مقالات

حرز امام جواد چیست؟

حرز امام جواد

حرز امام جواد چیست؟

شاید برای شما هم سوال باشد که حرز امام جواد چیست و چه فوایدی دارد؟ آیا با خواص بازوبند حرز امام جاود و کاربردی که دارد آشنا هستید؟ آیا می دانید باید متن آن را از کجا پیدا کنید؟ آیا امکان این وجود دارد که بدون وضو با آن تماس داشت؟ آیا با آداب نوشتن دعای حرز حضرت جواد آشنا هستید؟

در این مطلب فروشگاه نقوی تصمیم دارد به صورت کامل هر از موارد ذکر شده را برای شما به صورت کامل توضیح دهد. با ما همراه باشید.

حرز امام جواد

حرز امام جواد چیست؟

کلمه حرز به چه معنا می باشد؟

کلمه حرز که در زبان لاتین (amulet) شناخته می شود، به مکانی گفته می شود که به صورت حصار یافته و مستحکم عمل می کند. اشخاص با ورود به آن از آسیب ها و خطرات محفوظ باشند. اصطلاحا تعویذ و یا بخشی از آن می باشد که موافق با قوانین شرع باشد.

واژه حرز در روایات و متون دینی

لازم است بدانید که واژه حرز و ترکیباتی که در آن استفاده شده است، در متن قرآن مجید به کار گرفته نشده است. اما در روایات مختلف اسلام و ادعیه این کلمه بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

تعدادی از روایات مانند روایت انس فرزند مالک خبر از استفاده این واژه، به معنی کاربردی، در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می دهند.

به همین خاطر نتیجه می گیریم که پیامبر (ص)، ائمه معصومین و بسیاری از اصحاب و پیروان ایسان در جهت مصنویت خویش و در امان ماندن از خطرات و گزند ها از حرز استفاده می نموده اند. همین طور نتیجه مورد نیاز خود را از آن به دست می آوردند.

جالب است بدانید که تمامی ائمه اطهار علیه السلام، دارای احراز مخصوص به خود بودند. نکته لازم به ذکر این است که در دین وهابیت که این دسته از کار ها را حرام می دانند، استفاده و به کار گیری از دعای حرز حضرت جواد (ع) و یمانی امیر المومنین را بلامانع اعلام کرده اند.

در منابع روایی شیعه، احراز مختلفی از ائمه علیه السلام نقل شده است، از مهم ترین آن ها می توانیم به حرز حضرت زهرا سلام الله علیها،  یمانی امیر المومنین و حضرت خدیجه سلام الله علیها و… اشاره کنیم. لازم به ذکر است که با در نظر گرفتن معنی حرز امام جواد (ع) و خواصی که این دعا با خود به همراه دارد، می توان از آن به عنوان یکی از معروف ترین احراز برای دفع بلا استفاده نمود.

معرفی کوتاه حرز امام جواد (ع)

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که حرز امام جواد چیست؟ در واقع دعای حرز اما جواد آشنا ترین دعا در بین علما و برزگان دینی به شمار می آید. این دعای شریف به دو صورت ضغی و کبیر معروف می باشد.

حرز صغیر یا همان حرز کوتاه به دعای با نر یا برهان نیز شناخته می شود. این دعا تنها به مقدار یک سطر می باشد که در ادامه آن را برای شما درج کرده ایم:

«یا نُورُ یا بُرْهانُ، یا مُبینُ یا مُنیرُ، یا رَبِّ اکْفِنی الشُّرُورَ وَ آفَاتِ الدُّهُورِ وَ أَسأَلُکَ النَّجَاهَ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ»

در جهت دعای یا نور یا برهان که از سوی امام جواد (ع) نقل شده است، خواص مختلفی برای آن ذکر شده است. دفع بالای دنیا و عاقبت به خیری در آخرت از مهم ترین فواید دعای یا نور یا برهان به شمار می آید.

حرز امام جواد

معرفی حرز امام جواد و حرز کبیر و صغیر

اما حرز کبیر از خواص بیش تری بهره مند شده است. در باب فواید حرز کبیر نقل شده است که اگر خودتان را به این متن حرز کنید در صورتی که لشگریان ترک و روم تو را ملاقات کنند و همه آن ها با تمام اهل زمین ضد تو به پا خیزند، به تو بدی از آن ها نخواهد رسید و از تمامی آن ها محفوظ خواهی ماند.

در ادامه دعای حرز کبیر را برای شما درج کرده ایم تا بیش از پیش با آن آشنا شوید:

متن حرز کبیر

بسم اللَّه الرحمن الرحیم الحمد للّه رب العالمین الرحمـن الرحیم مالک یوم الدین إِیاک نعبد و إِیاک نستعین اهدنــــا الصراط المستقِیم صراط الذین أنعمت علیهِم غیر المغضوب علیهم ولا الضالین.
أ لم تر أن اللّه سخر لکم ما فی الأرض و الفلک تجری فی البحر بأمره و یمسک السماء أن تقع على الْأرْض إلّا بإذنه إن اللّه بالنّاس لرؤف رحیم
اللهم أَنت الواحد الملک الدّیان یوم الدّین تفعل ما تشاء بلا مغالبه و تعطی من تشاء بلا منّ و تفعل ما تشاء و تحکم ما ترید و تداول الأیام بین النّاس و ترکبهم طبقا عن طبق أسألک باسمک المکتوب على سرادق المجد
و أسألک باسمک المکتوب على سرادق السرائر السّابق الفائق الحسن الجمیل النّضیر ربّ الملائکه الثّمآنیه و العرش الّذی لا یتحرّک و أسألک بالعین الّتی لا تنم و بالحیاه الّتی لا تموت و بنور وجهِک الّذی لا یطفأ و بالاسم الأکبر الأکبر الأکبر و بالاسم الأعظم الأعظم الأعظم الّذی هو محیط بملکوت السّماوات و الأرض و بالاسم الّذی أشرقت به الشّمس و أضاء به القمر و سجّرت به البحور و نصبت به الجبال و بالاسم الّذی قام به العرش و الکرسی و باسمک المکتوب على سرادق العرش و باسمک المکتوب على سرادق العزّه و باسمک المکتوب على سرادق العظمه و باسمک المکتوب على سرادق البهاء و باسمک المکتوب على سرادق القدره و باسمک العزیز و بأسمائک المقدّسات المکرّمات المخزونات فی علم الغیب عندک
و أسألک من خیرک خیرا ممّا أرجو و أعوذ بعزّتک و قدرتک من شرّ ما أخاف و أحذر و ما لا أحذر یا صاحب محمّد یوم حنین و یا صاحب علی یوم صفّین أنت یا ربّ مبیر الجبّارین و قاصم المتکبّرین أسألک بحق طه‏ و یس و القرآن الحکیمِ و الفرقان الحکیم أن تصلّی على محمّد و آل محمّد و أن تشدّ به عضد صاحب هذا العقد و أدرأ بک فی نحر کلّ جبّار عنید و کلّ شیطآن مرِید و عدوّ شدید و عدوّ منکر الأخلاق و اجعله ممّن أسلم إلیک نفسه و فوّض إلیک أمره و ألجأ إلیک ظهره اللّهمّ بحقّ هذه الأسماء الّتی ذکرتها و قرأتها و أنت أعرف بحقّها منّی‏ و أسألک یا ذا المن العظیم و الجود الکریم ولی الدعوات المستجابات و الکلمات التّامّات و الأسماء النّافذات
و أسألک یا نور النّهار و یا نور اللّیل و نور السّماء و الأرض و نور النّور و نورا بضی‏ء به کلّ نور یا عالم الخفیات کلّها فی البرّ و البحر و الأرض و السّماء و الجبال: و أسألک یا من لا یفنى و لا یبید و لا یزول و لا له شی‏ء موصوف و لا إلیه حدّ منسوب و لا معه إله و لا إله سواه و لا له فی ملکه شریک و لا تضَاف العزّه إلّا إلیه و لم یزل بالعلوم عالما و على العلوم واقفا و للأمور ناظما و بالکینونیه عالما و لِلتّدبیر محکما و بالخلق بصیرا و بالأمور خبیرا
أنت الّذی خشعت لک الأصوات و ضلّت فیک الأوْهامُ و ضاقت دونک الأسباب و ملأ کلّ شی‏ء نورک و وجل کلّ شی‏ء منک و هرب کلّ شیء إلیک و توکّل کلّ شیء علیک و أنت الرّبیع فی جلالک و أنت البهی فی جمالک و أنت العظیم فی قدرتک و أنت الذی لا یدرکک شی‏ء و أنت العلی الکبیر العظیم و مجیب الدعوات قاضی الحاجات مفرّج الکربات ولی النّقمات یا من هو فی علوه دان و فی دنوّه عال و فی إشراقه منیر و فی سلطآنه قوِی و فی ملکه عزیز صلّ على محمّد و آل محمد و احرس صاحب هذا العقد و هذا الحرز و هذا الکتاب بعینک الّتی لا تنام و اکنفه برکنک الّذی لا یرام و ارحمه بقدرتک علیه فإنّه مرزوقک
بسم اللّه الرّحمن الرّحیمِ بسم اللّه و باللّه الّذی لا صاحبه له و لا ولد بسم اللّه قوِی الشّأن عظیم البرهان شدید السّلطان ما شاء اللّه کان و ما لم یشأ لم یکن أشهد أنّ نوحا رسول اللّه و أنّ إبراهیم خلیل اللّه و أنّ موسى کلیم اللّه و نجیه و أن عیسى ابن مریمَ روح اللّه و کلمته صلوات اللّه علیه و علیهم أجمعین و أنّ محمّدا ص خاتم النّبیین لا نبی بعده و أسألک بحقّ السّاعه الّتی یؤتى فیها بإبلیس اللّعین یوم القیامه و یقول اللّعِین فی تلک السّاعه و اللّه ما أنا مهیج مردَه اللَّه نور السّماوات و الأرض و هو الْقاهر و هو الغالب له القدره السّابقه و هو الحکیم الخبیر اللّهمّ و أسألک بحقّ هذه الأسماء کلّها و صفاتها و صورتها و هی

سفارش های آیت الله بهجت در مورد کوتاه حرز امام جواد

همان طور که پیش تر گفتیم، حرز صغیر دارای دو خاصیت دفع بلا و عاقبت به خیری می باشد. اما دعای حرز کبیر از فواید و خواص بیش تری برخوردار می باشد. در این بخش از مطلب تصمیم دارید توصیه ها و نقل قول های آیت الله بهجت را در مورد حرز امام جواد برای شما بگوییم.

به نقل از آیت الله بهجت، یکی از مهم ترین خواص حرز امام جواد (ع) دوری از بللای زمینی و آسمانی می باشد که در کتاب سید بن طاووس نیز به آن اشاره شده است. هم چنین مرحوم مجلسی خواص دعای حرز امام جواد (ع) را در کتاب بخارالانوار ج 91 ص 354 بیان کرده اند.

به نقل از آیت الله بهجت در مورد خواص و فواید حرز امام جواد (ع)، شما می توانید به جهت دوری از خطرات و بیماری ها، محافظت از آزار شیطان و اجنه، درمان دیدن کابوس در خواب، باطل کردن جادو و سحر و… حرز امام جواد (ع) را به همراه داشته باشید. همین طور این دعا تاثیر چشم گیری در دفع چشم نظر دارد.

ایشان در کنار به همراه داشتن حرز امام جواد (ع) توصیه های دیگری نیز کرده اند که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم:

  • آیت الکرسی بخوانید و حرز امام جواد (ع) را در منزل نصب کنید.
  • در زمان خواب خواندن چهار قل و تکرار آن را فراموش نکنید.
  • همواره قرآن کوچکی را به همراه داشته باشید.
  • سوره های فلق و ناس را به دفعات در طور روز بخوانید.
  • در زمان اذان با صدای به نسبت بلند اذان بگویید.
  • در روز 50 آیه از قرآن را با صدایی به نسبت بلند بخوانید.
حرز امام جواد

سفارش های آیت الله بهجت در مورد حرز امام جواد

34 فایده و خواص دعای حرز امام جواد (ع)

  1. دفع بلایا
  2. دفع چشم زخم
  3. مصونیت سحر و جادو
  4. دفع نگاه بد و زبان بد دشمنان
  5. جلوگیری از ضرر و زیان از مردم، پادشاهان، شیاطین، اجنه و دیو ها
  6. تاثیر فراوان در دفع چشم زخم
  7. مصونیت از وسوسه مردم و شیاطین
  8. باطل کردن انواع سحر و جادو
  9. مصون ماندن از مکر، فریب و عداوت
  10. مصونیت از زخم ها، مغروق گشتتن و مغلوب شدن
  11. حفظ عزت و آبرو
  12. محفوظ ماندن از کشته شدن و انتقام گرفتن
  13. مصون ماندن از مریضی و اذیت و آزار
  14. مصون ماندن از تنگدستی، گرسنگی و تشنگی
  15. محفوظ ماندن از کاستی در دین و معیشت
  16. دور کردن اجنه کافر
  17. افزایش برکت در رزق و روزی
  18. گشایش در امور و کار
  19. کسب نمودن مقام، احترام و عزت
  20. پیروزی در برابر دشمنان
  21. دفع وحشت از تنهایی
  22. برآورده شدن حاجت های مشروع فرد
  23. از بین بردن خظر خیانت
  24. حفظ قدرت
  25. دفع مسخ و تغییر خلق و خو
  26. دوری از خظر تشنگی
  27. عدم احتیاج به غیر از خداوند
  28. تشهیل شدن مصائب و مشکلات
  29. تقویت روابط خانوادگی
  30. جذب اشخاص صالح به سمت
  31. دفع نمودن اشخاص بدکار و شرور از زندگی
  32. انداختن ترس دارنده حرز در دل ستمکاران
  33. آشکار شدن دست افرادی که پشت سر دارنده حرز غیبت کرده اند.
  34. مورد شفقت، عشق و دلسوزی قرار گرفتن.
حرز امام جواد

34 فایده از حرز امام جواد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *