرمز تغییر رنگ می دهد.

سنگ های قیمتی

معرفی الکساندریت، یکی از سنگ های قیمتی

لازم است بدانید یکی از با ارزش ترین گونه های سنگ الکساندریت از  نظر رنگ گونه های تغییر رنگ دهنده سبز به رنگ قرمز آتش می باشد. گونه های درشت و با کیفیت این نگین به احتمال زیاد صد ها میلیون تومان قیمت ‌گذاری خواهند شد!

اسامی سنگ های قیمتی و با ارزش: سنگ آمیترین

در ادامه مطلب آشنایی با اسامی سنگ های قیمتی، به گوهر ارزشمندی به نام آمیترین می رسیم. آمیترین نام سنگ شفاف و گران بها می باشد که بر اساس شنیده ها و نقل قول ها در داستان های قبیله آیورئو در بخش شرقی کشور بولیوی از ۵۰۰ سال پیش، این سنگ شناخته شده بود.

به احتمال زیاد نخستین نوشته های ثبت شده از کریستال های کوارتزی به همراه دو رنگ ارغوانی و زرد به صورت رسمی به وسیله کارشناسان آمریکایی در سال ۱۹۲۵ میلادی باز می ‌گردد. در سال ۱۹۶۱ کشور گشای اهل اسپانیا در کشور بلیوی معدنی را کشف کرد که بعد ها آن را به ملکه خود هدیه داد.

پس از ازدواج با یک پرنسس بنام آناهی، معدنی که کشف شده بود را به نام همسر خود نام گذاری کرد. شنیده ها و گزارشاتی که تا به امروز از تولید سنگ گران بها و با ارزش کوارتز دو رنگ یا همان آمیترین به دست رسیده است، در همان سال ‌ها در از مناطقی در کشور برزیل بولیوی و اروگوئه،که از آن جا به معدن خاصی در استخراج آن ها اشاره نشده بود. در واقع تصور می کردند که ممکن است این گونه از آمیترین ها مصنوعی یا نوع آمیتیست های بهسازی شده باشند یا این که به صورت غیر قانونی استخراج شده اند!

در سال ۱۹۸۹ قوانین جدیدی در مورد حوزه معدن کاری در کشور بولیوی به ثبت رسید که اجازه برداشت از منطقه ذخایری که سال های طولانی به صورت غیر قانونی از آن ها برداشت می شد، به یک کمپانی در ابعاد چند هزار هکتار واگذار شد.

سنگ های قیمتی

معرفی آمیترین، از دیگر سنگ های قیمتی

این شرکت به منظور پایه گذاری اعتماد و همین طور قابل قبول بودن تجارت جهانی سنگ های آمیترین و سیترین از زمین شناسان و گوهر شناسان دعوت کرد تا این گروه خودشان از آن منطقه استخراج کند و از این رو بتوانند طبیعی بودن و اصالت تولید سنگ های آن ها را تایید نمایند. اکنون معدن آناهی یکی از مهم ترین تولید کنندگان و هم چنین با ارزش ‌ترین ذخایر انواع کوارتز مانند آمیترین شفاف و آمیتیست و سیترین به شمار می ‌آید.

بررسی اسامی سنگ های قیمتی: سنگ در نجف

در بین اسم سنگ های قیمتی و زیبا اسم نگین مقدس دُر نجف نیز به چشم می ‌خورد. نحوه تشکیل و مکانی این سنگ سفید قیمتی جایگاه ویژه ای در بین عموم مردم دارد. شما می توانید انواع انگشتر و سنگ در نجف را در بین محصولات و زیورآلات فروشگاه های جواهرات مشاهده کنید.

در دین اسلام روایات و احادیث مختلفی در پیرامون استفاده از سنگ در نجف از زبان امام صادق علیه السلام نقل قول شده است. همین طور اشاره ای در مورد مضرات و آسیب های در نجف به چشم نمی‌خورد در حلیه المتقین در مورد خواص در نجف چنین نقل شده است که:

هر شخصی که در نجف را در دست داشته باشد به هر نظر کردنی به آن پروردگار عالمیان زیارتی با حجی یا عمره ای در نامه او بنویسد که از ثواب پیغمبران و صالحان باشد و اگر پروردگار رحم می‌ کرد شیعیان ما هر آیینه هر سنگ آن به ارزش بسیار می ‌رسید. اما پروردگار آن را امضا نکرده است برای آن ها که توان گر و فقیر ایشان قادر باشد در دست کرد.

سنگ های قیمتی

معرفی در نجف، از سنگ های قیمتی

در برخی از روایات و احادیث دیگر در مورد استفاده از در نجف به ویژگی های درمانی این سنگ سفید قیمتی اشاره شده است. به همراه داشتن انگشتر در نجف می ‌تواند باعث دور کردن انرژی منفی، پیروزی بر دشمنان و زشتی ها، کسب حس آرامش و بر قرار ارتباط با انرژی های معنوی با ارزش شود. شما می توانید برای بررسی خواص سنگ در نجف مطالب بیش تری را در این زمینه مطالعه کنید.

اسم سنگ های قیمتی: سنگ عقیق

در حین بررسی اسم سنگ های قیمتی به سنگ عقیق می رسیم. عقیق یکی از سنگ های شفاف و گران بها به شمار می ‌آید. البته لازم است بدانید که انواع کدر آن نیز وجود دارد. انگشتر عقیق از نظر مادی و معنوی جایگاه ویژه ‌ای را به خود اختصاص داده است.

این سنگ یک گونه کوارتز بدون شکل محسوب می‌ شود که به رنگ ‌های مختلفی می ‌توان آن را مشاهده نمود. گونه مرغوب و با کیفیت آن به رنگ سرخ یا آلبالویی می باشد و مانند سایر نگین های قیمتی در ساخت جواهر آلات مانند انگشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

گونه دیگر از عقیق که در یمن استخراج می شود و رنگ آن سرخ است، به نام عقیق یمنی یا یمانی شناخته می شود. این نگین می‌ تواند به عنوان نگین انگشتر عقیق مورد استفاده قرار بگیرد.

سنگ عقیق از ته نشین شدن رسوبات و سیلیس موجود در آب های زیر زمینی در حفره های موجود در سنگ های آتشفشانی حاضر این تشکیل می‌ شود و سپس می ‌توان آن را استخراج نمود. این محلول ها بر اثر تبلور فاز ها و گونه‌ های سیلیکات در ماگما در زمان سرد شدن و انباشت سیلیس در حفره توده سنگ های لاوا به دست می آیند. هر چه حفره های میزبان بزرگ تر و درشت تر باشند سنگ عقیق در ابعاد بزرگ تری تولید خواهد شد.

به طور کلی منابع نگین عقیق به روی کره زمین بسیار فراوان است. اما یکی از کشور هایی که بیش ترین مقدار منابع این سنگ زیبا و قیمتی را در رنگ ها و طرح های مختلف در دل خود دارد، کشور ما ایران است. تا قسمت هایی هم می ‌توان در سواحل دریای خزر و سواحل دریای خلیج فارس و یا بر بستر بیش تر رودخانه های ایران عقیق را مشاهده نمود.

سنگ های قیمتی

معرفی عقیق، یکی از سنگ های قیمتی

شهرستان نمین در استان اردبیل یکی از بزرگ ‌ترین معادن این کانی و نگین با ارزش در جهان به شمار می ‌آید. اگر دوست دارید بیش تر در مورد خواص استفاده از سنگ عقیق بدانید، به شما توصیه می ‌کنیم که در این رابطه مطالب بیش تری را مطالعه نمایید.

اسم سنگ های قیمتی: سنگ فیروزه

در زمان بررسی اسم سنگ های قیمتی با نام آشنایی رو به رو می ‌شویم. سنگ فیروزه، سنگی زیبا و چشم نواز یکی از سنگ های قیمتی ایران به شمار می ‌آید.

سنگ فیروزه که به رنگ های آبی آسمانی تا سبز دیده می ‌شود، از معدن استخراج می گردد. در شهر نیشابور و استان های کرمان، فارس، آذربایجان، معدن سنگ فیروزه وجود دارد.

اما بهترین و با کیفیت ترین گونه آن از معادن شهر نیشابور به دست می ‌آید و آن را فیروزه نیشابوری یا فیروزه بواسحاقی نام نهادند که امروزه انگشتر ها و جواهر آلات مختلفی از آن تولید می ‌شود.

سنگ فیروزه به عنوان یکی از قدیمی ترین سنگ های دنیا دارای تاریخچه ای طولانی و بسیار با ارزش می باشد. به دلیل رنگ بسیار زیبا و جذابی که این سنگ دارد حداقل در هزاره‌ های ششم و پنجم پیش از میلاد این این سنگ مورد توجه و استفاده بسیاری از افراد قرار گرفته است.

کاوش های باستان شناسان مبنی بر این است که سه هزار سال پیش از میلاد مسیح فرمانروایان مصری باستان از انواع جواهرات این سنگ با ارزش برای تزیینات، آرایشی، طلسم و جادو استفاده می ‌کردند. حتی سنگ فیروزه را به همراه مومیایی خود دفن می نمودند. به همین خاطر ذخایر محدود آن در منطقه مصر به سرعت به اتمام رسید.

سنگ های قیمتی

معرفی فیروزه، از سنگ های قیمتی

در اواسط قرن هفدهم، تاورنیه در مورد سنگ فیروزه این چنین می نویسد:

پیروزه فقط در ایران وجود دارد و این گوهر با ارزش، از دو معدن به دست می آید. یکی از این دو رگه قدیمی صخره نام دارد که به فاصله ۳ روز از مشهد به سمت شمال غرب، نزدیک شهر و منطقه بزرگی به نام نیشابور قرار گرفته است و دیگری که عموم مردم آن را نو صخره می خوانند، ۵ روز از آن فاصله دارد.

سنگ هایی که از نو صخره به استخراج می شوند از جهت جنس بد تر و رنگ آن آبی متمایل به سفید است و چندان با کیفیت نیست و می توان بسیاری از آن را به بها و قیمت کم خرید. اما شاه ایران سال های زیادی است که استخراج فیروزه را از این منطقه به خود اختصاص داده است و کسی حق بهره برداری از آن را ندارد.

مردمان باستان این باور را داشتند که سنگ فیروزه می تواند از سلامت شخصی که آن را حمل می کند، خبر دهد. چرا که در زمان بیماری فرد، این نگین تغییر رنگ داده و اصطلاحا رنگ پریده می شود. همین طور در زمان مرگ صاحب خود، به طور کلی رنگ خود را از دست می دهد.

بررسی اسم سنگ های قیمتی: سنگ یشم

از دیگر سنگ های قیمتی که تصمیم داریم در این بخش از مطلب به توضیح آن بپردازیم، سنگ یشم می باشد. این نگین با ارزش نیز مانند عقیق یا زبرجد با رنگ های مختلف از کبود سبز تیره و رنگ صابونی مشاهده می ‌شود.

یشم نام سنگی شفاف و گران بها به شمار می ‌آید که از انواع سنگ سبز است و سختی آن بین ۶.۵ تا ۷ در مقیاس مو می باشد و دارای کلیواژ ناقص و کشش و حالت شکستگی آن سوزنی شکل و شکننده است که این قسمت های شکستگی مات بوده ولی در صورتی که جلا داده شود دارای درخششی روغنی یا مرواریدی خواهد شد.

از هزاره پیش از میلاد تا دوران معاصر سنگ یشم سین‌ کیانگ منطقه ‌ای که قبلا جزو قلمرو ایران بوده است، معروف ترین، بهترین و بزرگ ترین منطقه برای استخراج سنگ یشم در دنیا به شمار می آید.

در حالی که ایران این کانی گوهر های بسیاری چون زمرد، مروارید، یاقوت و هم چنین انواع دیگری از سنگ ها را برای خود داشت، در آن دوران در کشور چین سنگ سبز قیمتی سین ‌کیانگ بود که مورد توجه و درخواست بسیاری از افراد قرار گرفت.

سنگ های قیمتی

معرفی یشم، یکی از سنگ های قیمتی

جید یک محصول وارداتی به شمار می ‌آمد و اشیا حکاکی شده از جنس یشم در اثر های قدیمی گویای روابط بالای ایران و چین بین قرن ۱۴ تا ۱۷ میلادی می باشد. در واقع یک اثر معروف و شناخته شده آن پسری سنگی است که در گیلان یافت شده است. در آثار باستانی تخت جمشید نیز جامی پایه دار از جنس سنگ یشم با کتیبه ‌ای به نام خشایار شاه کشف شد که روی لبه آن ۱۲ سر قو حکاکی شده بود.

نام سنگ های قیمتی: سنگ ژرمژوئیت

گوهر گران بها و بسیار نادر دیگری که در دسته سنگ های قیمتی قرار می گیرد، ژرمژوئیت می باشد. این سنگ در نخستین بار در منطقه سیبری کشف شد. این نگین با ارزش، در سال 1883 در قسمتی از کوه سوکتوی استخراج شد. امروزه این کانی در منطقه ارونگو در نامیبیا و معدن پانتاهول در کشور میانمار و هم چنین در شهر تادجیک در چرو مشاهده می گردد. از خصوصیات این سنگ گران بها می توانیم به رنگ آبی مایل به رنگ ارغوانی آن اشاره کنیم. البته نا گفته نماند که ارزش آن حدود 2000 دلار آمریکا در هر قیراط قیمت گذاری شده است.

سنگ های قیمتی

معرفی ژرمژوئیت، یکی از سنگ های قیمتی

بررسی نام سنگ های قیمتی و زیبا: سنگ ماسگراویت

ماسگراویت یکی از جدید ترین سنگ های قیمتی محسوب می شود که دارای ارزش بیش تری در بین سایر سنگ های قیمتی می باشد. این سنگ زینتی و فوق العاده جذاب، از عناصر بریلیم، منیزیوم و آلومینیوم تشکیل شده است.

دلیل نام گذاری این نگین به این خاطر است که در نخستین بار در منطقه ماسگریو در کشور استرالیا کشف شد. این سنگ از سال 1967 در دسته سنگ های قیمتی قرار گرفته است.

سنگ های قیمتی

معرفی ماسگراویت، یکی از سنگ های قیمتی

امروزه می توانیم در مناطق دیگری مانند ماداگاسکار و گرینلند این نگین با ارزش را استخراج کنیم. لازم به ذکر است که ارزش سنگ ماسگراویت 35 هزار دلار در هر قیراط قیمت گذاری شده است.

نام سنگ های قیمتی: سنگ گراندیدریت

فردی که برای نخستین بار سنگ گراندیدریت مشاهده نمود، گراندیدیر نام داشت. به همین خاطر نام این سنگ گراندیدریت مشخص شد. عناصر منیزیم، آهن، آلومینیوم باعث شده اند تا این سنگ به رنگ آبی، سبر و سفید به چشم بخورد.

سنگ های قیمتی

معرفی گراندیدریت، یکی از سنگ های قیمتی

آهن موجود در گراندیدریت سبب شده است تا رنگی مایل به سبز در این نگین با ارزش ایجاد شود. گراندیدریت فقط در کشور ماداگاسکار وجود دارد و ارزش آن 100 هزار دلار آمریکا در هر قیراط قیمت گذاری شده است.

بررسی نام سنگ های قیمتی: سنگ لاجورد

لاجورد از دیگر سنگ هایی است که در دسته سنگ های قیمتی با ارزش بسیار زیادی جای گرفته است. البته لازم است بدانید که سنگ لاجورد جایگاه ویژه ‌ای را در این گروه به خود اختصاص داده است. این گونه از گوهر های معدنی به رنگ آسمانی یا آبی پر رنگ که ساییده و آسیاب شده آن در نقاشی کاربرد زیادی دارد و در طب قدیم نیز کارآیی داشته می باشد.

در زبان عربی به آن لازورد نیز می گویند. سنگ لاجورد یا لاپیس لازولی سنگ نیمه قیمتی با رنگ آبی متمایل به رنگ نیلی تا رنگ بنفش با میزان سختی ۵ الی ۵.۵ در مقیاس مو می باشد.

سنگ لاجورد به صورت نسبی به حرارت، فشار، محلول های گرم، محلول های اسیدی و قلیایی بسیار حساس است. لاجورد تورق نداشته و میزان شکستگی آن نا منظم و وزن مخصوص آن هر چقدر درصد پیریت به مقدار بیش تری باشد بین ۲.۷ تا ۲.۹ متغیر می ‌باشد.

لاپیس لازولی  به طور معمول به شکل اوپاک دیده می ‌شود و اجزای آن به صورت شیشه ای تا مو می باشد. این نگین زیبا پدیده چند رنگی نداشته و ایوکروماتیک می باشد همین طور فلورسانس در آن غالباً خنثی است.

تعداد معدودی از معادن سنگ لاجورد در دنیا وجود دارد. اما امروزه می توان در بدخشان افغانستان، قسمت دره کوکچه در منطقه کرانومونجان همین طور رشته‌ کوه‌ های سمت غربی هندوکش و نزدیک به سرچشمه رودخانه آمودریا از مرغوب ترین لاجورد های دنیا استخراج نمود. امروزه با شیوه های سنتی از مناطق نام برده شده سنگ لاجورد به دست می‌آید.

لازم است بدانید که لاجورد های افغان از ۶ هزار و ۵۰۰ سال پیش در زمان امپراطوری هخامنشیان که جزو به ایران بود مورد توجه قرار گرفته اند.

سنگ های قیمتی

معرفی لاجورد، یکی از سنگ های قیمتی

دانشمندان تا به امروز معدن های بسیار زیادی را برای سنگ ‌لاجورد عنوان کرده ‌اند. اما تنها تعداد انگشت شماری از آن ها با کمک آزمایشات سنگ شناسی مورد تایید قرار گرفته اند. دانشمند بزرگ ایرانی ابوریحان بیرونی در کتاب نفیس الجماهر فی المعرفه الجواهر این چنین می نویسد:

سنگ لاجوردی که به سمت خراسان و عراق حمل می شود، از بدخشان و آن چه که به سمت مغرب رهسپار است، از معدن لاجورد ارمنیه (منطقه ارمنستان) می باشد.

بررسی نام سنگ های قیمتی: مروارید

به جرأت می ‌توان گفت که مروارید یکی از برترین گونه های دسته سنگ های قیمتی به شمار می آید. چرا که نحوه تشکیل و ساختار آن بسیار شگفت انگیز است. مروارید سنگ سفید با درخشش بسیار زیاد می باشد که درون صدف رشد می ‌کند.

زمانی که ذره شن کوچکی بین صدف و جبه او قرار می گیرد جانور به صورت تدریجی ماده آهکی در اطراف آن ذره ترشح می‌ کند و با گذشت زمان مروارید شکل می ‌گیرد. این امکان وجود دارد که در بزرگی آن به اندازه یک دانه خنثی شروع شده و حتی تا ابعاد تخم کبوتر از آن به وجود ‌آید. مروارید را می ‌توان در خلیج فارس و اقیانوس هند صید نمود.

مروارید دارای سفتی و سختی ۳ تا ۴ در مقیاس مو می باشد و شکل شکستگی صدفی یا به صورت پولکی شکل و اساساً بدون کلیواژ می باشد. جلوه و زیبایی آن به دلیل نزدیک بودن شکل آن به کره است. همین طور به شکل ‌های گلابی طور، دکمه ‌ای و یا نا منظم نیز دیده می‌ شود. بزرگی این گوهر با ارزش می تواند از ابعاد سر سوزن گرفته تا دانه خشخاش، یک فندق و یا حتی تخم کبوتر باشد. بزرگ ترین گونه یافت شده از سنگ مروارید توسط یک ماهی گیر و در منطقه فیلیپین می باشد.

وزن این سنگ قیمتی و زینتی مرغوب با کیفیت و خالص ۳۴ کیلو گرم می ‌باشد. این ماهی گیر حدود ۱۰ سال مروارید را در زیر تخت خود به منظور آوردن شانس و اقبال نگهداری کرد. اما در آخر آن را به مقامات محلی تحویل داد. جالب است بدانید که این نگین چیزی در حدود ۱۰۰ میلیون دلار قیمت ‌گذاری شد.

تا پیش از کشف این گونه از مروارید چند سال قبل بزرگ ترین گونه از این سنگ در جهان Lao Tzu نام داشت. وزن این سنگ حدود ۶.۴ کیلو گرم بود و از یک صدف بسیار بزرگ در سال ۱۹۳۴ به دست آمد. جسد غواص مسلمان فیلیپینی آن بعد از چند روز همراه با صدف پیدا شد. در واقع داستان تاریخی و رویداد آن است که این مروارید را بسیار خاص کرده است.

سنگ های قیمتی

معرفی مروارید، یکی از سنگ های قیمتی

بر اساس نقل ‌قول‌ های به دست آمده غواص بین دو کفه قدرت مند صدف گرفتار شده و به این دلیل که شکل آن سر آدمی با عمامه را تداعی می کرد، صیادان آن را مروارید الله نام گذاری کردند. بیولوژیست ها آن را نمونه اصلی مروارید به شمار می آورند. در حالی که جواهر شناسان آن را سنگ مروارید غیر نکری به دلیل عدم وجود ویژگی‌ ها و خاص ایریدسنس که مختص نوعی دردانه است که داخل نرم‌ تنان پرورش می یابد، می دانند.

لازم است بدانید که این نگین گران بها و با ارزش در سال ۲۰۰۷ قیمتی معادل ۶۱ میلیون دلار آمریکا ارزش‌ گذاری شد.

بررسی نام سنگ های قیمتی: سنگ اپال

در این بخش از مطلب بررسی نام سنگ های قیمتی، به نگینی زیبا با رنگ های بسیار متنوع می رسیم که اپال نام گرفته است. این سنگ در رنگ های مختلفی از جمله سفید، شیری، خاکستری، آبی، سبز، نارنجی و قرمز مشاهده می شود.

کلمه اوپال از واژه ای هندی به معنی سنگ گرفته شده است و به سه گروه اصلی تقسیم بندی می شود. اپال های گران بها و قیمتی که پدیده زیبای اپالسنس دارد. در واقع این نوع از سنگ اپال می تواند رنگ های بسیار زیادی را در طیف نوری به وجود بیاورد. به همین خاطر از جهت های مختلف به شکل های متفاوتی دیده می شود.

نمونه نگین های اپال به رنگ های زرد و قرمز آتشی که به اپال آتشی نیز شهرت پیدا کرده اند، به طور معمول غیر شفاف و کدر می باشند و در برابر فشار بسیار حساس و شکننده هستند.

اپال های معمولی گونه ای مات و بدون درخشش می باشند که به صورت رنگ های مختلف موجود هستند. آب همواره در سنگ اپال به ویژه اپال های قیمتی وجود دارد. اما مقدار آن متغیر بوده و با گذشت زمان با تبخیر آب از کانی اپال، ترک خوردگی و تضعیف حالت هفت رنگی در سنگ به وجود می آید. البته لازم است بدانید که با اشباع این نگین از آب و یا روغن، می توان از بیش تر شدن و یا ایجاد ترک خوردگی و تضعیف حالت گفته شده، جلوگیری نمود. به همین خاطر بهتر است برای حفظ زیبایی اپال آن را در پنبه های مرطوب قرار دهید و از آن مواظبت کنید.

سنگ های قیمتی

معرفی اوپال، از دیگر سنگ های قیمتی

اپال می تواند انرژی درونی بدن انسان را تقویت کند و به نوعی بهبود ببخشد. همین طور در تقویت دستگاه گوارش تاثیر گذار است. به خصوص می تواند به هضم غذا در معده کمک ویژه ای کند. از دیگر مزایای استفاده از سنگ اپال می توانیم به خون رسانی به بدن اشاره کنیم. چرا که باعث منظم کردن گردش خون می شود. نگین اوپال می تواند نیروی منفی فرد را به خود جذب کند و نگرانی، افسردگی و مشکلات روانی را تسکین دهد. این گوهر با ارزش می تواند از ضعف و بی حالی شخص نیز جلوگیری کند.

بررسی نام سنگ های قیمتی: الماس

الماس یکی از سخت ترین ماده ها و با ارزش ترین سنگ ها در جهان به شمار می‌ آید. به همین خاطر این سنگ گران بها در صدر اسامی سنگ های قیمتی قرار می گیرد. نام الماس از واژه یونانی آداماس به معنی تغییر نا پذیر گرفته شده است.

الماس از کربن خالص ساخته شده و کریستالی کاملا بدون رنگ است. اما این امکان وجود دارد که رنگ های قهوه ای سفید مایل به آبی نارنجی زیتونی و حتی سیاه از آن مشاهده شود.

بلور الماس در عمق نسبتاً زیادی از زمین چیزی حدود ۸۰ کیلو متری و یا پایین تر از آن و در میزان حرارتی به اندازه ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه سانتی گراد تحت فشار بسیار زیادی از سنگ های انباشته شد،ه به وجود می‌ آید. طبیعت الماس سرد و خشک می باشد و آن را صرفاً می توان با سرب شکست. خواص اپتیکی الماس منحصر به فرد می باشد و به دلیل میزان قابل توجه از درخشش و پراکندگی نور که در نتیجه میزان بالای شکست نور در برلیان پدید می آید، از قدیم به عنوان پادشاه انواع جواهرات شناخته شده است.

حدود بیش از ۲۰ درصد الماس استخراج شده از معادن برای ساخت زیور آلات مناسب می باشند. اما باقی آن در صنعت به ویژه شیشه بری، حفاری و دستگاه‌ های برنده و تراش مورد استفاده قرار می گیرند.

امروز کشور آفریقای جنوبی در قاره آفریقا در ساخت و تجارت الماس و انواع جواهرات در سراسر دنیا بی رقیب می ‌باشد. بزرگ ترین و معروف ترین الماس های جهان عبارت اند از:

  • الماس کولینان با وزن 530.20 قیراط که از آن در قسمتی از برج لندن نگهداری و محافظت می گردد. لازم است بدانید که به این الماس ستاره آفریقا نیز گفته می شود.
  • الماس کوه نور با وزن ۱۸۶ قیراط که در قسمتی از تاج ملکه الیزابت انگلستان جای گرفته است و در بند برج لندن نگهداری و محافظت می شود.
  • الماس تیفانی با وزن 128.51 قیراط که در ایالات متحده و در شهر نیویورک می باشد.

از خواص استفاده از الماس می ‌توانیم به بهبود عملکرد مثانه و کلیه اشاره کنیم. همین طور این نگین با ارزش می ‌تواند از تولید سنگ کلیه و مثانه جلوگیری کند. الماس برای بیماری و مرض عسر البول یا همان بند آمدن ادرار بسیار مفید است. به همین خاطر توصیه می‌ شود که آن را در زمان درمان این بیماری بر روی شکم قرار دهند.

سنگ های قیمتی

معرفی الماس، از دیگر سنگ های قیمتی

همراه داشتن الماس برای زن حامله که وضع حمل آن نزدیک می باشد، مفید بوده و به کار گیری این نگین با ارزش به خصوص قرار دادن آن بر روی پیشانی به منظور تقویت عملکرد اعصاب و درمان مرض صرع و رعشه بسیار مفید واقع می‌ شود.

بررسی نام سنگ های قیمتی: سنگ توپاز

آخرین سنگ از اسامی سنگ های قیمتی به سنگ توپاز تعلق پیدا می‌ کند سنگ تو باز به طور معمول در رنگ های آبی و زرد مشاهده می شود از این گوهر باید به خوبی نگهداری به عمل آورد زیرا اسید سولفوریک که این کانی را تخریب شیمیایی می کند هم چنین در زمان تراش دادن و استفاده از این نگین با ارزش باید توجه زیادی به آن نمود چرا که این امکان وجود دارد به راحتی دچار آسیب شود.

بزرگ ترین و درشت ترین بلور توپاز دنیا در سال 1965 میلادی در منطقه ای از کشور اوکراین به وزن 100 کیلو گرم به رنگ آبی یافت شده است. همین طور سنگ هایی از توپاز به وزن چند هزار قیراط در موزه ایالات متحده محافظت و نگهداری می شود.

توپاز طلایی، با چاکرای خورشیدی ارتباط نزدیکی دارد. به همین خاطر مصریان باستان آن را با خدای خورشید در ارتباط می دانستند. این نگین با ارزش، می تواند انرژی و قدرت حیاتی بدن را افزایش دهد و سازمان بدن را تنظیم و فعال کند.

استفاده از توپاز طلایی و قرار دادن آن بر روی چاکرای خورشیدی برای درمان بیماری های کبدی و پوستی بسیار مفید واقع می شود. علاوه بر این ها، می تواند از این سنگ برای بهبود و تقویت عملکرد غدد فوق کلیه استفاده نمود.

سنگ های قیمتی

معرفی توپاز، از دیگر سنگ های قیمتی

البته لازم است بدانید که به همراه داشتن سنگ توپاز می توانید باعث تسکین درد های ناحیه پشت و ستون فقرات شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *