مقالات

معرفی کامل سنگ شجر

سنگ شجر

سنگ شجر

آیا با سنگ شجر و خواصی که دارد آشنا هستید؟ در این مطلب به طور کامل به معرفی سنگ شجر پرداخته ایم. همین طور تاریخچه این سنگ را مورد بررسی قرار داده ایم. علت نام گذاری این سنگ و 4 روش راه تشخیص سنگ شجر اصل از تقلبی آن، دیگر مواردی هستند که مورد نقد و بررسی قرار می گیرند.

با ما همراه باشید.

بررسی تاریخچه سنگ شجر

عقیق گوهری از خانواده کوارتز محسوب می شود و عقیق دندریت که با نام شجر شناخته می شود، در خانواده عقیق ها جای دارد. سنگ عقیق شجر با همان دندریت آگات، نام خود را از واژه یونانی به معنای درخت گرفته است.

این دسته از عقیق ها به طور معمول بی رنگ، سفید و یا خاکستری دیده می شوند. هم چنین دارای نقش هایی مانند درخت و یا سرخس هستند. لازم است بدانید که این تصاویر به دلیل وجود آهن و منگنز در ترکیبات شیمیایی این سنگ می باشد. در اصطلاح به این خاصیت سنگ عقیق شجر، دندریت گفته می شود. چرا که طرح ایجاد شده بر روی نگین به فصل های بهار و پاییز شباهت زیادی دارند.

البته این امکان نیز میسر است که گاهی اسم الله، علی، محمد و..‌. بر روی سنگ شجر مشاهده شود. که این مسئله کاملا در این سنگ به صورت طبیعی رخ خواهد داد.

سنگ شجر

بررسی تاریخچه و پیشینه سنگ شجر

سنگ شجر پاییزی به طور معمول به رنگ های زرد و یا نارنجی دیده می شود. یکی از زیبا ترین انواع سنگ شجر که در نوع خود بسیار با ارزش می باشد، گونه سبز رنگ آن است که نقش های آن به رنگ سفید مشاهده می شود.

سنگ عقیق شجره یکی از فراوان ترین نوع عقیق ها به شمار می آید. به طور که در بازار امکان یافتن سنگ شجر و انگشتر شجر پاییزی اصل کار چندان سختی محسوب نمی شود.

در زمان قدیم به دلیل اهمیت خواص سنگ شجر اصل، این گوهر ارزشمند، در تمامی مراحل زندگی گذشتگان از تجارت گرفته تا کشاورزی نقش مهمی را ایفا می نمود. در یونان قدیم نگین شجر، نشانه ای از عروس جنگل و روح درختان بوده و به همین خاطر آن را در زمین های کشاورزی خود خاک می کردند تا محصولات به دست آمده زیاد و با کیفیت باشد.

از نظر تاریخی، عقیق با کار های دستی مردمان قدیم به دنیا ارائه شده است. از دیگر کاربرد های عقیق شجر و به طور کلی دیگر انواع عقیق ها در بین مردم گذشته می توانیم به عنوان طلسم و زیورآلات به نیت شفا در بین مردم بابل اشاره کنیم.

استفاده درمانی از سنگ شجر تا تمدن مصر و یونان باستان نیز ادامه داشته سات و آوازه آن به آفریقا، خاورمیانه و روسیه نیز رسید. نگین شجر، به عنوان نگینی بسیار مناسب برای تراش و جلا به شمار می آید و از قرن پانزدهم تا اواخر قرن نوزدهم در آلمان راه خود را در بازار های جهانی باز نمود. امروزه خرید و فروش سنگ عقیق شجر بهاری و انواع دیگر این نگین با ارزش، در آلمان بسیار رایج می باشد.

سنگ شجر چگونه تشکیل می شود؟

نحوه تشکیل سنگ شجر به این شکل است که دی اکسید منگنز و دی اکسید سیلیسیم درون PH های نزدیک به یکدیگر متبلور می شوند. اما تبلور و انجامد کریستالی دی اکسید منگنز مقداری زودتر از شبکه کریستالی سیلیس می باشد.

سوالی که در میان مطرح می شود، دلیل وجود طرح ها و نقش هایی است که در سنگ عقیق شجر شکل می گیرند. در جواب به این پرسش باید بگوییم، هنگامی که کریستال سیلیس به شکل ژله ای به خود می گیرد؛ دی اکسید منگنز به شکل دندریت رشد نموده و متبلور می شود. پس از آن حالت ژله ای سیلیس سرد می شود. این تاخیر زمانی تبلور بین دور ساختار می باشد که باعث ایجاد و ثابت ماندن این اشکال در داخل سنگ شجر می شود.

در مرحله بعد گوهر تراش با تشخیص مسیر و لایه نقش، به تراش سنگ مشغول می شود. این جا است که تجربه و ذوق هنرمند نگین تراش است که با استفاده از چه روشی، نقش های زیبا را از دل سنگ شجر بیرون بکشد و باعث نمایان شدن آن ها شود.

لازم است بدانید که به این نوع از شکل گیری بلور و ایجاد تصویر در داخل سنگ عقیق شجر، سنگ شجر اولیه (پایه) گفته می شود. خاصیت نگین شجر این است که بیش تر ساختار های تشکیل شده درون آن از تصاویر سه بعدی شکل گرفته اند.

سنگ شجر

نحوه شکل گیری سنگ شجر

نوع دوم شکل گیری سنگ عقیق شجره، محلول های دارای اکسید منگنز و یا ترکیبات دیگر، به داخل ترک ها و شکستگی های داخل کریستال نفوذ نموده و در ادامه همین نفوذ متبلور می شوند. جهت منتشر شدن اکسید منگنز به زاویه ترک ها و منافذ بستگی دارد. بیش تر تصاویر ایجاد شده در این روش، دو بعدی هستند. به این گونه که بین تشکیل شبکه کریستالی اصلی و تشکیل نقش ها فاصله زمانی وجود دارد. در واقع تصویر ایجاد شدن در سنگ شجره پس از ایجاد شدن این سنگ می باشد.

در روش سوم شکل گیری سنگ شجر، یک باکتری به نام با سیلیس ترونجینسیس از منگنز های داخل کانی تغذیه نموده و ناخالصی های اکسید منگنز را از بین می برد. دلیل ایجاد نقش و تصویر داخل شکاف ها و منافذ نگین شجر به شمار می آید. این روش تشکیل سنگ عقیق شجر بسیار کم و نادر است، اما به هر حال وجود دارد.

فیروزه شجری چیست؟

به طور کلی منظور از شجر، همان عقیق های شجر هستند که امروزه در بازار به وفور مشاهده می شود. اما لازم است بدانید که بر روی فیروزه نیز نقش و نگار های مختلفی مانند رگه، درخت و در برخی از موارد نام، دیده می شود که به صورت کاملا طبیعی در این نگین شکل گرفته اند. از این رو به این نگین های فیروزه، فیروزه شجری گفته می شود. این نقش و نگار ها به رنگ طلایی و گاهی اوقات به رنگ سیاه دیده می شود که نشانه ای از اصل بودن فیروزه به شمار می آیند.

چرا از واژه شجر برای نام گذاری این سنگ استفاده کرده اند؟

در سنگ عقیق شجری، شکل درخت و همین طور مناظر طبیعی و تا حدودی تصاویری شبیه به حیوانات به چشم می خورد. لازم است بدانید که واژه شجر در زبان عربی به معنای درخت می باشد.

سنگ شجر

دلیل نام گذاری سنگ شجر چیست؟

پیشینیان بر این باور بودند که سنگ شجر در اثر رعد و برق، شکلی از محیط اطراف خود را ثبت می نماید و در حقیقت نقشی شبیه به نگاتیو دوربین عکاسی به خود می گیرد. با در نظر گرفتن محلی که سنگ شجر در آن قرار دارد، منظره ای متفاوت در آن شکل می گیرد. اما در حقیقت دلیل اصلی پیدایش این سنگ، رشد ساختار دندریتی اکسید منگنز در درون آن در هنگام تبلور می باشد.

معرفی 4 روش شناخت سنگ شجر اصل

در صورتی که اطلاعات کمی داشته باشید، می توانید به راحتی سنگ شجر اصل را از نوع تقلبی آن تشخیص دهید و از فواید به همراه داشتن این نگین ارزشمند استفاده کنید. به همین خاطر بهتر است کمی زمان بگذارید و پیش از این که برای خرید نگین شجر اقدام کنید، اطلاعاتی کم به دست آورید.

با در نظر گرفتن خواص و فواید عقیق شجر، از آن جایی که این سنگ دارای منافذ و شکاف های میکروسکوپی بسیاری می باشد، برای رنگ آمیزی های شیمیایی مورد مناسبی به شمار آمده و به دلیل نقش های فریبنده ای که بر روی آن نقش می بندند، برخی از سودجویان سنگ های شکل گرفته از این روش را به عنوان سنگ شجر اصل به فروش می رسانند. با تمامی توضیحات داده بهتر است در این بخش از مطلب همراه ما باشید و اطلاعاتی هر چند کم را در مورد نحوه تشخیص سنگ عقیق شجر اصل از تقلبی به دست آورید.

سنگ شجر

معرفی 4 روش برای شناخت سنگ شجر از تقلبی

  1. اولین راه تشخیص سنگ شجر اصل از تقلبی، بررسی میزان سختی عقیق می باشد. لازم است بدانید که میزان سختی سنگ عقیق شجره از شیشه بیش تر است. به همین خاطر می تواند بر روی شیشه خط بی اندازد. در غیر این صورت باید به اصل بودن آن شک کنید.
  2. دومین روش برای تشخصی سنگ عقیق شجر اصل، وزن آن می باشد. سنگ عقیق به دلیل چگالی بالایی که دارد، نسبت به نوع تقلبی خود از وزن سنگین تری برخوردار است.
  3. سنگ عقیقی که مانند شیشه کاملا صاف و زلال است، احتمال می رود که تقلبی باشد. چرا که سنگ عقیق شجره اصل، دارای لکه ها و با رنگی کدر می باشد. البته لازم است بدانید که این روش همیشه برای تشخیص عقیق شجره اصل جواب نمی دهد و این امکان وجود دارد که سنگ شجر اصل کاملا صاف و خوش رنگ به نظر برسد. لازم به ذکر است که عقیق شجره دارای اندکی هرج و مرج و بی نظمی در شفافیت خود می باشد. شما می توانید به راحتی خطوط و ابر هایی نامنظم را در داخل سنگ عقیق شجره مشاهده کنید.
  4. چهارمین روش برای تشخیص عقیق شجره اصل از تقلبی، انتقال گرما و سرما می باشد. در واقع عقیق اصل در فصل سرما، گرمایی مطلوب از خود تولید نموده و در فصل گرما، خنکی خاصی دارد. لازم است بدانید که این روش نیز امکان خطا دارد.

به طور کلی توصیه می کنیم در زمان خرید سنگ عقیق شجره، از یک کارشناس و فردی که تجربه تشخیص این سنگ را از نوع تقلبی و مصنوعی آن دارد، کمک بگیرید. برای خرید سنگ شجر اصل می توانید با کارشناسان فروشگاه نقوی در تماس باشید.

ویژگی ها و خواص شگفت انگیز سنگ شجر

از لحاظ فیزیکی سنگ عقیق شجری چگالی و ارتعاش کم تری نسبت به سایر عقیق ها دارد. اما با این وجود، از نفوذ بیش تری در بین سایر نگین ها برخوردار می باشد. خاصیت سنگ شجر این است که صبر و تحمل را در صاحب خود تقویت می کند و آرامش درونی در ارتباط با فضای بیرونی را بیش تر می کند.

از دیگر خواص سنگ عقیق شجری می توانید به ارتباط فرد با زمین و کائنات به صورت عمیق اشاره کنیم. عقیق شجره باعث می شود تا فرد راه و روش درستی را انتخاب کند. همین طور یکی از سنگ هایی به شمار می آید که می توان از آن برای سنگ درمانی استفاده نمود. جالب است بدانید که سنگ شجر، در دسته سنگ های بهمن ماه نیز قرار می گیرد.

طبع نگین عقیق شجری گرم بوده و به وجود آوردن حس حمایت و اعتماد به نفس در مالک خود، کمک خواهد نمود. استفاده از کریستال سنگ شجر، در زمان بارداری بسیار تاثیر گذار است. استفاده از انگشتر سنگ عقیق شجر دریایی در دوران بارداری باعث می شود تا کودک آرامش بیش تری داشته باشد.

سنگ شجر

خواص و ویژگی های سنگ شجر

در صورتی که از سنگ شجر به عنوان گردنبند استفاده شود، رتبه و ارزش مالک آن در بین آشنایان افزایش خواهد یافت. از دیگر فواید به همراه داشتن سنگ عقیق شجره می توانیم به محافظت کردن از فرد در مقابل حوادث اشاره کنیم.

آیا سنگ شجر رشد می کند؟

منظور از رشد سنگ شجر چیست؟ قطعا ابعاد آن در طول گذر زمان، تغییر چشم گیر و محسوسی نخواهد داشت. اما شاید برای شما هم سوال باشد که آیا سنگ شجر رشد می کند یا نه.

تغییر شکل، افزایش و یا کاهش نقش و نگار های عقیق شجره، به معنی رشد سنگ شجر می باشد. در حقیقت نقش موجود و شکل گرفته بر روی سنگ عقیق شجر رشد نمی کند، اما برخی از افراد بر این باور هستند که این نقش ها امکان دارد در طی سالیان جا به جایی داشته باشند.

از این رو می توان گفت که بعد از گذشت چند سال، نقش های روی سنگ عقیق شجر از نقطه ای به نقطه دیگری تغییر حالت می دهند. همین امر ممکن است باعث بزرگ تر دیده شدن نقش ها شود. به طور کلی می توان گفت که نقش های روی سنگ عقیق شجره دیده می شوند، رشد نخواهند کرد اما تغییر شکل خواهند داد.

معرفی برخی از ویژگی های سنگ شجر اصل

آیا تا به حال به خواص انگشتر سنگ شجر اصل فکر کرده اید؟ به همراه داشتن انواع مختلف سنگ عقیق شجر به شکل های مختلف مانند دستبند، گردنبند و انگشتر، باعث استحکام بخشیدن به رشته های وجودی فرد از طریق عملکرد درونی خواهد شد. خاصیت استفاده از سنگ شجر باعث دور نگه داشتن مالک خود از سر چشمه های گناه، انتقام، شرم و… خواهد شد.

هم چنین این سنگ می تواند باعث کمال انسان ها شود. در ادامه به بررسی تخصصی تری از خواص استفاده از سنگ شجر خواهیم پرداخت:

تاثیر سنگ شجر بر روی جسم: باعث بهبود کمر درد، آرتروز گردن و افزایش تعداد سلول های خونی در بدن خواهد شد.

سنگ شجر

معرفی برخی از ویژگی های سنگ شجر اصل

اثر گذاری احساسی سنگ عقیق شجره: استفاده از سنگ شجر به عنوان انگشتر می تواند باعث رهایی دادن فرد از احساسات منفی مانند نفس اماره شود. هم چنین می تواند به اصلاح الگو های مضر زندگی شخص کمک کرده و در نهایت باعث افزایش عزت نفس و پرورش دادن نفسی قوی تر شود.

تاثیرات روحی سنگ عقیق شجری: یکی دیگر از اثر گذاری های سنگ شجر، بر روی روح می باشد. چرا که به همراه داشتن آن می توانید به فرد کمک کند تا نگاه صادقانه تری نسبت به خود داشته باشد. هم چنین باعث گسترش افکار مثبت شخص شده و در نهایت منجر به تجسم کردن بالا ترین سطح ظرفیت و توانایی شخصی در فرد خواهد شد. از دیگر فواید استفاده از سنگ شجر می توان به اثر گذاری آن بر روی چاکرا ها اشاره نمود.

به طور کلی آیات فراوانی در مورد خواص بی نظیر سنگ عقیق شجره بیان شده است. همین طور در منابع علمی و روایات اشارات فراوانی به انرژی و فواید سنگ شجر شده است. با استناد به روایات و منابع علمی موجود می توان گفت که سنگ شجر یک گوهر تاثیر گذار و بسیار پر فایده محسوب می شود.

نحوه قیمت گذاری سنگ عقیق شجری چگونه است؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که نحوه قیمت گذاری سنگ شجر به چه صورت است. لازم است بدانید که قیمت سنگ شجر بر اساس طرح و نقش های موجود در آن، محاسبه می شود. هر چه این نقش ها و طرح ها بر روی سنگ شجر اصل جالب تر و خاص تر باشد، قیمت سنگ عقیق شجر اصل نیز بیش تر خواهد بود.

ارزش نگین عقیق شجری از چند ده هزار تومان تا چند میلیون تومان می باشد. هر چه نقش موجود بر روی سنگ عقیق شجر با تصاویر واقعی شباهت بیش تری داشته باشد و یا اسامی نقش بسته شده بر روی آن واضح تر باشد، متعاقبا قیمت سنگ شجر نیز بیش تر و بالا تر خواهد رفت.

سنگ عقیق شجره را از کدام معادن می توان استخراج نمود؟

در زمان معرفی سنگ شجر، لازم است تا با معادن و محل استخراج آن بیش تر آشنا شوید. معادن سنگ عقیق شجره در جهان چندان زیاد نیست. اما بیش تر در دل کوه و بستر رودخانه می توان سنگ عقیق شجر را پیدا نمود. شهرستان زیر کوه در نزدیکی قاین در استان خراسان جنوبی، از مهم ترین معادن عقیق شجره در ایران و جهان به شمار می آید.

حدودا در حوالی سال 1350 چوپانی از اهالی همین محل بود که کیلو متر ها دور تر از محل زندگی خود در شهرستان قطعه سنگی به طور تصادفی پیدا می کند که حاوی نقش و نگار هایی مانند درخت در آن وجود داشت. همین برخورد باعث آغاز شروع تحقیقات و کشف معادن سنگ عقیق شجر در دل کویر تفدیده در شهرستان زیر کوه شده است.

این احتمال وجود دارد که در آن زمان با در نظر گرفتن شرایط خوب آب و هوایی و بارندگی و درآمد مناسب از کشاورزی، کسی از اهالی آن محل علاقه ای به بهره برداری از این معدن و استخراج سنگ عقیق شجر نشان داده است.

اما به مرور زمان و افزایش جمعیت و افزایش بی کاری و… یافتن جواب این سوال که سنگ شجر در کجا یافت می شود از اهمیت به سزایی برخوردار شده و مردم روی به استخراج این سنگ با ارزش در این منطقه آوردند.

متاسفانه امروزه معدن موجود در این استان به دستور اداره منابع طبیعی تعطیل می باشد و استخراج سنگ شجر از آن ممنوع اعلام شده است.

بازگشت بیش از 100 نفر کارگر مشغول به کار در این منطقه زمانی امکان پذیر خواهد بود که این معدن به طور رسمی و قانونی ثبت شده و فعالیت خود را از سر بگیرد.

شجر هندی، یکی از زیبا ترین و جذاب ترین نگین ها را دارا می باشد. این گوهر با ارزش در بستر رودخانه و در دل کوه در مناطق خاصی استخراج می گردد.

شارژ سنگ عقیق شجره به چه صورت است؟

با در نظر گرفتن قیمت سنگ شجر اصل، شارژ این گوهر برای استفاده از خواص و ویژگی های سنگ شجر از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. به طوری که امروزه پاکسازی و شارژ انوع سنگ ها یکی از کار های مهم و اجباری برای مالکین سنگ های قیمتی به شمار می آید.

جهت پاکسازی و شارژ سنگ شجر، روش های مختلفی در منابع متفاوت ذکر شدها ست که مهم ترین آن ها پاکسازی با آب نمک می باشد. نحوه شارژ سنگ عقیق شجره به این صورت است که یک ظرف را با آب نمک (ترجیحا نمک دریا و آب خنک) پر می کنید. سپس چند دقیقه سنگ شجر را در داخل آن قرار می دهد. در حالی که با ذهنی آرام بر روی پاک شدن آن نگین تمرکز کرده اید. پس از گذشت حداقل 30 دقیقه تا یک شبانه روز می توانید سنگ شجر را از داخل ظرف به بیرون بیاورید.

روش ساده تری برای شارژ سنگ شجر وجود دارد. آن ها این است که سنگ را به مدت چند دقیقه درون آبی جاری و روان قرار دهید. سپس 10 دقیقه تا یک ساعت آن را در مقابل تابش مستقیم نور خورشید بگذارید. به این شکل شارژ سنگ عقیق شجره صورت گرفته است.

شما می توانید به صورت دائم از خواص و ویژگی های سنگ شجر بهره مند شوید. توصیه می شود در زمان نگهداری و مراقبت از سنگ عقیق شجر، دقت لازم را به کار ببرید تا این سنگ کم تر در معرض مواد شوینده و تغییرات آب و هوایی قرار بگیرد.

با این که سختی سنگ عقیق شجر به نسبت مناسب می باشد، اما از ضربه زدن به آن به شدت خودداری کنید تا با سالم نگه داشتن سنگ شجر خود بتوانید به طور دائم از فواید آن بهره مند شده و محبور به خرید مجدد آن نشوید.

برخی از خواص سنگ عقیق در روایات

با توجه به این که سنگ عقیق شجر در دسته سنگ های عقیق قرار می گیرد، پس می توان گفت که خواص و فواید آن شبیه به سنگ عقیق می باشد. به همراه داشتن نگین عقیق بر اساس باور علما و بزرگان دینی، می تواند موجب هیر و برکت در زندگی فرد شود.

یکی از مهم رین خواص استفاده از سنگ شجر کاهش فقر و افزایش برکت و روزی می باشد. به طوری که از امام صادق (ع) نقل شده است که دستی که در آن نگین عقیق باشد، بسیار عجیب است که از درهم و دینار خالی باشد و باعث دوری فقر خواهد شد…

همین طور از امام رضا (ع) نقل شده است که نگین عقیق، فقر را از بین می برند و دست کردن آن، نفاق را دور می کند و نیز در ادامه در مورد خواص عقیق گفته شده است که کسی که این نگین را در دست کند فقیر نخواهد شد.

از دیگر فواید با ارزش استفاده از سنگ عقیق، افزایش ثواب و ارزش معنوی می باشد. امیرالمونان علی (ع) در مورد نگین عقیق فرموده اند که خواندن دو رکعت نماز با این نگین، برابر هزار رکعت نماز است که بدون گوهر عقیق خوانده می شود. هم چنین اشان به دفع بلا ها از مالک سنگ عقیق نیز اشاره کرده اند.

سنگ شجر

برخی از خواص سنگ عقیق در روایات

از امام صادق (ع) نیز نقل شده است که خداوند دوست می دارد دستی که در دعا به سوی او بلند می شود، در آن دست از نگین عقیق باشد.

رسول خدا (ص) نیز فرموده اند که تا زمانی که انگشتر با نگین عقیق در دست داشته باشید، حزن و اندوه بر شما وارد نخواهد شد و با وجود گوهر عقیق، اندوه و ناراحتی های بی مورد شما کاسته خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *