مقالات

معرفی سنگ دُر نجف

سنگ دُر نجف

معرفی سنگ دُر نجف

در این مطلب سعی داریم در مورد سنگ دُر نجف صحبت کنیم. در ادامه تمام اطلاعات و تاریخچه استفاده و هم چنین پیدایش این سنگ و همراه روایات و احادیث معصومین علیه السلام را برای شما شرح خواهیم داد. نحوه شارژ دُر نجف و همین ‌طور خواص و مضرات این سنگ در احادیث و منابع مختلف از دوران باستان تا به امروز به صورت کامل و همراه با مستندات در این مطلب گرد آوری شده است. با ما همراه باشید.

سنگ دُر نجف

معرفی سنگ دُر نجف اصل

معرفی کامل سنگ دُر نجف

دور در معنای کلمه به معنی مروارید می باشد و نوع نجفی آن به معنی مروارید نجف است. در زبان فارسی به این نمونه از کوارتز های شفاف دور کوهی نیز گفته می‌ شود. اما این که سنگ دُر نجف چیست سوالی است که ذهن بسیاری از مخاطبان را مشغول کرده است.

دُر نجف با رنگ‌ های متفاوتی پیدا می ‌شود و با نام‌ های مختلفی مانند سنگ در نجف شناخته می ‌شود. سنگ در نجف سنگی صاف و شفاف مانند شیشه می باشد. هم چنین از خانواده سنگ های کوارتز به شمار می ‌آید. یکی از گونه‌ های سنگ دُر نجف، عقیق است که برای عموم مردم بیش تر شناخته شده می باشد. عقیق رنگ های کهربایی، زرد، سفید، جگری، جگری مایل به سیاه و سبز یافت می گردد.

این سنگ از نظر معنوی دارای ارزش بسیاری می باشد که در ادامه به طور کامل و خواص سنگ در نجف خواهیم پرداخت. سنگ دور نجف به صورت دو رنگ شیشه ‌ای بی رنگ و شیشه ای مایل به قرمز در قسمت وادی السلام نجف کشور عراق یافت می گردد که به نمونه دوم در حسینی نیز گفته می ‌شود.

گونه‌ های دیگری از نگین دُر نجف خط های سیاه رنگی به شکل مو دارا می باشد که به آن دور مودار نیز می‌گوید. از آن جایی که این سنگ فقط در منطقه بزرگ وادی السلام و اطراف آن مشاهده می گردد، منابع آن کم و مردم سرزمین های دور کم تر با آن آشنایی دارند.

منطقه وادی السلام نجف بین تپه ها و کوه ها که محل عبور سیل آب نیز می ‌باشد، واقع شده است. این محل، مکانی با ۵ میلیون جسد است که بزرگ ترین گورستان جهان محسوب می ‌شود. مکانی که نوح، هود، آدم و هم چنین امام علی علیه السلام در آن دفن شده ‌اند.

این قبرستان که با نام وادی السلام شناخته می شود، در شهر نجف اشرف قرار گرفته است. این شهر قدمتی به بلندای تاریخ دارد. گفته شده است که اهل ارواح مومنین و مومنات شب های جمعه در این گورستان به گرد هم می ‌آیند. اگر انسان دین داری از دنیا برود فرشتگان بدن او را به این قبرستان منتقل خواهند کرد و بالعکس! از جمله مکان ‌های با ارزش و مقدس این گورستان، مقام امام زمان و مقام امام صادق (ع) می باشد.

لازم به ذکر است که سنگ دور نجف در زمان ظهور امام زمان عجل الله بنا به دلایلی که گفته شد، بسیار کمیاب و قیمتی می ‌شود. اما امروز بسیار ارزان و فراوان است و می توان از خواص سنگ دُر نجف بهره مند شد.

از لحاظ زیست شناسی هر انسانی از یک نطفه تشکیل شده است، زمانی که می میرد و بدن و متلاشی می ‌شود این سلول ‌ها و هسته اولیه از بین خواهند رفت. شاید از خود بپرسید که علت محبوبیت سنگ در نجف چیست؟ بدیهی است که ویژگی های گفته شده از خاک وادی السلام با ذرات وجود این انسان های بزرگ باعث شده که سنگ دور نجف در بین مسلمانان و به خصوص در بین شیعیان ارزش معنوی بسیار بالایی را به دست آورد. برای این که این نگین در نجف طی هزاران سال در این خاک تشکیل شده و سپس به ما رسیده است.

بررسی خواص در نجف در احادیث

در دین مبین اسلام روایات و منابع زیادی در مورد خواص سنگ در نجف و استفاده از این گوهر نقل شده است. از امام صادق نیز در مورد سنگ در نجف احادیثی وجود دارد. در ادامه به چند مورد از خواص مهم در نجف در احادیث اشاره خواهیم کرد.

سنگ دُر نجف

بررسی خواص و فواید سنگ دُر نجف در احادیث

درباره خواص سنگ در نجف از مفضل بن عمر نقل شده است که می‌ گوید، روزی به خدمت حضرت صادق علیه السلام رفتم و انگشتر فیروزه به دست داشتند فرمودند:

این مفصل فیروزه مکان سیر دیدگان مردان و زنان با ایمان و دیگر گرداننده درد از دیدگاه های ایشان است و من دوست می دارم برای هر مومنی که پنج انگشتر به دست داشته باشد، یاقوت، که آن فاخر ترین همه است و عقیق، که آن خالص تر است برای خدا و برای ما اهل بیت و فیروزه، جهان چشم مرا قوت بخشد و سینه را گشایش دهد و قوت دل را زیاد می گرداند و زمانی که دنبال کاری برود و آن را به ‌دست کند پس زمانی که بازگردد حاجتش برآورده شده باشد و حدید صینی و آن را نمی ‌پسندم که همیشه به دست داشته باشد ولی بد نمی ‌دانم به دست کردن آن را هنگامی که به دیدن کسی برود که از او بین داشته باشد برای آن که شر او برطرف می ‌شود و حدید صینی شیاطین را دور می کند و به این علت دوست می دارم که داشته باشند. پنجم آن سنگ دری است که در شهر نجف اشرف عراق خداوندگار ظاهر می سازد.

هر کس دور نجف را در دست کند با هر نظر کردنی به آن پروردگار عالمیان زیارتی با حجی یا عمره ای در نامه او بنویسد که ثواب آن برابر پیغمبران و صالحان باشد.

اگر خداوند رحم نمی ‌کرد بر شیعیان ما هر آیینه هر نگین آن به ارزش بسیار می ‌رسید. اما پروردگار آن را ارزان کرده است برای آن ها که ثروتمند و فقیر آن ها توانند به دست کرد. (وسائل جلد ۵ صفحه ۴۰۳ و ۴۰۴)

از دیگر خواص سنگ در نجف می‌ توان به تقویت انرژی معنوی اشاره کرد. این سنگ می ‌تواند انرژی های منفی را از مالک خود دور کند. هم چنین به همراه داشتن انگشتر دُر نجف باعث ایجاد آرامش در فرد خواهد شد. در برخی از روایات و منابع دیگر در مورد خواص انگشتر دُر نجف اصل گفته شده است.

دور کردن انرژی منفی، غلبه بر دشمنان و زشتی ‌ها، ایجاد حس آرامش و ارتباط با انرژی های معنوی از دیگر خواص استفاده از انگشتر دور نجف اصل می باشد. لازم به ذکر است که در هیچ کدام از این اسناد و کتب مطلبی در مورد مضرات سنگ دُر نجف پیدا نشده است.

فواید استفاده از در نجف برای جسم و بدن

شاید از خود بپرسید که سنگ در نجف در بین تمام مزایا و خواصی که برای روح دارد برای بدن نیز مفید است یا نه؟ در این بخش از مطلب به صورت کامل در مورد فواید و خواص در نجف برای جسم و بدن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

سنگ دور نجف می ‌تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک کند. هم چنین به همراه داشتن انگشتر سنگ در نجف می ‌تواند جریان خون را تحریک کرده و در نهایت اثرات مثبتی روی فرد بگذارد. سنگ دور نجف به بهبود شنوایی و عملکرد آن اثرگذاری مثبتی دارد.

این سنگ پر نور کننده چشم می باشد و بسیاری از بیماری‌ های چشمی را درمان می ‌کند. از دیگر خواص در نجف می ‌توان بر اثر گذاری آن روی ریه ها نام برد.

بیش ترین خواص سنگ دور نجف در طب سنتی به منظور از بین بردن خستگی های شدید، کمک به رفع و درمان تورم مفصل ها و آسیب های وارد شده به استخوان ها می باشد. هم چنین می تواند به درمان افسردگی و درد عضلات کمک کند.

سنگ دُر نجف

فواید استفاده از سنگ دُر نجف برای جسم و بدن

از دیگر فواید استفاده از انگشتر در نجف اصل به منظور جلوگیری از خونریزی های شدید به خصوص برای بانوان می توان نام برد. درمان و بهبود سردرد های مزمن از دیگر خواص درمانی سنگ دور نجف به شمار می آیند. استفاده از این انگشتر می ‌تواند انواع سردرد ها و میگرن ها را در مالک خود درمان کند.

سنگ در نجف نقش مهمی برای تنظیم کردن قسمت های دریافت انرژی بدن و هم چنین ایجاد تعادل انرژی در بدن دارد.

این سنگ به‌ عنوان نماد نیروی ذهن شناخته می ‌شود و می‌ توان از آن به منظور تمرکز و افزایش قدرت ذهن کمک گرفت.

فواید و خواص سنگ دُر نجف برای روح

همان طور که می دانید تمامی سنگ های قیمتی علاوه بر این که خواص و تاثیری مستقیم بر روی بدن می گذارند، برای روح انسان نیز خواص و فوایدی را به همراه دارند. در ادامه به شرح فواید و خواص سنگ دُر نجف برای روح خواهیم پرداخت.

به همراه داشتن سنگ دور نجف باعث تقویت انرژی معنوی در فرد شده و حس آرامش را به او هدیه می دهد. هم چنین دفع انرژی منفی از دیگر فواید استفاده از سنگ در نجف می باشد. از دیگر خاصیت های این سنگ می توان به انرژی بسیار زیادی که دارد اشاره نمود که البته این امر از نظر ائمه اطهار نیز بسیار توصیه شده است.

خواص در نجف از نظر ماورایی

با توجه به این که رنگ سنگ دور نجف سفید و شفاف است، می ‌تواند تمامی چاکرا ها را تحت تأثیر قرار دهد. از این رو می‌ توان از آن به منظور مقاصد متافیزیکی مانند درمانگری، افزایش هوشیاری، باز کردن چاکرا ها، ارتباط با درک درونی، دستیابی مجدد به خاطرات نامحسوس و برقراری تعادل قطبیت ها، افزایش سطح مراقبه و رویا بینی استفاده نمود. لازم به ذکر است که سنگ در نجف می‌ تواند با سایر سنگ های دیگر هماهنگی لازم را ایجاد کند.

سنگ دُر نجف

خواص سنگ در نجف اصل از نظر ماورایی

شاید تصور کنید که این گفته بیش تر شبیه به کار های جادوگری باشد، اما لازم است بدانید که از نظر تاریخی بلیناس در کتاب عجایب المخلوقات در مورد خواص در نجف به این موضوع پرداخته است که: هر کس بلور بستاند به شکلی که قمر به مشتری نگردد و گوهری بکند و روی آن نقش کند شمایل مردی بر کسی وجود دارد چوبی به دست گرفته زیر کرکس این پنج حرف (ب س ع ا ل) بنا کند و این گوهر را بر انگشتری برنج قرار دهد و مقداری کافور زیر نگین بگذارد و به انگشت کند پیش خلایق محبوب بود و نباید لباس سیاه بپوشد و بلوط نخورد و خود را پاکیزه دارد.

فواید سنگ دُر نجف در متون کهن

در مورد خواص سنگ دور نجف که با نام دور کوهی نیز شناخته می شود، در متون کهن گفته شده است که: هر که بلور آن را به همراه خود دارد، خواب های پریشان بشوراند. ایشان در مورد خواص انگشتر دور نجف بیان کرده‌اند که: چنان چه فردی با خود به همراه داشته باشد از دندان ‌درد ایمن خواهد بود.

در کتاب مخزن الادویه نیز به موضوع فواید سنگ در نجف اشاره شده است. طبیعت این سنگ سرد و خشک می باشد. زداینده و تحلیل برنده است. نوشیدن آن برای خرد کردن سنگ مثانه و ادرار بول و ضماد آن بر پستان به منظور زیاد شدن شیر بسیار فایده دارد و مادران می توانند از این خاصیت سنگ در نجف بسیار استفاده کنند.

ابن سینا با سنگ در نجف اصل که به شکل منشور بوده شاقولی ساخته بود. امروزه این جسم که به نام شاقول ابن سینا شناخته می شود، ۴۰۰ کاربرد متفاوت دارد. یکی از کاربرد های این جسم مانند سی تی اسکن و ام آر آی امروز بوده است.

در زمان گذشته که هنوز مردم به برق دسترسی نداشتند به منظور تشخیص بیماری ها، از این شاقول استفاده می ‌شده است.

سنگ‌ های قیمتی مانند سنگ در نجف اصل، فیروزه، عقیق، زمرد و یاقوت دارای انرژی می باشند و هم چنین از شعور برخوردار هستند. از این رو به دلیل شعور سنگ، سنگ های شفابخش می توانند به روی جسم و روح اثر بگذارند.

نحوه شارژ سنگ در نجف به چه صورت است؟

اگر می خواهید از خواص و ویژگی های سنگ دُر نجف به صورت دائم بهره‌ مند شوید، بهتر است که در زمان مناسب (ماهی یک با دو بار) برای شارژ آن اقدام کنید. در این بخش به صورت کامل شارژ سنگ دُر نجف را برای شما شرح داده ایم.

سنگ دُر نجف

نحوه شارژ سنگ دُر نجف اصل

در ابتدا باید برای شارژ در نجف و بازیابی آن هر ماه یک تا دو بار درون آب روان شسته شود. سپس آن را در معرض مستقیم نور خورشید قرار دهید تا به طور کامل خشک شده و انرژی مجدد به دست آورد. در این صورت می ‌توانید از خواص انگشتر دُر نجف بیش از پیش  بهره‌ مند شوید.

محل استخراج سنگ در کوهی در شهر نجف

لازم است بدانید که سنگ دُر نجف صرفاً در حوالی منطقه قبرستان وادی السلام در شهر نجف یافت می ‌شود. به همین خاطر منابع آن بسیار کمیاب است و همین ویژگی خاک و منطقه وادی السلام که پیش تر به آن اشاره کردیم، باعث شده است تا این سنگ از اهمیت زیادی در بین مسلمانان و به ویژه شیعیان برخوردار شود.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل خاصیت این سنگ و کمیابی آن باعث شده تا خیلی از افراد کوارتز های شفاف را تراشیده و به فروش برسانند. یا به شهر نجف فرستاده و در آن جا با قیمت‌ های بالا به عنوان سنگ دور نجف به زائران فروخته شود.

در ایران نیز این مسئله بسیار رواج دارد. در کرمان و یا خراسان می ‌توانیم کوارتز های شفاف تراشیده شده را مشاهده کنیم. از این رو بهتر است در زمان خرید انگشتر دُر نجف، حتما به فروشگاهی شناخته شده و معتبر مراجعه کنید.

نگاهی تخصصی از دیدگاه کانی شناسی به سنگ در کوهی

در کوهی یا همان سنگ دُر نجف، در اصل نگینی با ارزش از خانواده کوارتز (دی اکسید سیلیسیوم) با ظاهر سفید شفاف یا شیشه ای می باشد. اغلب می توان این سنگ را از گونه کریستال کوارتز شفاف نامید.

لازم است بدانید که هر چه شفافیت و درخشش این سنگ بیش تر باشد، ارزش و بها آن نیز متعاقباً بی شتر خواهد بود. به طور معمول نمونه‌ هایی که از قسمت رودخانه استخراج می شوند، شفافیت بیش تری نسبت به نمونه های دیگر در زمین های آن منطقه دارند.

مانند هر جای دیگر دنیا بلور های کوارتز این منطقه به نسبت کیفیت بهتر و متفاوت تری دارند. در میان نمونه هایی که از این سنگ وجود دارد، نمونه دیگری به نام مویی نجف وجود دارد که به نوع خود، کریستال کوارتز با اینکلوژن و یا درون گیر های روتایلی می باشد.

کوارتز سنگ گمراه کننده ای به شمار می آید. چرا که گونه های مختلفی را در برمی گیرد. بسیاری از نمونه هایی که تصور می شود در دسته خانواده کوارتز قرار می گیرند، کوارتز نمی باشند. لازم به ذکر است که درجه سختی کوارتز 7 و ساختار کریستالی آن سه گوش می باشد.

کوارتز بعد از فلدسپات، دومین کانی فراوان به شمار می آیند. کواترز از شبکه پیوسته SiO4 تشکیل شده است. به طوری که هر اتم اکسیژن بین دو چهار وجهی قرار گرفته است. به همین خاطر فرمول عمومی کوارتز SiO4 می باشد.

سنگ دُر نجف

نگاهی تخصصی از دیدگاه کانی شناسی به سنگ در نجف

بلور های کوارتز با اشکال متفاوت و مختلف مشاهده می شود. برخی از آن ها نیز به عنوان جواهر مورد استفاده قرار می گیرند. کوارتز سنگی خوش رنگ، زیبا و چشم نواز محسوب می شود. در منابع علمی مختلفی نیز از کوارتز به عنوان سنگ درمانی یاد شده است.

در کوهی چیست؟

در کوهی به خانواده‌ ای از سنگ های شفاف و بی رنگ که در دسته کوارتز قرار می ‌گیرند، گفته می ‌شود. این سنگ به وسیله کوهنوردان یونان قدیم کشف شد. در ابتدا تصور می ‌شد که این سنگ یخ است، اما هیچ وقت آب نمی ‌شود!

سنگ در کوهی که با اسم کریستال کوارتز نیز شناخته می ‌شود، بیش تر به شکل صفحه دار و یا به صورت دایره ‌ای یا کروی برش داده می‌ شود. نمونه برش خورده آن به دلیل بی رنگی طبیعی پاکی و سختی مناسب می تواند به عنوان شبه الماس در ساخت جواهرات مورد استفاده قرار بگیرد.

کوارتز یا همان در کوهی با رنگ های صورتی، آبی روشن، سرخ، سیاه دودی و سفید شیری در طبیعت مشاهده می ‌شود. نوع صورتی کوارتز که با نام رز کوارتز شناخته می شود، به سنگ عشق ورزی شهرت دارد.

بررسی بلور کوارتز سفید در طول تاریخ

در زمان گذشته از سنگ کریستال شفاف برای ساخت زیورآلات، دستگیره، چاقو لیوان و اشیای دیگر استفاده می ‌شد. در واقع استفاده از تکه های کوارتز سفید شفاف بدون رنگ یا شیری رنگ و ایجاد سوراخ در درون آن ها و همراه کردن آن با سنگ های عقیق، کارنلیان، لاجورد و سایر سنگ ها در کشور هایی مانند ایران، مصر، سوریه و عراق به عنوان جواهرات بسیار پر کاربرد بوده است. شفافیت سنگ کریستال یکی از مهم ‌ترین ویژگی ‌های این کوارتز بوده که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده بود.

منابع پلینی (تا قبل از دوره ساسانیان( نشان دهنده این است که جام هایی که رومی ها برای نوشیدن استفاده می ‌کردند از سنگ کریستال وارد شده است هندوستان ساخته شده بوده است.

استفاده از کلمه پارسی bolur که به معنی vaidurya در زبان سانسکریت می‌ باشد گویای آن است که بسیاری از منابع سنگ کریستال اروپا از امپراطوری پارس و کوه های ترکمنستان و افغانستان امروزی که منابع فراوانی از ژئود کوارتز و انواع کریستال ها داشت به دست آمده است.

تکه هایی از این کوارتز به شکل محدب از عدسی ها یافت شده است که مربوط به شهر قدیمی نینوا در شمال بین النهرین می باشد. در واقع به این معنا است که در زمان های گذشته از آن به منظور ساخت لنز و بزرگ نمایی چشمی استفاده می کردند. بر اساس منابع تاریخی روم و ایران باستان و هندوستان از این گوهر به شکل ذره بین استفاده می شده است.

سنگ در نجف

بررسی سنگ در نجف و کوارتز سفید در طول تاریخ

بر اساس نوشته های ابوریحان بیرونی، در زمان های بعد از اسلام به خصوص در قرن هفتم تا یازدهم سنگ کریستال یا همان در کوهی به دلیل شفافیت و خلوص به معنی مشتق شده از آب بود و حکاکی های پیدا شده به شکل پشت و رو نشان دهنده این است که در ایران به عنوان طلسم و خوش‌ شانسی مورد استفاده قرار می گرفته است.

هم چنین ظرف‌ های پیدا شده مثل کاسه و یا لیوان از مناطقی مانند شوش و قزوین نشان ‌دهنده این است که استفاده از سنگ کریستال در زمان اوایل این دوران بوده است. شاید یکی از مهم ترین خواص سنگ کریستال به وسیله نیوتن کشف شده باشد. او توانست منشور کوارتز شفاف را کشف و سپس با شکست نور عبوری خورشید به طیفی از رنگ های مختلف برسد. به این ترتیب طول موج های مختلف به دست آمد.

نحوه آماده سازی و تراش

شکل ساخت سنگ دُر نجف کاملا به استان نجف عراق اختصاص دارد. چرا که در همین سرزمین به دست می آید. زمانی که آغاز سال باران نیسان (اولین بارش باران اواخر فروردین ماه یا اوایل اردیبهشت که اثرات درمانی بسیاری دارد) بر نجف و گورستان وادی السلام می بارد، با خاک این مکان مقدس (فقط خاک وادی السلام) ترکیب شده و در نهایت منجر به پدید آمدن کلوخ هایی می شود. کلوخ ها را صیقل داده و سنگ های در را به منظور ساخت نگین انگشتر، تسبیح و… از آن جدا می کنند. در این صورت تمامی مردم می توانند از خواص سنگ دور نجف بهره مند شوند.

نکته ای دیگر که باید در مورد خواص سنگ دُر نجف بدانید، این است که خاک این محل، در واقع مکان دفن بسیاری از مومنین و دوستداران خدا می باشد. هنگامی که نگین دُر نجف ساخته می شود، این احتمال وجود دارد که در آن میلیون ها سلول که هر کدام از آن ها متعلق به یک فرد با ایمان است، وجود داشته باشد.

در صورتی که تصمیم دارید از خواص و فواید سنگ دور نجف بهره مند شوید، می توانید برای سفارش و خرید آن با مشاورین فروشگاه جواهرات نقوی در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *