مقالات

فواید حرز امام جواد (ع)

فواید حرز امام جواد (ع)

فواید حرز امام جواد (ع)

حرز امام جواد (ع) در واقع دعایی است که از سوی امام محمد تقی (ع) نقل شده است. در صورتی که می خواهید با فواید حرز امام جواد (ع) بیش تر آشنا شوید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

لازم است بدانید که همراه داشتن نسخه کبیر این حرز و یا خواندن نسخه صغیر آن، می تواند باعث برکاتی در دفع بلا و محافظت از شحص شود. در این مطلب تصمیم داریم به صورت کامل فواید حرز امام جواد (ع) را برای شما شرح دهیم.

لازم است بدانید که پیش از آشنایی با حرز امام جواد (ع) و فوایدی که همراه داشتن آن با خود به ارمغان می آورد، بهتر است با آن بیش تر آشنا شوید و اطلاعات کاملی را به دست آورید.

فواید حرز امام جواد (ع)

خواص و فواید حرز امام جواد (ع)

حرز امام جواد (ع) چیست؟

حرز امام جواد (ع) در واقع دو نوع کبیر و صغیر در روایات نقل شده است. در نوع دعای صغیر که خواندنی است و با نام حرز امام جواد (ع) شناخته شده و می توان آن را در مفاتیح مشاهده نمود. در صورتی که می خواهید به دنبال آن در مفاتیح بگردید، لازم است بدانید که باید به باب پنجم مفاتیح الجنان، قسمت ذکر بعض احراز و ادعیه موجزه مراجعه کنید.

نکت حائز اهمیت خرز ضغیر این است که شرایط خاصی نداشته و همراه کردن آن با در نظر گرفتن نظر برخی از کارشناسان دینی، ایرادی ندارد. اما شرایط و نکاتی لازم است که در زمان نوشتن این حرز باید در نظر گرفته شود و اصطلاحا کار هر کس نیست!

حرز کبیر امام جواد (ع) که با نام حرز کبیر نیز شناخته می شود، یک نسخه طولانی و اصلی است که از آداب و شرایط خاصی برخوردار می باشد.

آداب نوشتن حرز امام جواد (ع)

حرز امام جواد (ع) به طور کامل باید با رعایت شرایط ویژه ای نوشته شود. لازم است بدانید که حرز امام جواد (ع) طبق شرایط مشخصی نگارش می شود که در ادامه به صورت کامل آن را شرح خوایم داد:

نوشتن بر روی پوست آهو

طریقه نوشتن حرز امام جواد (ع) باید مطابق دستوران روایی که در قسمت حرز امام جواد (ع) در کتاب مهج الدعوات درج شده است، انجام پذیرد. نوشتن روی پوست آهو اصلی ترین و مهم ترین شرط نگارش حرز امام جواد (ع) می باشد.

نوشته نشدن در زمان قمر در عقرب

از دیگر شرایطی که باید در زمان نوشتن حرز امام جواد (ع) به آن توجه نمود، نبودن زمان قمر در عقرب می باشد.

قمر در عقرب یک اطلاح نجومی به شمار می آید. در واقع قمر در عقرب به حالتی از قرار گرفتن اجرام آسمانی گفته می شود که معصومین (ع) توصیه هایی در مورد آن دارند. اخترشناسان قرن پنجم پیش از میلاد منطقه البروج را به 12 قسم تقسیم کرده اند.

آنان هر برجی را به نام یک جانور نامگذاری کرده اند چرا که در آن برج با تجمیع ستارگان، آن برج به شکل یک جانور در می آمد.

در برج هشتم که ستارگان شبیه عقرب می شوند نام آن برج را عقرب گذاشتند. هر زمان که قمر در برج و یا صورت عقرب قرار می گرفت، آن حالت نجومی را قمر در عقرب می نامند.

برخی از کار ها مانند مسافرت و ازدواج در این موقع به شدت نهی شده است. مگر آن که شخص عجله داشته باشد و یا از  طریق صدقه و قربانی، خطرات احتمالی را از مسیر خود بردارد.

سایر شرایط نگارش حرز امام جواد (ع)

برخی دیگر از شرایط مانند این که رو به قبله نوشته شود و یا نویسنده حتما با وضو بوده و در موقع نگارش آن لباس سفید به تن داشته باشد، هر چند در روایات به صورت واضح گفته نشده است، اما می تواند رعایت هر یک از موارد گفته شده، تاثیر بیش تری بر روی فواید حرز امام جواد (ع) داشته باشد.

شرح فواید حرز امام جواد (ع)

اگر هنوز هم به دنبال فواید حرز امام جواد (ع) هستید، این بخش از مطلب را از دست ندهید. توجه داشته باشید که فواید حرز امام جواد (ع) به قدری گسترده است که شاید با اطلاع داشتن از آن ها افسوس بخورید که چرا تا به امروز آن را به همراه نداشته اید!

برکات و فواید حرز امام جواد (ع) به قدری مجرب، زیاد و قابل توجه است که اطلاع داشتن از آن ها خالی از لطف نیست.

یکی از مهم ترین فواید حرز امام جواد (ع)، گرفتن حاجت، شفای بیمار و گشایش کار ور رزق و روزی می باشد. از امام جواد (ع) نقل شده است که خود را به این دعا حرز کن که اگر همه اهل زمین علیه تو قیام کنند از همه آن ها ایمن باشی.

لازم است بدانید که حرز امام جواد (ع) یکی از کامل ترین و جامع ترین احراز شیعه است که خواص آن هم کامل تر از سایر حرز ها می باشد.

فواید حرز امام جواد (ع)

آداب نگارش و فواید حرز امام جواد (ع)

خلاصه ای از فواید حرز امام جواد (ع) با در نظر گرفتن متن دعا

دفع بلا

در بین ادعیه و احراز، یکی از مشهور ترین و شناخته شده ترین حرز ها برای دفع بلا حرز امام جواد (ع) می باشد.

از سایر فواید حرز امام جواد (ع) می توانیم به

  • دور شدن نگاه و زبان سوء دشمنان و ستمگران
  • دفع شر مردم و سلاطین، شیاطین، جنیان و غولان
  • حفظ از فریب و دشمنی و فساد
  • حفظ از جراحت و غرق شدن
  • حفظ از هلاکت قتل و انتقام و قطع شدن
  • در امان ماندن بیماری و ناخوشی
  • مصون ماندن از شکست خوردن و حفظ آبرو
  • حفظ ار فقر و گرسنگی و عطش
  • حفظ از وسوسه و نقصان در دین
  • افزایش قدرت و نیروی شخص
  • حفظ از هر بدی و خطر و ترس
  • پیروزی بر دشمنان
  • مستمرا و دائمی در پناه خدا بودن
  • مشمول رحمت الهی شدن
  • دفع هر گونه حیله و سعادت و فساد

اشاره کنیم.

فواید حرز امام جواد (ع) در کلام علما و برزگان

فواید حرز امام جواد (ع) به قدری گسترده است که بسیاری از علما و بزرگان در مورد آن سخنانی را نقل کرده اند. در ادامه به مهم ترین آن ها می پردازیم:

سین بن طاووس

سین بن طاووس در باب فواید حرز امام جواد (ع) بیان می کند: رواست از مامون به برکت این حرز، در تمامی جنگ ها با روم پیروز شد.

آیت الله بهجت

فواید حرز امام جواد (ع) به نقل از آیت الله بهجت: در جهت جلوگیری از چشم زخم و یا باطل شدن سحر، به همراه داشتن حرز امام جواد (ع) مفید واقع می شود.

حجت الاسلام فرحزاد

حجت الاسلام فرحزاد در مورد فواید حرز امام جواد (ع) چنین می گویند: دیدم که فردی با سنگ بزرگی بر سر فرد دیگری زد، اما اتفاقی برای آن فرد نیفتاد چرا که حرز امام جواد (ع) را به همراه داشت.

مرحوم آیت الله قاضی

از مرحوم آیت الله قاضی چنین نقل شده است: حرز امام جواد (ع) باید به بازو بسته شود. فواید حرز امام جواد (ع) خصوصا برای باطل کردن سحر و طلسم در صورتی که به بازوی راست بسته شود، بسیر مفید واقع می شود.

علامه سید بحر العلوم

علامه سید بحر العلوم: حدیث حرز امام جواد (ع) مشهور است و موید جواز گذاشتن دعا در قاب نقره ای است.

علامه مجلسی

علامه مجلسی چنین نقل می کنند: سحر به عوذات (دعا های ماثور مثل حرز امام جواد (ع)) و آیات و توکل به خدا دفع می شوند. (بحار – ج 60 – ص 41)

فواید حرز امام جواد (ع)

فواید حرز امام جواد (ع) در کلام علما و بزرگان

خلاصه ای از داستان حرز امام جواد (ع)

روزی زنی بر همسر امام جواد (ع) که دختر مامون بود وارد شد و گفت: من همسر شوهر تو هستم. او خشمناک شد و به سراغ پدرش مامون رفت و داستان را برای او شرح داد. مامون که مست بود بسیار عصبانی شد و در همان حالت مستی به سراغ امام آمد و حضرت را با ضربات شمشیر چندین بار زد.

فردای ان روز که از مستی درآمد، دختر و خادم مامون، قضیه را برای او شرح دادند. او که از رسوایی می ترسید، غلام خود را برای خبر های بیش تر به خانه امام جواد (ع) فرستاد اما در کمال تعجب حضرت را بدون جراحت و کاملا سالم دید.

در جهت اطمینان بیش تر لباس حضرت را به بهانه تبرک گرفت و به نزد مامون بازگشت. سپس مامون را احضار و علت عدم آسیب رسیدن به ایشان را جویا شد. حضرت در پاسخ به او فرمودند: ب حکمت الهی گزندی از تو به من نرسید چرا که این حرز به بازوی من بسته شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *