مقالات

شرف الشمس چیست؟

شرف الشمس چیست

شرف الشمس چیست؟

به تازگی، همه ما در مورد شرف الشمس صحبت ها و فواید زیادی را می شنویم. اگر برای شما هم سوال شده است که شرف الشمس چیست و چه فوایدی را با خود به همراه دارد، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

شرف الشمس در واقع اصطلاحی است که در سال های اخیر در ایران بسیار رواج پیدا کرده است. برخی از افراد آن را سنگ انگشتری زرد رنگ و برخی دیگر دعایی منسوب به امام علی (ع) می دانند. مروجان آن بر این باور اند که در روز 19 فروردین و در ساعتی خاص و با آدابی مشخص شده، حروف و نشانه هایی که نام خداوند در ادیان مختلف می باشد، با بهره گیری از حروف ابجد، بر روی عقیق زرد رنگ حکاکی می گردد.

در کتاب جنه الوافیه که با نام مصباح کفعمی نیز شناخته می شود، در مورد شرف الشمس این چنین آمده است: این حروف (دعای شرف شمس) شکل اسم اعظم می باشد، سپس در حاشیه کتاب یاد شده می گوید: در برخی از کتاب های شیعه دیده ام که از امام اول شیعیان، امام علی (ع) نقل شده است.

در کتاب ریحانه الادب نیز ذیل نام (او البدر) از عالمان قدیم شهر اردبیل، به نقل از او شرح مفصلی در مورد شرف الشمس چیست و حروف آن و اشعاری که به امام علی (ع) در مورد این حروف منسوب است و طرز نوشتن این حروف داده شده است.

شرف الشمس چیست

شرف الشمس چیست؟

شرف الشمس چیست و چه سابقه تاریخی دارد؟

در روایاتی که از شیعه از صدر اسلام تا قرن هفدهم وجود دارد، هیچ اشاره ای به شرف الشمس نشده است. اما از آن در هنگام در برخی کتب بدون هیچ گونه سندی روایاتی به امام اول شیعیان نسبت داده شده که در قرون اخیر رواج بیش تری پیدا کرده است.

لازم است بدانید که در کتاب الاحجار الکریمه: التختم – الخواص – النقوش نوشته محسن عقیل در زیر عنوان حرز من جمیع المکاره این گونه از حجت بن الحسن عسگری، امام دوازدهم شیعیان نقل شده است: (آن حرزی است برای محافظت از تمام بدی های آسمانی و زمینی و آن اسم اعظم است و کامل ترین انگشتر می باشد).

دعای شرف الشمس چیست؟

دعای شرف الشمس چیست؟ قطعا برای شما هم سوال شده است که دعای شرف الشمس چیست و چرا انقدر در اسلام به همراه داشتن آن تاکید شده است!

بر اساس روایات و منابع اسلامی، شرف الشمس سنگ نیست. بلکه در واقع دعایی می باشد که به امام علی (ع) نسبت داده شده است. اما لازم است بدانید که این دعا بر روی عقیق زرد توسط فردی خاص حکاکی می گردد.

حکاکی دعای شرف شمس، دارای آداب خاصی می باشد که باید به طور کامل یک به یک رعایت شوند. در غیر این صورت در زمان استفاده از فواید شرف الشمس نمی توان بهره گیری نمود.

بر روی انگشتر شرف الشمس کلمات الله، جمیل، مومن و نور با حروف رمزی ویژه ای که برای این کار تعریف شده اند، حکاکی می شوند. حکاکان شرف الشمس به جای نوشته، از نقوشی استفاده می کنند که کلمات گفته شده را معرفی کرده اند. لازم است بدانید که این حروف از کتاب های آسمانی تورات، انجیل و قرآن گرفته شده اند.

شرف الشمس چیست

دعای شرف الشمس چیست؟

آداب حکاکی انگشتر شرف الشمس چیست؟

دعای شرف شمس در یک روز خاص یعنی 19 فروردین و در ساعات سعد و مبارک باید حکاکی گردد. این دعا که گفته می شود از اسامی خداوند می باشد، از 13 حرف تشکیل شده است که 4 حرف آن از تورات، 4 حرف آن از انجیل و 5 حرف آن از قرآن کریم گرفته شده است.

با در نظر گرفتن این که این اذکار به صورت رمز گونه  حکاکی می شوند، همراه داشتن نگین زرد رنگ شرف الشمس در دستشویی و حمام بلامانع می باشد. اما لازم به ذکر است که باید حکاکی این حروف رمزی به صورت صحیح انجام پذبرد. چرا که یکی از مهم ترین آداب این دعا حکاکی صحیح این حروف رمزی به شمار می آید.

به طور مثال در زمان حکاک انگشتر شرف الشمس، هیچ خطی نباید دو بار نوشته شود و فرد حک کننده باید پاک و به دور از گناه و نجاست باشد تا بتوان از خواص این دعای ارزشمند بیش ترین بهره گیری را نمود.

در کتاب سر المستتر شیخ بهایی در مورد آداب حکاکی انگشتر شرف الشمس چیست چنین آورده شده است: حکاکی این دعا باید در روز 19 حمل برابر با 19 فروردین، در ساعات مشخص شده بر روی عقیق زرد انجام گیرد. در صورت وجود نداشتن عقیق زرد می توان آن را بر روی تکه کاغذی زرد رنگ نوشت و با شخص همراه نمود.

خواص همراه داشتن دعای شرف الشمس چیست؟

مهم ترین خواص انگشتر شرف الشمس چیست؟ همان طور که تا به این جای مطلب همراه ما بودید، متوجه شدید که انگشتر شرف الشمس، از فواید و خواص زیادی برخوردار می باشد که شخص حمل کننده می تواند از یک به یک آن ها بهره مند شود. در ادامه به توضیح بیش تری در این باره خواهیم پرداخت.

از سالیان گدشته تا به امروز استفاده و به همراه داشتن سنگ عقیق رواج بسیاری در بین مردم داشته است. بیش تر افرادی که سنگ عقیق را با خود به همراه داشتند از خواص آن بهره مند می شدند. در اسلام نیز انگشتر ها و نقش ها و دعا هایی که بر روی آن ها حکاکی می شوند، بسیار حائز اهمیت بوده و افراد زیادی به دنبال خرید انگشتر شرف الشمس مردانه و زنانه هستند.

چرا که فواید و خواص بی شمار و مهمی عقیق زرد شرف الشمس دارد، می تواند باعث عاقبت به خیری و گشایش بسیاری از امور برای فرد شود.

افزایش برکت و رزق و روزی و گشایش امور یکی از مهم ترین خواص انگشتر شرف الشمس و سنگ عقیق می باشد. امام صادق (ع) در این باره می فرمایند: انگشتر عقیق در دست داشته باشید که مبارک بوده و صاحب آن عاقبتش به خیر و نیکی است. امام علی (ع) نیز می فرمایند: ثواب خواندن دو رکعت نماز با انگشتر و سنگ عقیق برابر هزار رکعت بدون این انگشتر است.

از دیگر اذکار و دعا هایی که با به همراه داشتن آن ها می توان عاقبت به خیر شد و گشایش امور و رزق و روزی بی اندازه را تجربه نمود، می توان از حرز امام جواد (ع) نام برد.

شرف الشمس چیست

خواص و فواید شرف الشمس چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *