مقالات

معرفی سنگ زبرجد

سنگ زبرجد

معرفی سنگ زبرجد

آیا با سنگ زبرجد آشنا هستید؟ آیا می دانید مهم ترین خواص سنگ زبرجد چیست؟ در این مطلب تصمیم داریم به معرفی سنگ زبرجد بپردازیم و روایات آورده شده در اسلام را در مورد سنگ زبرجد مورد بررسی قرار دهیم.

این سنگ افسانه ای، با خواصی اعجاب انگیز و منحصر به فرد و با رنگ سبز زیبایی که دارد، می تواند انتخاب مناسبی برای نگین انگشتر باشد. سنگی همیشه سبز که حتی می تواند بر روی تار های صوتی انسان تاثیر بگذارد.

سنگ زبرجد

معرفی کامل سنگ زبرجد سبز

در ادامه تاریخچه، نام علمی سنگ زبرجد، ساختار فیزیکی و شیمیایی، ویژگی های جالب و شگفت انگیز و خواص زبرجد برای روح و بدن را بر اساس منابع علمی و روایات دین مبین اسلام، مورد بررسی قرار خواهیم داد. با فروشگاه نقوی همراه باشید.

بررسی تاریخچه سنگ زبرجد سبز

زبرجد که با نام علمی پریدوت شناخته می شود، گوهر ملی کشور مصر به شمار می آید. به همین خاطر تاریخچه این سنگ به کشور مصر باز می گردد و از زمان باستان، به عنوان یک جواهر با ارزش محسوب می شد.

از آن جا که در زیر نور مستقیم خورشید، این نگین با ارزش نامرئی و شیشه ای می شود، مصریان گذشته تصور می کردند که نور خورشید را به خود جذب می کند. به همین خاطر آن را به عنوان گوهر خورشید مورد احترام قرار داده و از خواص سنگ زبرجد بهره مند می شدند.

این نگین بی نظیر، با تنوع در شکل و اندازه های گوناگونی که دارد، یکی از بهترین و متنوع ترین نوع جواهرات به شمار می آید.

بسیاری از گوهر ها را می توان در رنگ های مختلف و در طیف رنگی متفاوت از صورتی روشن تا آبی، مشاهده نمود. اما از خواص سنگ زبرجد این است که دارای رنگ سبز دائمی می باشد. البته رنگ سبز این نگین، به دلیل وجود آهن در بافت بلوری آن است. رنگ این گوهر از رنگ سبز تیره تا سبز روشن متغیر می باشد. توجه داشته باشید که میزان سبز بودن سنگ زبرجد، کاملا بستگی به میزان آهن آن دارد.

به دلیل همین تنوع رنگ های موجود در رنگ سبز این گوهر با ارزش، این سنگ اغلب با سنگ زمرد اشتباه گرفته می شود. یکی از قدیمی ترین سنگ های قیمتی جهان، سنگ زبرجد می باشد. چرا که این سنگ برای نخستین بار در یک جزیره در دریای سرخ در نزدیکی کشور مصر کشف شد.

بر اساس افسانه ای، ساکنان این جزیره مجبور بودند برای خزانه فرعون از این سنگ جمع آوری کنند. به همین خاطر ساکنان جزیره در طول شبانه روز مجبور به کار در معادن برای استخراج سنگ زبرجد بودند و این خود دلیلی برای کشف این گوهر با ارزش توسط آنان می باشد.

نام علمی سنگ زبرجد، پریدوت (pridot) می باشد و امروزه با نام زبرجد شناخته می شود. در گذشته و حتی در زمان حال، استخراج این نگین یکی از منحصر به فرد ترین سنگ ها به شمار می رود. چرا که اکثر سنگ ها در پوسته زمین تشکیل می شوند. این در حالی است که این سنگ در لایه های عمیق تری از پوسته زمین شکل می گیرد.

سنگ زبرجد در واقع در گوشته زمین تشکیل می شود. عمق این سنگ ها در گوشته زمین در برخی اوقات به بیست تا پنجاه مایل می رسد. البته نا گفته نماند که در برخی از نواحی به دلیل فعالیت های صفحه تکنوتیکی یا فعالیت آتشفشان ها، سنگ زبرجد سبز به طور طبیعی به سطوح بالا تری از سطح زمین می رسد.

بررسی ساختار شیمیایی و فیزیکی سنگ زبرجد

از نظر شیمیایی زبرجد سبز سیلیکات منیزیم آهن می باشد. اما لازم است بدانید که شدت رنگ آن کاملا به میزان آهن موجود در ساختار شیمیایی سنگ زبرجد سبز دارد. البته این امکان وجود دارد که در آن کمی نیکل و کرومیم هم مشاهده شود. سنگ زبرجد سبز از سختی چندانی برخوردار نمی باشد، به همین خاطر در برابر اسید مقاوت چشم گیری از خود نشان نمی دهد.

رنگ این نگین با ارزش از زرد مایل به سبز تا زیتونی و سبز قهوه ای متغیر می باشد و زیر نور طبیعی خورشید درخشش بسیار زیبایی از خود به نمایش می گذارد. این مکان وجود دارد که این گوهر را با جواهران رنگی مشابه به آن اشتباه بگیرند اما شکستگی دو گانه قوی این سنگ ویژگی متمایز آن به شمار می آید و جزیی از خواص سنگ زبرجد سبز محسوب می شود.

در سنگ های زبرجد ضخیم تر، دو برابر شدن لبه های مناسب برای هر گونه تراشی را به سادگی می توان مشاهده نمود. بهترین رنگ برای این سنگ دارای آهن کم تر از 15 درصد می باشد و به طور معمول دارای مقداری نیکل و کرومیوم نیز می باشد. سبز پر رنگ یکی از محبوب ترین و گران ترین انواع سنگ زبرجد سبز به شمار می آید. اما به طور کلی این گوهر گران بها، شفافیت بسیار عالی را از خود به نمایش می گذارد. گونه های درخشانش خیلی محدود هستند.

سنگ های بزرگ تر به دلیل وجود نا خالصی اندکی، ابری شکل و مات مشاهده می شوند اما از خواص سنگ زبرجد این است که پس از صیقل دادن و برش خوردن، درخشش فوق العاده ای مانند شیشه را از خود به نمایش می گذارند.

سنگ زبرجد

بررسی تاریخچه و پیشینه سنگ زبرجد سبز

زبرجد به طور معمول به دلیل شفافیت زیادی که دارد، تراش داده می شود. برش های پلکانی در آن خیلی محبوب می باشند. این سنگ زیبا را می توان در اشکالی مانند دایره های مهره ای قدیمی، بیضی، بالشی و زمردی مشاهده نمود.

نکاتی جالب و شگفت انگیز در مورد نگین زبرجد

سنگ زبرجد دارای تاریخچه ای طولانی و چندین هزار ساله می باشد که همگی نشان دهنده این هستند که به عنوان جواهر مورد استفاده قرار می گرفته است. لازم است بدانید که نه در کتب قدیمی و نه در هیچ یک از روایات در مورد ضرر های سنگ زبرجد مطلبی نقل نشده است. بلکه بسیار استفاده از آن سفارش شده است!

جنگ های صلیبی باعث شدند تا این نگین وارد اروپا شود. چرا که از آن برای تزیین کلیسا های قرون وسطی استفاده می شد. البته در باور های سنتی این سنگ تحفه مادر طبیعت برای جشن گرفتن آفرینش دنیای تازه مورد استفاده قرار می گرفت.

رهبران ملی که از سنگ زبرجد در لباس های خود استفاده می کنند، بر این باور هستند که خواص زبرجد برای آن ها عدالت، دانایی و جاه و مقام به ارمغان می آورد. این گوهر درک نار سایر جواهرات به طور معمول در گردنبند کشیش های یهودی مورد استفاده قرار می گرفت.

جنگجویان صلیبی این سنگ را به اروپای مرکزی وارد نمودند و در بسیاری از کلیسا های قرون وسطی می توان آن را مشاهده نمود.

استفاده و به همراه داشتن سنگ زبرجد در وهله اول مربوط به سنگ ماه تولد افراد می باشد. جالب است بدانید که این نگین منحصر به فرد به جذب عشق و انجام صلح شهرت دارد. این سنگ یکی از با ارزش ترین و قیمتی ترین سنگ هایی به شمار می آید که توسط پادشاهان زمان و هم توسط بزرگان مذهبی مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.

به طور کلی بر اساس داستان هایی که از گذشته به امروز رسیده است، عامه مردم از سنگ زبرجد سبز به عنوان نمادی برای از بین بردن بدی و همین طور برای زیبایی و دیده شدن مورد استفاده قرار می گرفته است.

بررسی خواص سنگ زبرجد سبز در اسلام و احادیث

روایات و احادیث مختلفی در مورد خواص سنگ زبرجد سبز در اسلام وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توانیم به احادیث امام رضا (ع) اشاره کنیم.

در مورد خواص سنگ زبرجد از حضرت امام رضا (ع) چنین نقل شده است: انگشتر زبرجد در دست کردن، موجب آسانی می شود که در آن هیچ دشواری وجود نداشته باشد.

سنگ زبرجد

بررسی خواص سنگ زبرجد سبز در اسلام و احادیث

امام رضا علیه السلام در دست داشتن انگشتر با نگین زبرجد را مایه توانمندی و قدرت می دانند و باعث از بین رفتن فقر و نیازمندی می شود. لازم است بدانید که این ویژگی ها از مهم ترین خواص سنگ زبرجد در دین مبین اسلام به شمار می آیند.

فواید سنگ زبرجد برای روح و بدن

از مهم ترین فواید استفاده از سنگ زبرجد سبز می توانیم از برطرف کردن کابوس های شبانه و رفع شدن بیماری های پوستی نام ببریم. زبرجد سبز می تواند فقر را به توانگری تبدیل کند. لازم است بدانید که از امام رضا (ع) در مورد استفاده از نگین زبرجد سبز نقل شده است: در دست داشتن انگشتر زبرجد، فقر را به توانگری تبدیل می کند.

به همراه داشتن این گوهر با ارزش می تواند ناراحتی های پوستی را برطرف کند. از این سنگ می توان برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما، آکنه و جوش های صورت استفاده نمود. البته لازم است بدانید که استفاده از سنگ زبرجد سبز می تواند مجرای تنفسی را بهبود ببخشد.

همین طور به روی گردش خون تاثیر گذار است و می تواند افسردگی را از بین برده و روحیه مالک خود را تقویت کند. بیماری یبوست را درمان نموده و باعث تقویت دستگاه گوارش می شود.

غده های هیپوفیز را فعال تر کرده و سیستم های عصبی سمپاتیک را تحریک می کند. البته نمی توان از فعال نمودن معده و دستگاه هاضمه چشم پوشی کرد.

سنگ زبرجد سبز می تواند سموم کبد را از بین ببرد. شما می توانید با استفاده از ست و نیم ست زبرجد تاثیر آن را به روی رسا شدن صدای خود متوجه شوید. این سنگ برای افرادی که می خواهند صدایی زیبا برای خوانندگی و سخنرانی داشته باشند، بسیار گزینه مناسبی به شمار می آید.

هم چنین می توان از زبرجد سبز برای درمان سر درد های میگرنی استفاده نمود. چاکرا درمانی از دیگر فواید این گوهر با ارزش می باشد. چرا که می توان از آن برای چاکرای قلب استفاده نمود. البته از زبرجد آبی به منظور بهبود عملکرد چاکرای پیشانی و گلو استفاده می شود.

سنگ زبرجد

فواید استفاده از سنگ زبرجد سبز برای روح و بدن

اگر سنگ زبرجد را به همراه داشته باشید، می توانید تاثیر آن را بر روی برکت و دارایی های خود مشاهده کنید. همین طور باعث از بین رفتن غم و غصه شده و احساساتی مانند نفرت و افسردگی را در شما از بین خواهد برد.

با مشهور ترین سنگ زبرجد سبز آشنا شوید

بزرگ ترین سنگ زبرجد سبز در جزیره زابارگاد به وزن 319 قیراط یافت شده است. این سنگ با ارزش به یک موسسه در واشنگتن به نام استیمسون تعلق دارد. درک شور روسیه سنگ هایی وجود دارند که در شرق سیبری و در شهاب سنگ ها یافت شده اند.

آشنایی با نحوه نگهداری از زبرجد سبز

همان طور که می دانید، سنگ زبرجد سبز، از مقاومت به نسبت خوبی برخوردار است. اما با توجه به خواص آن، باید در نگهداری آن نکاتی را مد نظر قرار دهید.

این نگین در مقایسه با سایر سنگ ها و جواهرات سختی به نسبت کم تری دارد. به همین خاطر باید مراقب باشید که به روی آن خط و خشی نیفتد. این گوهر به اسید حساس نمی باشد اما سنگی شکننده محسوب می شود.

همین طور اگر زیر فشار زیاد قرار بگیرد، می تواند به راحتی منفجر شود. به طور کلی توصیه می شود که به هیچ عنوان تحت فشار بالا قرار نگیرد. همین طور باید سعی کنید که سنگ زبرجد سبز را از گرمای زیاد و تغییرات آب و هوایی به دور نگه دارید.

نگین زبرجد سبز را می توانید با استفاده از یک پارچه نرم به همراه آب و صابون شست و شو دهید. حتما دقت کنید که تمامی ذرات مایع شوینده و صابون به خوبی از سطح سنگ زبرجد پاک شود.

سنگ زبرجد

نحوه نگهداری از سنگ زبرجد سبز

در زمان کار های خاص مانند ورزش و یا انجام کار های روز مره خانه، اگر انگشتر سنگ زبرجد سبز دارید، آن را از دست خود خارج کنید.

برای نگهداری از این نگین گران بها، بهتر است آن را در سایر جواهرات جدا بگذارید و درون یک پارچه نرم قرار دهید. تا بتوانید در دراز مدت از خواص آن بهره مند شوید.

تعیین قیمت سنگ زبرجد به چه صورت است؟

در مورد تعیین قیمت سنگ زبرجد لازم است بدانید که در ایران هیچ معدنی برای استخراج آن وجود ندارد و پارامتر های بسیار زیادی می توانند بر روی قیمت سنگ زبرجد سبز تاثیر بگذارند.

سنگ زبرجد سبز درشت و سالم، کم تر از سنگ ریز یافت می شود. به همین خاطر به شدن به روی قیمت آن تاثیر گذار است. به طور کلی قیمت سنگ زبرجد درشت تر به صورت تصاعدی گران تر می باشد. به طور مثال نگینی با وزن دو برابر دارای افزایش قیمت 4 برابر و یا حتی بیش تر است.

هم چنین خلوص و شفافیت سنگ زبرجد سبز هر چه بیش تر باشد، متعاقبا قیمت آن نیز بیش تر خواهد بود. این نگین به طور کلی به رنگ سبز دیده می شود و به روی زیبایی جواهرات تاثیر چشم گیری دارد و جلوه های خاصی از خود را به نمایش می گذارد. به همین دلیل نسبت به نوع ارزش جواهرات به کار رفته این امکان وجود دارد که قیمت سنگ زبرجد متفاوت باشد.

لازم به ذکر است که با توجه به کمیاب بدون سنگ زبرجد سبز در بازار ایران، در مقایسه با سایر نگین ها، قیمت آن با انواع یاقوت تقریبا برابری می کند. حتی در برخی از موارد بیش تر نیز می باشد. هم چنین قیمت سنگ زبرجد سبز نسبت به انواع سنگ های عقیق، آمیتیست، در نجف، گارنت، یشم و سایر سنگ های قیمتی، بیش تر است.

به طور خلاصه می توان گفت که وزن و خلوص این نگین گران بها، اصلی ترین و مهم ترین فاکتور برای قیمت گذاری آن می باشد. به گونه ای که نگین های بالای 10 قیراط در بازار ایران کمیاب و بالای 20 قیراط را عملا نایاب دانست. به همین خاطر شاهد افزایش قیمت بسیار آن هستیم.

توضیحاتی بیش تر در مورد سنگ زبرجد سبز

زبرجد سنگ خاص از جنس الیوین معدنی به شمار می‌آید و بعضی‌ ها این نگین را الیوین نام گذاری کرده اند. اما وقتی مسئله سنگ قیمتی مطرح می شود، بهتر است آن را با نام سنگ زبرجد سبز صدا بزنیم.

این گوهر با ارزش، رنگ منحصر به فردی دارد و این به این معنی است که در نتیجه ترکیبات مواد شیمیایی این رنگ به وجود آمده است. به همین خاطر می توان نتیجه گرفت ارتباطی با ناخالصی های خارجی ندارد و صرفاً به رنگ سبز دیده می ‌شود. در واقع زبرجد سبز یکی از محدود سنگ ‌های قیمتی به شمار می ‌آید که صرفاً دارای یک رنگ می باشد.

اگر چه انواع رنگ های سبز مانند سبز روشن مایل به زرد و سبز تیره در بین نمونه های موجود در بازار و استخراج شده مشاهده می شود. امروزه با گذشت چندین سال از کشف و استخراج این گوهر گران بها مصرف‌ کنندگان این سنگ تاکنون هیچ مطلبی در مورد ضررات این سنگ بیان نکرده اند.

در گذشته جزیره آتشفشانی زبرجد در دریای سرخ واقع در شرق مصر یکی از مهم ترین منابع سنگ زبرجد سبز با قدمت ۳۵۰۰ سال به شمار می ‌آمد. اکنون بهترین نوع آن با بالا ترین کیفیت از منطقه موگوک در برمه استخراج می ‌شود. هر چند نوع سبز پاکستانی از کیفیت مطلوبی برخوردار می ‌باشد.

از دیگر معادنی که می ‌توان سنگ زبرجد سبز را از آن استخراج نمود می توانیم به معدن کشور های استرالیا، برزیل، مکزیک، نروژ، آفریقای جنوبی، سریلانکا، تانزانیا و آمریکا اشاره کنیم. البته به تازگی چین نیز به یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان سنگ زبرجد سبز تبدیل شده است. این گوهر زیبا در شهاب سنگ هایی که با زمین برخورد کرده ‌اند نیز دیده شده است و روی سیاره مریخ و کره ماه نیز به شکل الیوین کشف شده است.

به دلیل فراوانی این گوهر و اهمیت استفاده از آن در اسلام از سنگ زبرجد سبز در اندازه های مختلف به اشکال گوناگون می توان در بازار مشاهده کرد. البته لازم است بدانید که سنگ زبرجد سبز گزینه بسیار مناسبی برای ساخت گوشواره و سایر زیور آلات نیز به شمار می آید. این گوهر سختی خوبی دارد، اما باید در نگهداری آن نکات مختلفی که پیش تر گفته شد را در نظر بگیرید.

سنگ زبرجد

با سنگ زبرجد سبز بیش تر آشنا شوید

از مهم ترین فواید زبرجد می ‌توان به این اشاره نمود که به هیچ عنوان نمی ‌توان آن را آماده کرد و یا به صورت مصنوعی آن را ساخت. با این حال احتمال استفاده از وسایل فانتزی در آن برای بالا بردن مقاومتش وجود دارد. هم چنین این امکان وجود دارد که سنگ های کم رنگ ‌تر با لایه ای از رنگ سبز پوشانده شوند تا رنگ بهتری از خود به نمایش بگذارند. نوع ساختگی زبرجد نیز به شکل لعل ترکیبی یا یاقوت کبود وجود دارد.

نحوه تشخیص سنگ زبرجد اصل

برای این که بتوانید در زمان خرید، به راحتی سنگ زبرجد اصل را از نوع تقلبی آن تشخیص دهید، بهتر است مواردی که در این بخش از مطلب آورده ایم را به طور کامل مطالعه کنید تا از ضرر و زیان های مالی خود جلوگیری کنید. اما به طور کلی لازم است برای تعیین اصل و یا تقلبی بودن آن و یا حتی قیمت گذاری سنگ زبرجد اصل، از یک کارشناس با تجربه کمک بگیرید.

توجه داشته باشید که سنگ زبرجد همیشه به رنگ سبز اما با تناژ های مختلفی وجود دارد. شما می توانید سنگ زبرجد را به بیرون بیرون ببرید و زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید و آن را بررسی نمایید. حال باید این سنگ را زیر نور مصنوعی مانند مهتابی نیز مورد بررسی قرار دهید. این گوهر گران بها باید در دو حالت به یک رنگ دیده شود.

در صورتی که رگه هایی از رنگ قهوه ای و یا زرد درون آن مشاهده کردید، شک نکنید که سنگ زبرجد اصل می باشد.

یکی از با کیفیت ترین و بهترین زبرجد ها نیز دارای رگه هایی از رنگ زرد در درون خود می باشند. به طور خلاصه هر سنگ اصل از این نگین با ارزش، دارای هاله ای از غبار و یا شکستگی درونی می باشد.

سنگ زبرجد سبز، به طور تقریبی گوهری نرم محسوب می شود. به همین خاطر علت تراشی طبیعی یا شبیه اشک به خود می گیرد.

سنگ زبرجد

نحوه تشخیص سنگ زبرجداصل از تقلبی

توجه داشته باشید که انواع زبرجد ها، مواد درونی خاصی دارند. در صورتی که یک سنگ بدون هیچ گونه شکل و یا انعکاسی باشد، اصل نمی باشد. در واقع اگر سنگ از هر نظر بدون نقص نباشد، اصل است. اما توجه داشته باشید که تمامی روش های گفته شده به طور 100 درصد نیستند و بهتر است در زمان خرید سنگ زبرجد سبز، به یک فروشگاه معتبر مراجعه کنید و یا برای تشخیص زبرجد اصل از تقلبی، از کارشناس و افراد خبره در این کار مشورت بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *